«Ποιο είναι το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης των δικτύων αερίου στην Ελλάδα από την Italgas που απέκτησε το 100% των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών με ένα ποσόν γύρω στα 733 (ίσως και λίγο παραπάνω) εκατομμύρια;»

Αυτό αναρωτιούνται οι άνθρωποι της ενεργειακής αγοράς μετά την αναμενόμενη επικράτηση των Ιταλών στα δίκτυα αερίου και την πρωτοκαθεδρία τους στην υποδομή του καυσίμου.

«Ιδίως τώρα που τα δίκτυα διανομής ανά την επικράτεια θα πρέπει να προχωρήσουν στην επόμενη ημέρα της ενεργειακής τροφοδοσίας δηλαδή στα ανανεώσιμα καύσιμα (βιομεθάνιο, συνθετικό μεθάνιο και υδρογόνο), δηλαδή σε τομείς όπου η Italgas έχει παρελθόν και τεχνογνωσία αναρωτιέμαι πώς θα συμπεριφερθούν οι Ιταλοί» μας έλεγε έμπειρο στέλεχος του ΥΠΕΝ.

Όπως είναι γνωστό η πρώτη προσφορά που είχαν καταθέσει οι Ιταλοί στο διαγωνισμό και έβγαλαν έξω τους Τσέχους, ήταν λίγο κάτω από 700 εκατ. ευρώ άρα υπερτερούσε κατά πολύ της προσφοράς της τσεχικής EPH που ήταν λίγο πάνω από μισό δις. Μετά την υποβολή βελτιωμένης προσφοράς, η Italgas φέρεται να αύξησε το προσφερόμενο τίμημα κατά περίπου 25-40 εκατ. ευρώ και να πήρε το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Το ομολογουμένως καλό τίμημα, ικανοποίησε πλήρως τον ένα πωλητή το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή ουσιαστικά το ελληνικό Δημόσιο (που κατέχει 65%) και μερικώς τον άλλο μέτοχο, τα Ελληνικά Πετρέλαια (κατέχει το υπόλοιπο 35%), που περίμενε συνολικό τίμημα γύρω στα 800-900 εκατομμύρια.

Στα ΕΛΠΕ υπολόγιζαν πως η λογιστική αξία του 35% είναι κοντά στα 300 εκατ. ευρώ και γιαυτό ομιλούσαν για υψηλότερο ποσόν.

«Τουλάχιστον ο αγοραστής είναι μεγάλη και έμπειρη εταιρία διαχείρισης δικτύων διανομής φυσικού αερίου και όχι ένα fund που θα προσέβλεπε μόνον στις σταθερές -ρυθμιζόμενες αποδόσεις της εταιρείας, αλλά θα μπορούσε να δώσει και πιο πολλά αν υπήρχε τρίτος σοβαρός υποψήφιος και αν οι Τσέχοι ήταν πιο …κινητικοί» μας έλεγε έμπειρο και …διαχρονικό στέλεχος των ΕΛΠΕ.

Τα δίκτυα που θα κατασκευάσει η ΔΕΠΑ υποδομών

Το συνολικό ενεργητικό της ΔΕΠΑ Υποδομών έφτασε στα τέλη του 2020 τα 958,7 εκατ. με τις συνολικές μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις στα 346 εκατ. ευρώ.

Θυμίζουμε πως η ΔΕΠΑ Υποδομών μέσω της ΔΕΔΑ αλλά και των άλλων δύο ΕΔΑ Αττικής και ΘΕΣΣ, θα κατασκευάσει υποχρεωτικά και συμβατικά σημαντικό αναπτυξιακό πρόγραμμα, αναπτύσσοντας δίκτυα χιλιάδων χιλιομέτρων σε 39 πόλεις και 7 περιφέρειες.

Τα έργα αυτά θα πρέπει να υλοποιηθούν και να ολοκληρωθούν μέχρι το Δεκέμβριο του 2023 με τη λήξη της προγραμματικής περίοδο ΕΣΠΑ 2014 – 2020.

Σύμφωνα με τα εγκεκριμένα, από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), προγράμματα ανάπτυξης των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ), στην επόμενη πενταετία 2021 – 2025 θα γίνουν επενδύσεις συνολικού ύψους 560 εκατ. ευρώ, θα αναπτυχθούν 2.724 χιλιόμετρα αγωγών φυσικού αερίου και θα συνδεθούν 254.791 νέοι καταναλωτές.

Η εκτιμώμενη προστιθέμενη κατανάλωση για την επόμενη πενταετία θα είναι άνω των 6 εκατομμυρίων MWh, σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων της ΡΑΕ για το 2020.

Βεβαίως η Italgas είναι η μεγαλύτερη εταιρεία διανομής αερίου στην Ιταλία και η τρίτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη και βλέπει ανάπτυξη στην ελληνική αγορά γι αυτό και επένδυσε δυναμικά.

Το στρατηγικό πλάνο της Italgas

Η Italgas έχει ανακοινώσει ότι στο πλαίσιο του στρατηγικού της πλάνου 2021 – 2027 σκοπεύει να επενδύσει 7,5 δισ. ευρώ με στόχο να ενισχύσει το στρατηγικό ρόλο του δικτύου διανομής φυσικού αέριου στη διαδικασία της ενεργειακής μετάβασης προς την απανθρακοποιημένη οικονομία.

«Να ξέρετε πως ο ιταλικός Όμιλος μπαίνει στην ελληνική αγορά με μακροπρόθεσμες βλέψεις οργανικής ανάπτυξης για τις ελληνικές εταιρείες διανομής φυσικού αερίου, στις οποίες μπορεί να συνδράμει καθοριστικά τόσο με την τεχνογνωσία του όσο και με την πρόσβαση σε κεφάλαια που διαθέτει. Ο Όμιλος στοχεύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των δικτύων που διαχειρίζεται προκειμένου να πρωταγωνιστήσουν στην ενεργειακή μετάβαση και να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη του ανανεώσιμου φυσικού αερίου και της ενεργειακής αποδοτικότητας και έχει αδιάλειπτη ιστορική διαδρομή 180 χρόνων στην ανάπτυξη υποδομών αερίου. Λειτουργεί 70.000 χιλιόμετρα δικτύων διανομής και λειτουργεί τα δίκτυα σε 1.800 δήμους στη γειτονική χώρα» μας λέει Έλληνας τεχνοκράτης που επί χρόνια συνδέεται με ιταλικά συμφέροντα και συνομιλεί με τις «κεφαλές» της Italgas στο Μιλάνο.

Kαι συνεχίζει: «το τίμημα που προσέφερε η Italgas φτάνει σε πολύ μεγάλο βαθμό την αξία της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ) με προϋπολογισμένο premium. Βασικό είναι πως το συνολικό ποσό που θα επενδύσει στην ελληνική αγορά η Italgas, θα αυξηθεί αρκετά, αφού διαθέτει option για την απόκτηση του 49% και του μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ και σας βεβαιώνω πως θα κάνει χρήση του δικαιώματος προαίρεσης».

Η ΔΕΠΑ Υποδομών ως διαχειριστής δικτύου έχει ρυθμιζόμενο από την ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) έσοδο και απόδοση η οποία είναι αρκετά υψηλή. Το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) για τις τρεις θυγατρικές καθορίστηκε από την ΡΑΕ σε 8,18% για το 2019, 7,45% για το 2020, 7,03% για το 2021 και 7,03% για το 2022.

Επιπλέον η ΡΑΕ προχώρησε και σε ρύθμιση για την παροχή πρόσθετης απόδοσης (extra WACC) προς τις τρεις εταιρείες (μέχρι και 1,5% για συγκεκριμένες επενδύσεις) ως κίνητρο επιτάχυνσης του επενδυτικού τους προγράμματος, «βάσει επίτευξης συγκεκριμένων στόχων για τα έτη 2020 έως και 2022, που αφορούν στην πύκνωση των υφιστάμενων Δικτύων, καθώς και στην επέκταση τους σε νέες περιοχές σύμφωνα με τα εγκεκριμένα Προγράμματα Ανάπτυξης».

Η προσαύξηση «χορηγείται από το έτος επίτευξης του στόχου και για τα επόμενα τρία έτη, δίνοντας ισχυρό κίνητρο στο Διαχειριστή για την έγκαιρη υλοποίηση του εγκεκριμένου Προγράμματος Ανάπτυξης».

Όσον αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα η ΕΔΑ Αττικής είχε το 2020 έσοδα 60,5 εκατ. και κέρδη μετά φόρων 18,7 εκατ. ευρώ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας έσοδα 62,4 εκατ. και κέρδη μετά φόρων 20,5 εκατ. ευρώ.

Η ΔΕΔΑ, που αναπτύσσει τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου στην υπόλοιπη Ελλάδα έχοντας σε εξέλιξη ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, είχε πέρυσι έσοδα 6,26 εκατ. και ζημιές 2,6 εκατ. ευρώ.