Η Google και η Meta συνέπραξαν μια μυστική συμφωνία για στόχευση διαφημίσεων του Instagram, στην πλατφόρμα του YouTube, με στόχευση εφήβους χρήστες, παρακάμπτοντας τους κανόνες της εταιρείας αναζήτησης για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι ανήλικοι στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα με στοιχεία των Financial Times, η Google εργάστηκε σε ένα project μάρκετινγκ για τη Meta που σχεδιάστηκε έτσι ώστε να στοχεύει χρήστες του YouTube (πλατφόρμα της Alphabet/ Google) ηλικίας 13 έως 17 ετών με διαφημίσεις που προωθούσαν το Instagram (πλατφόρμα της Meta).

Η καμπάνια στο Instagram στόχευσε εσκεμμένα ομάδα χρηστών που χαρακτηρίστηκε ως «άγνωστη» στο διαφημιστικό της σύστημα, το οποίο η Google γνώριζε ότι στόχευε με στρεβλό τρόπο άτομα κάτω των 18 ετών, αναφέρουν οι πηγές του δημοσιεύματος. Εν τω μεταξύ, έγγραφα που επικαλούνται οι FT υποδηλώνουν ότι ελήφθησαν μέτρα για να διασφαλιστεί ότι η πραγματική πρόθεση της εκστρατείας ήταν συγκαλυμμένη.

Το πρότζεκτ αγνόησε τους κανόνες της Google που απαγορεύουν την εξατομίκευση και τη στόχευση διαφημίσεων σε άτομα κάτω των 18 ετών. Έχει επίσης θεσπίσει πολιτικές κατά της παράκαμψης των δικών της κατευθυντήριων γραμμών ή της «στόχευσης μέσω τρίτων».

Το πρότζεκτ αγνόησε τους κανόνες της Google που απαγορεύουν την εξατομίκευση και τη στόχευση διαφημίσεων σε άτομα κάτω των 18 ετών

Παραπλάνηση των αρχών

Η καμπάνια της Meta Platforms στο YouTube για να προσελκύσει νεότερους χρήστες στο Instagram βρισκόταν σε εξέλιξη την στιγμή που ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ εμφανιζόταν ενώπιον του αμερικανικού Κογκρέσου τον Ιανουάριο, ζητώντας συγγνώμη από τις οικογένειες των παιδιών που είχαν πέσει θύματα σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κακοποίησης μέσα από τις πλατφόρμες του.

Οι συνήθως ανταγωνιστικοί κολοσσοί της Silicon Valley ξεκίνησαν την προσπάθεια στα τέλη του 2023, καθώς η Google προσπαθούσε να ενισχύσει τα διαφημιστικά της έσοδα και η Meta προσπαθούσε να διατηρήσει την προσοχή των νέων έναντι των ταχέως αναπτυσσόμενων αντιπάλων, όπως το TikTok.

Οι εταιρείες συνεργάστηκαν με τη Spark Foundry, θυγατρική στις ΗΠΑ του γαλλικού διαφημιστικού κολοσσού Publicis, για να ξεκινήσει το πιλοτικό πρόγραμμα μάρκετινγκ στον Καναδά μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τους Financial Times.

Θεωρώντας ότι είχε πετύχει, δοκιμάστηκε στη συνέχεια στις ΗΠΑ τον Μάιο. Οι εταιρείες είχαν προγραμματίσει να το επεκτείνουν περαιτέρω, σε διεθνείς αγορές.

Ενώ τα πιλοτικά προγράμματα ήταν μικρά, η Google τα είδε ως ευκαιρία για πιο προσοδοφόρα σχέση με την Meta.

Μετά από επικοινωνία των FT, η Google ξεκίνησε έρευνα για τους ισχυρισμούς, ενώ το πρότζεκτ έχει πλέον ακυρωθεί, αναφέρει το δημοσίευμα.

Η Google είπε: «Απαγορεύουμε την εξατομίκευση των διαφημίσεων σε άτομα κάτω των 18 ετών, απολύτως. Αυτές οι πολιτικές υπερβαίνουν κατά πολύ τα απαιτούμενα και υποστηρίζονται από τεχνικές διασφαλίσεις. Επιβεβαιώσαμε ότι αυτές οι διασφαλίσεις λειτούργησαν σωστά». 

Στόχευση… από το παράθυρο

Ωστόσο, η Google δεν αρνήθηκε ότι χρησιμοποίησε το παραθυράκι του χαρακτηρισμού «άγνωστη», αλλά είπε ότι διαφωνεί ότι η επιλογή του όρου συνιστούσε εξατομίκευση ή παράκαμψη κανόνων.

Την περασμένη εβδομάδα, η Γερουσία των ΗΠΑ ενέκρινε με συντριπτική πλειοψηφία νομοσχέδιο το οποίο θα επιβάλλει καθήκον μέριμνας στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων για την προστασία των παιδιών από επιβλαβές διαδικτυακό περιεχόμενο.

«Δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας για την προστασία των παιδιών μας», είπε η Ρεπουμπλικανή γερουσιαστής Μάρσα Μπλάκμπερν στους FT. «Πιάστηκαν για άλλη μια φορά να εκμεταλλεύονται τα παιδιά μας και αυτά τα στελέχη της Silicon Valley έχουν αποδείξει ότι πάντα θα δίνουν προτεραιότητα στο κέρδος έναντι των παιδιών μας».

Η Meta αντιμετωπίζει εδώ και καιρό έλεγχο για τις πολιτικές της για τους ανηλίκους. Μηνύεται από 33 κράτη που την κατηγορούν ότι εφαρμόζει «χειριστικές» πρακτικές σε νεαρούς χρήστες, κάτι που αρνείται. Εν τω μεταξύ, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου επιδιώκει επίσης να απαγορεύσει στη Meta να κερδίζει χρήματα από εφηβικό κοινό.

Το 2021, απέσυρε σχέδια κυκλοφορίας παιδικής έκδοσης του Instagram μετά τη διαρροή έρευνας Meta που υποδήλωνε ότι η εφαρμογή είναι επιζήμια για την ψυχική υγεία εφήβων κοριτσιών. 

Πώς αναπτύχθηκε μια ανίερη συνεργασία

Η συνεργασία Meta-Google ξεκίνησε στις αρχές του 2023 όταν η Spark Foundry, ενεργώντας για λογαριασμό της ομάδας δεδομένων μάρκετινγκ της Meta, ζήτησε από διάφορους συνεργάτες να παρουσιάσουν μια διαφημιστική καμπάνια «Meta IG Connects», με σκοπό να προκαλέσει περισσότερους νεαρούς πελάτες να κατεβάσουν το Instagram.

Η Spark ζήτησε από την Google να προωθήσει την καμπάνια, προσδιορίζοντας συγκεκριμένα ότι το «κύριο» δημογραφικό στοιχείο που θα στοχευθεί είναι «13 έως 17» ετών και απαιτεί μέτρηση με δεδομένα που συλλέγονται απευθείας από τους χρήστες.

Το 2021, η Google εισήγαγε πιο σκληρές προστασίες για τους εφήβους στους ιστότοπούς της. Ωστόσο, το προσωπικό πρότεινε μια μη προσδιοριζόμενη δημογραφική ομάδα που ονομάζεται «άγνωστη», ως λύση για την παράκαμψη της πολιτικής.

Στον ιστότοπό της, η Google λέει ότι η «άγνωστη» ομάδα «αναφέρεται σε άτομα των οποίων η ηλικία, το φύλο, η γονική κατάσταση ή το οικογενειακό εισόδημα δεν έχουμε προσδιοριστεί». Ωστόσο, το προσωπικό της ομάδας είχε δεδομένα για τα πάντα. Αφαιρώντας άλλες ηλικιακές ομάδες η «άγνωστη» ομάδα έμεινε να περιέχει υψηλό ποσοστό ανηλίκων και παιδιών παρακάμπτοντας τις διασφαλίσεις. 

Ανάγκη ρύθμισης και επίβλεψης

Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας προώθησης, η Spark στα τέλη του 2023 ζήτησε από την Google να παράσχει στην Meta «δεδομένα για συγκεκριμένες πλατφόρμες και πληροφορίες για τη συμπεριφορά των εφήβων», ανέφερε.

Ως μέρος της παρουσίασής της, η Google καυχήθηκε επίσης για την «πραγματικά εντυπωσιακή» χρήση της από παιδιά ηλικίας 13 έως 17 ετών, ξεπερνώντας εύκολα την καθημερινή δέσμευση στο TikTok και το Instagram.

Η Google έλαβε την εντολή από την Spark και οι ομάδες και στις δύο πλευρές έλαβαν προφυλάξεις, απαγορεύοντας ρητά οποιαδήποτε άμεση αναφορά στο ηλικιακό εύρος.

Ο Τσέστερ του Κέντρου Ψηφιακής Δημοκρατίας δήλωσε σχετικά με τη σύνδεση μεταξύ της Meta και της Google: «Σας δείχνει πώς και οι δύο εταιρείες παραμένουν αναξιόπιστες, διπρόσωπες, ισχυρές πλατφόρμες που απαιτούν αυστηρή ρύθμιση και επίβλεψη».

Διαβάστε ακόμη: