Εκρηκτική άνοδο σημείωσαν οι μετοχές των ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών, μετά την ανακοίνωση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ ότι οι δασμοί στα ιαπωνικά αυτοκίνητα μειώθηκαν από 25% σε 15%, σύμφωνα με το Reuters.
Η Honda είδε τη μετοχή της να εκτοξεύεται πάνω από 11%, η Toyota σημείωσε άνοδο άνω του 15%, ενώ η Nissan κέρδισε περισσότερο από 9%. Η Mazda Motor κατέγραψε εντυπωσιακή άνοδο άνω του 17%, και η Mitsubishi Motors ενισχύθηκε κατά 13%.
Η επίδραση της είδησης επεκτάθηκε και στη Νότια Κορέα, με τη μετοχή της Hyundai να ανεβαίνει κατά 7% και της Kia κατά 6,75%.
Πώς διαμορφώνεται ο νέος δασμός
Σύμφωνα με την ιαπωνική δημόσια ραδιοτηλεόραση NHK, ο αρχικός δασμός 25% μειώθηκε στο μισό, δηλαδή 12,5%, και στη συνέχεια προστέθηκε ένας βασικός δασμός 2,5% στο πλαίσιο της ρήτρας «Most Favored Nation», ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό στο 15%.
Ο Τραμπ είχε ανακοινώσει για πρώτη φορά τον δασμό του 25% σε όλα τα εισαγόμενα οχήματα στις 26 Μαρτίου, με την εφαρμογή του να ξεκινά στις 2 Απριλίου.
Οι εξαγωγές αυτοκινήτων αποτελούν βασικό άξονα της ιαπωνικής οικονομίας, καλύπτοντας το 28,3% των συνολικών εξαγωγών της Ιαπωνίας προς τις Ηνωμένες Πολιτείες το 2024, σύμφωνα με τελωνειακά στοιχεία.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα ο κλάδος είχε δεχτεί ισχυρά πλήγματα, με τις εξαγωγές αυτοκινήτων (περιλαμβανομένων αυτοκινήτων, λεωφορείων και φορτηγών) προς τις ΗΠΑ να υποχωρούν κατά 26,7% τον Ιούνιο, μετά από πτώση 24,7% τον Μάιο, σύμφωνα με το ιαπωνικό Υπουργείο Εμπορίου.
Η συμφωνία Trump και η στρατηγική στροφή της Ιαπωνίας
Η μείωση των δασμών ήρθε ως αποτέλεσμα της νέας εμπορικής συμφωνίας που ανακοίνωσε την Τρίτη ο Πρόεδρος Τραμπ, την οποία χαρακτήρισε ως τη «μεγαλύτερη συμφωνία που έχει γίνει ποτέ» μεταξύ ΗΠΑ και Ιαπωνίας. Η συμφωνία προβλέπει «αμοιβαίους» δασμούς 15% στις ιαπωνικές εξαγωγές προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο Τραμπ, μέσω ανάρτησής του στο Truth Social, υποστήριξε πως η Ιαπωνία θα επενδύσει 550 δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ, ενώ η Αμερική θα αποκομίσει «το 90% των κερδών».
Σημείωσε ακόμη ότι η Ιαπωνία συμφώνησε να ανοίξει την αγορά της σε ευρύτερη γκάμα αμερικανικών προϊόντων, όπως αυτοκίνητα, φορτηγά, ρύζι και αγροτικά αγαθά.
Προκλήσεις και αισιοδοξία για τον ιαπωνικό κλάδο
Παρότι η μείωση των δασμών θεωρείται θετική εξέλιξη για τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ο κλάδος συνεχίζει να αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως η αυξανόμενη πίεση από κινέζους και νοτιοκορεάτες ανταγωνιστές, σύμφωνα με τον Ed Rogers, διευθύνοντα σύμβουλο της Rogers Investment Advisors.
«Είναι ένα εξαιρετικό νέο για τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, και προσφέρει την τόσο αναγκαία βραχυπρόθεσμη ανακούφιση ότι οι αμερικανικοί δασμοί θα είναι διαχειρίσιμοι», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε ακόμη:
- «Σκάει» και νέο σκάνδαλο ύψους 300 εκατ. ευρώ, και αφορά το Υπουργείο Μετανάστευσης
- Eurobank Equities: Χρονιά-σταθμός για την Dimand το 2025 για τη δημιουργία αξίας
- Οι πιο ακριβές πόλεις του κόσμου για το 2025 – Πρωταθλήτρια η Σιγκαπούρη
- ΣΕΦ: Ένα γήπεδο σε στυλ ΝΒΑ στο Φάληρο – Τα σχέδια των Αγγελόπουλων