Η Κίνα ανακοίνωσε αντίποινα μέτρα κατά των νέων λιμενικών τελών που επέβαλαν οι ΗΠΑ, σηματοδοτώντας νέα αύξηση των εντάσεων μεταξύ των δύο πλευρών ενόψει της συνάντησης των ηγετών τους στη Σεούλ αργότερα αυτόν τον μήνα.
Το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε την Τρίτη ότι άρχισε να επιβάλλει ειδικό τέλος εισόδου στο λιμάνι ύψους 400 γιουάν (56 δολάρια) ανά καθαρό τόνο στα εμπορευματοκιβώτια που συνδέονται με τις ΗΠΑ. Δήλωσε ότι το αρχικό ποσοστό θα αυξάνεται ετησίως μέχρι να φτάσει τα 1.120 γιουάν έως τις 17 Απριλίου 2028.
Επίσης, επέβαλε κυρώσεις σε πέντε θυγατρικές του νοτιοκορεατικού ναυτιλιακού ομίλου Hanwha Ocean που συνδέονται με τις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των Hanwha Shipping LLC, Hanwha Philly Shipyard Inc., Hanwha Ocean USA International LLC, Hanwha Shipping Holdings LLC και HS USA Holdings Corp.
Κατηγόρησε τον νοτιοκορεατικό όμιλο ότι βοήθησε τις έρευνες του Αμερικανικού Εμπορικού Αντιπροσώπου που αφορούσαν τους τομείς της ναυτιλίας και της ναυπηγικής της Κίνας, βλάπτοντας έτσι την κυριαρχία και τα συμφέροντα της Κίνας. Οι κυρώσεις απαγορεύουν σε κινεζικούς οργανισμούς και άτομα να πραγματοποιούν συναλλαγές ή να συνεργάζονται με τις εταιρίες που περιλαμβάνονται στον κατάλογο.
Οι σάλπιγγες του πολέμου…
«Θα πολεμήσουμε αν πρέπει να πολεμήσουμε. Οι πόρτες μας είναι ανοιχτές αν οι ΗΠΑ θέλουν να συζητήσουν», δήλωσε ένας ανώνυμος εκπρόσωπος του κινεζικού Υπουργείου Εμπορίου συμπληρώνοντας ότι «οι δύο χώρες έχουν πολλά κοινά συμφέροντα και τεράστιες δυνατότητες συνεργασίας. Η συνεργασία ωφελεί και τις δύο, ενώ η αντιπαράθεση βλάπτει και τις δύο». «Η Κίνα καλεί τις ΗΠΑ να διορθώσουν τα λάθη τους, να δείξουν ειλικρίνεια για τις συνομιλίες και να συναντήσουν την Κίνα στη μέση του δρόμου – με οδηγό τις σημαντικές συνεννοήσεις που επιτεύχθηκαν από τους δύο αρχηγούς κρατών κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής τους συνομιλίας, προκειμένου να διαφυλάξουν τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων που επιτεύχθηκαν με κόπο», ανέφερε.
Ο εκπρόσωπος δήλωσε ότι η Κίνα είχε ήδη ενημερώσει τις ΗΠΑ μέσω του μηχανισμού διμερούς διαλόγου για τον έλεγχο των εξαγωγών πριν ανακοινώσει τα νέα μέτρα ελέγχου των εξαγωγών σπάνιων γαιών.
Το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ πρόσθεσε 32 εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων 23 κινεζικών ομίλων, στην «μαύρη λίστα» του στις 12 Σεπτεμβρίου, επικαλούμενο λόγους εθνικής ασφάλειας. Τις κατηγόρησε ότι απέκτησαν ή προσπάθησαν να αποκτήσουν προϊόντα αμερικανικής προέλευσης για να υποστηρίξουν τον εκσυγχρονισμό του στρατού της Κίνας.
Από την πλευρά του, στις 13 Σεπτεμβρίου, το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει πλήρη έρευνα σχετικά με καταγγελία ότι αμερικανικές εταιρίες κατασκευής μικροεπεξεργαστών πραγματοποιούν ντάμπινγκ προϊόντων στην κινεζική αγορά. Ξεχωριστά, η Κρατική Διοίκηση για τη Ρύθμιση της Αγοράς (SAMR) ξεκίνησε περαιτέρω έρευνα σχετικά με την υποτιθέμενη αντιμονοπωλιακή συμπεριφορά της Nvidia.
Νέο πεδίο… μάχης
Οι πολιτικές εντάσεις μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ έχουν αυξηθεί πρόσφατα, μετά την αυστηροποίηση των ελέγχων των εξαγωγών σπάνιων γαιών και των σχετικών τεχνολογιών επεξεργασίας από την Κίνα στις 9 Οκτωβρίου. Ήταν και ο λόγος που ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ζήτησε επιπλέον δασμούς 100% στα κινεζικά προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ από την 1η Νοεμβρίου. Εν τω μεταξύ, η διαμάχη μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας έχει επεκταθεί στον τομέα της ναυπηγικής.
Τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, ο εκπρόσωπος των ΗΠΑ για το εμπόριο (USTR), επικαλούμενος τα αποτελέσματα της έρευνας του σύμφωνα με το άρθρο 301, κατηγόρησε τους Κινέζους ναυπηγούς και ναυτιλιακούς φορείς ότι χρησιμοποιούν αθέμιτες πρακτικές για να κερδίσουν μερίδια στην παγκόσμια αγορά. Ανακοίνωσε ότι, από τις 14 Οκτωβρίου, θα επιβάλει:
• τέλος 50 δολαρίων ανά καθαρό τόνο για κάθε πλοίο που ανήκει ή εκμεταλλεύεται η Κίνα και εισέρχεται σε λιμάνι των ΗΠΑ (το τέλος αυτό θα αυξάνεται κάθε χρόνο, φτάνοντας τα 140 δολάρια ανά καθαρή τόνο έως τον Απρίλιο του 2028)
• τέλος 18 δολαρίων ανά καθαρό τόνο ή 120 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο για κάθε πλοίο κινεζικής κατασκευής και ξένης ιδιοκτησίας που εισέρχεται σε λιμάνι των ΗΠΑ (το τέλος αυτό θα αυξάνεται κάθε χρόνο, φθάνοντας τα 140 δολάρια ανά καθαρή τόνο ή 250 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο έως τον Απρίλιο του 2028) τα κενά πλοία, ορισμένα πλοία που ανήκουν στις ΗΠΑ, τα πλοία που εισέρχονται στην ηπειρωτική χώρα των ΗΠΑ από ταξίδι μικρότερο των 2.000 ναυτικών μιλίων και ορισμένα ειδικά πλοία μπορούν να εξαιρούνται.
• τέλος 14 δολαρίων ανά καθαρό τόνο ή 150 δολαρίων ανά μονάδα ισοδύναμου αυτοκινήτου (CEU) για κάθε μεταφορικό όχημα που δεν έχει κατασκευαστεί στις ΗΠΑ και εισέρχεται σε λιμάνι των ΗΠΑ (μία CEU ισούται περίπου με τον χώρο ενός τυπικού επιβατικού αυτοκινήτου).
Τα προτεινόμενα τέλη τέθηκαν σε ισχύ την Τρίτη. Αυτό σημαίνει ότι ένα κινεζικό φορτηγό πλοίο χωρητικότητας 50.000 καθαρών τόνων θα επιβαρυνθεί με τέλη ύψους 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων για μία μόνο στάση σε λιμάνι, ενώ ένα μεγάλο πλοίο θα μπορεί να επιβαρυνθεί με έως και 8,5 εκατομμύρια δολάρια κάθε φορά που θα ελλιμενίζεται στις ΗΠΑ.
Η «φονική κίνηση» του Πεκίνου στα σχέδια του Τραμπ
Στις 10 Οκτωβρίου, το Υπουργείο Μεταφορών της Κίνας ανακοίνωσε ότι θα αρχίσει να επιβάλλει ειδικό τέλος εισόδου στο λιμάνι ύψους 400 γιουάν ανά καθαρή τόνο στα εμπορευματοκιβώτια που συνδέονται με τις ΗΠΑ, τα οποία ορίζονται ως:
• πλοία που ανήκουν ή λειτουργούν από αμερικανικές επιχειρήσεις, οργανισμούς ή άτομα
• πλοία που ανήκουν ή λειτουργούν από επιχειρήσεις ή οργανισμούς στους οποίους αμερικανικές επιχειρήσεις, οργανισμοί ή άτομα κατέχουν άμεσα ή έμμεσα 25% ή περισσότερο του μετοχικού κεφαλαίου (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων ψήφου ή των θέσεων στο διοικητικό συμβούλιο)
• πλοία που φέρουν την αμερικανική σημαία
• πλοία που έχουν ναυπηγηθεί στις ΗΠΑ.
Πρόσθεσε ότι εάν τα πλοία αυτά έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα ή είναι άδεια, οι διαχειριστές τους μπορούν να εξαιρούνται από τα νέα τέλη.
Έτσι ένα μεγάλο αμερικανικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ενδέχεται να υποχρεωθεί να καταβάλλει 5,5 έως 15 εκατομμύρια δολάρια κάθε φορά που ελλιμενίζεται σε κινεζικό λιμάνι.
Η ρήτρα που καλύπτει τα πλοία με 25% ή περισσότερο αμερικανική ιδιοκτησία είναι η πραγματική «φονική κίνηση». Καθώς διευρύνει τον αντίκτυπο σε παγκόσμια κλίμακα. «Για να αποφύγουν τις κυρώσεις, ορισμένες εταιρείες ενδέχεται να στραφούν σε υπεράκτιες οντότητες, να αλλάξουν σημαίες ή να χρησιμοποιήσουν μεταχειρισμένα πλοία για να αποφύγουν τα τέλη των ΗΠΑ. Αυτό θα αυξήσει το κόστος logistics και θα μειώσει την εμπορική αποδοτικότητα.
Διαβάστε ακόμη:
- Tα πιο δημοφιλή «ψηφιακά καφενεία»: Αυτά είναι τα μεγαλύτερα ελληνικά Facebook groups
- Ελληνικό Χρηματιστήριο 2025: Από την εκρηκτική άνοδο στην επενδυτική κόπωση
- Ξεκίνησαν οι μελέτες για την επέκταση του Μετρό προς Ελληνικό και Γλυφάδα
- Δακτύλιος: Επιστρέφει τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου – Οι ώρες και οι εξαιρέσεις