Μερική χαλάρωση της απαγόρευσης εξαγωγών ημιαγωγών που είχε επιβάλει στην Ευρώπη σχεδιάζει η Κίνα, μετά την απόφαση της ολλανδικής κυβέρνησης να αναλάβει τον έλεγχο της Nexperia, κινεζικής εταιρείας παραγωγής μικροτσίπ με έδρα την Ολλανδία. 

Το Πεκίνο αναμένεται να προχωρήσει σε εξαιρέσεις για ορισμένες κατηγορίες εξαγωγών, προκειμένου να αποφευχθεί η πλήρης διακοπή των αλυσίδων εφοδιασμού, οι οποίες απειλούν ιδιαίτερα τον ευρωπαϊκό κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. 

Η αρχή της κρίσης: Ολλανδική κρατικοποίηση για λόγους ασφαλείας 

Τον Σεπτέμβριο, η Ολλανδία επικαλέστηκε νόμο της εποχής του Ψυχρού Πολέμου για να θέσει υπό κρατικό έλεγχο τη Nexperia, επικαλούμενη «σοβαρά ζητήματα διακυβέρνησης» και την ανάγκη να προστατευθούν κρίσιμα αποθέματα ημιαγωγών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. 

Η απόφαση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις του Πεκίνου, που κατηγόρησε τη Χάγη για «ακατάλληλη παρέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις των επιχειρήσεων» και διατάραξη της παγκόσμιας παραγωγής. 

Σε αντίποινα, η Κίνα πάγωσε τις εξαγωγές ολοκληρωμένων τσιπ της Nexperia προς την Ευρώπη, προκαλώντας σοβαρή ανησυχία στους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων. 

Η νέα κινεζική δήλωση: Προσωρινές εξαιρέσεις με ασαφή κριτήρια 

Σε σημερινή της ανακοίνωση, η κινεζική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα «εξετάσει διεξοδικά την πραγματική κατάσταση των επιχειρήσεων» και θα χορηγήσει εξαιρέσεις στις εξαγωγές που «πληρούν τα κριτήρια», χωρίς όμως να προσδιορίσει ποια θα είναι αυτά τα κριτήρια. 

Η διατύπωση αφήνει περιθώρια ελεγχόμενης επανεκκίνησης των εμπορικών ροών, ωστόσο η αβεβαιότητα για τις ευρωπαϊκές αλυσίδες παραγωγής παραμένει. 

Η εξάρτηση της Ευρώπης από τα ολλανδικά τσιπ 

Περίπου 70% των ημιαγωγών που κατασκευάζονται στην Ολλανδία αποστέλλονται στην Κίνα για περαιτέρω επεξεργασία και στη συνέχεια επανεξάγονται σε τρίτες χώρες. 

Η Nexperia, αν και εδρεύει στο Νάιμεχεν, αποτελεί θυγατρική της κινεζικής Wingtech Technology και είναι κρίσιμη για τον εφοδιασμό ευρωπαϊκών βιομηχανιών αυτοκινήτων, ηλεκτρονικών και τηλεπικοινωνιών. 

Ανησυχία της ACEA για τις ευρωπαϊκές γραμμές παραγωγής 

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είχε ήδη προειδοποιήσει ότι οι προμήθειες τσιπ Nexperia επαρκούν για μόλις λίγες εβδομάδες.
Σε δήλωσή της, η ένωση ανέφερε: 

«Χωρίς αυτά τα τσιπ, οι Ευρωπαίοι προμηθευτές αυτοκινήτων δεν μπορούν να κατασκευάσουν τα ανταλλακτικά και τα εξαρτήματα που χρειάζονται για να προμηθεύσουν τους κατασκευαστές οχημάτων· αυτό απειλεί με διακοπές παραγωγής σε ολόκληρη την Ευρώπη». 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν άμεση διπλωματική λύση ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων, οι οποίες έχουν ήδη επιβαρυνθεί από τις γεωπολιτικές εντάσεις και την έλλειψη πρώτων υλών. 

Η ευρύτερη εικόνα: Η τεχνολογία ως πεδίο γεωπολιτικής αντιπαράθεσης 

Η υπόθεση Nexperia εντάσσεται στο πλαίσιο της διευρυνόμενης σύγκρουσης Δύσης–Κίνας γύρω από τον έλεγχο της τεχνολογίας αιχμής.
Οι ημιαγωγοί έχουν εξελιχθεί σε στρατηγικό αγαθό, κρίσιμο για την αμυντική βιομηχανία, την τεχνητή νοημοσύνη και την πράσινη μετάβαση. 

Η Ε.Ε. επιδιώκει να μειώσει την εξάρτησή της από ασιατικές αγορές, ενώ το Πεκίνο επιδιώκει να διασφαλίσει τις επενδύσεις του στην Ευρώπη. 

Η μερική υποχώρηση της Κίνας εκλαμβάνεται ως ένδειξη πραγματισμού, αλλά και ως μήνυμα ισχύος: ότι το Πεκίνο διατηρεί τον έλεγχο των κρίσιμων τεχνολογικών ροών. 

Διαβάστε ακόμη: