Μια πρόσφατη αποκατάσταση του θαυμαστού έργου Γέννηση (Nativity) του Piero della Francesca (αρχές της δεκαετίας του 1480) έλυσε ένα μακροχρόνιο μυστήριο: ο πίνακας δεν είναι ημιτελής, όπως πίστευαν εδώ και καιρό.
Αντίθετα, η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο δήλωσε ότι η εικόνα αντιπροσωπεύει ένα βαθύ και συγκινητικό όραμα της γέννησης του Χριστού, όπως φαίνεται μέσα από τα μάτια της αγίας και μυστικιστικής Bridget της Σουηδίας του 14ου αιώνα.
Ο πίνακας μόλις επέστρεψε στο Λονδίνο, μετά από 15 μήνες επίπονης επεξεργασίας συντήρησης στα στούντιο του μουσείου.
Η εικόνα του Piero είναι ένα από τα πιο αγαπημένα αριστουργήματα της Εθνικής Πινακοθήκης για πολλούς λόγους: η εκλεπτυσμένη χάρη και η ευγλωττία των μορφών της, η πλούσια απαλότητα και φωτεινότητα των χρωμάτων της (ζωγραφισμένα με την τεχνική του πρόσφατα εξευγενισμένου λαδιού), η υπέρτατη ισορροπία και αρμονία της, η πνευματική της και η αφηγηματική δύναμη, και ο συνδυασμός της επίσημης μεγαλοπρέπειας και της ρουστίκ απλότητας.
Η Παναγία γονατίζει ταπεινά σε ένα βραχώδες ακρωτήρι, λατρεύοντας το βρέφος Χριστό, που είναι ξαπλωμένο γυμνό στο έδαφος μπροστά της.
Τα χέρια του απλώνονται προς αυτήν—όπως στο όραμα της Αγίας Bridget —ενώ οι άγγελοι παρέχουν μια πολυφωνική μουσική συνοδεία. Πίσω τους, απλώνεται το έδαφος που μακριά οδηγεί το βλέμμα στο τοπίο της Ούμπριας και έδρα San Sepolcro του Piero. Δύο βοσκοί, ο ηλικιωμένος Ιωσήφ και ένα βόδι και ένας γάιδαρος μαρτυρούν το όραμα.
Και είναι αυτή η οραματική ιδιότητα που έχει λάβει μια αποκαλυπτική νέα διάσταση.
(αριστερά φαίνεται το έργο πριν την αποκατάσταση, δεξιά μετά την πρόσφατη αποκατάσταση)
Ένα από τα πιο ευχάριστα και εκπληκτικά ευρήματα της αποκατάστασης ήρθε σε ίσως μια από τις λιγότερο αξιόλογες περιοχές του πίνακα: τις μικρές, γκρίζες πέτρες της σταθερής κατασκευής πίσω από τις φιγούρες.
Εδώ, το ρετούς της γδαρμένης μπογιάς αποκάλυψε ένα κομμάτι από ελαφρύτερες πέτρες σε μια περιοχή, οδηγώντας τον θεατή να συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει, στην πραγματικότητα, ένας άξονας φωτός που ακτινοβολεί μέσα από μια τρύπα στην ψάθινη οροφή του στάβλου.
Είναι αυτό που δείχνει ο νεαρός βοσκός, δίνοντάς μας εντολή να γίνουμε μάρτυρες του φωτός μόνοι μας. Η έλλειψη χυτών σκιών στην εικόνα – που προηγουμένως θεωρούνταν ένδειξη ότι η εικόνα ήταν ημιτελής – μπορεί τώρα να θεωρηθεί ότι ενισχύει αυτήν την οραματική πτυχή.
Η Γέννηση του Piero della Francesca θα εκτεθεί ξανά στο κοινό στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου από την 1η Δεκεμβρίου
Διαβάστε ακόμη: