Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ηγούνται στην κατασκευή οικολογικών πλοίων, συμβάλλοντας καθοριστικά στη βιώσιμη ναυτιλία και την προσαρμογή στα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως που χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα και διαθέτει συστήματα καθαρισμού οξειδίων του θείου (SOx scrubbers), ενισχύοντας τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Ηγετικός Ρόλος στην Πράσινη Μετάβαση

* 43% των ελληνόκτητων πλοίων είναι εξοπλισμένα με τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο του 39%.

* 7,3% του ελληνόκτητου στόλου διαθέτει δυνατότητα διπλού καυσίμου με LNG, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στον παγκόσμιο στόλο είναι 6,4%.

* 66% των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που βρίσκονται υπό ναυπήγηση θα είναι εξοπλισμένα με συστήματα καθαρισμού των εκπομπών θείου, έναντι 57% του παγκόσμιου στόλου.

Ναυπηγήσεις Ελληνόκτητων Πλοίων με Εναλλακτικά Καύσιμα

Οι Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες επενδύουν δυναμικά στη ναυπήγηση σύγχρονων πλοίων με νέες τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιμα.

* Αυτή τη στιγμή 589 ελληνόκτητα πλοία βρίσκονται υπό ναυπήγηση, συνολικής χωρητικότητας 56 εκατ. τόνων, αντιπροσωπεύοντας το 17% των παγκόσμιων ναυπηγήσεων.

* Οι κυριότερες χώρες ναυπήγησης είναι:

  • Κίνα: 387 πλοία (38 εκατ. DWT, 67,55% των ελληνικών ναυπηγήσεων).
  • Νότια Κορέα: 139 πλοία (13 εκατ. DWT, 21,13% των ελληνικών ναυπηγήσεων).
  • Ιαπωνία: 45 πλοία (4 εκατ. DWT, 6,74% των ελληνικών ναυπηγήσεων).

Σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, η χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση ελληνικών πλοίων αυξήθηκε κατά 65% μέσα σε έναν χρόνο, καταδεικνύοντας τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας.

Αύξηση των Παραγγελιών για Πλοία με Εναλλακτικά Καύσιμα

Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων αποτελεί πλέον βασική προτεραιότητα για τη ναυτιλία. Σύμφωνα με την έκθεση «Green Technology Tracker» της Clarksons Research για το 2024, έχουν καταγραφεί 820 νέες παραγγελίες πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 62,2 εκατ. GT, εκ των οποίων 727 πλοία (52,1 εκατ. GT) εξαιρούνται των LNG Carriers.

* 70% των νέων πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα χρησιμοποιούν τεχνολογία διπλού καυσίμου LNG, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 43% του 2023.

* Αναλυτικά οι παραγγελίες ανά τύπο καυσίμου:

  • LNG: 390 παραγγελίες (297 εκτός LNG Carriers).
  • Μεθανόλη: 118 παραγγελίες.
  • Αμμωνία: 25 παραγγελίες.
  • Υγραέριο (LPG): 72 παραγγελίες.
  • Υδρογόνο: 12 παραγγελίες.

Με τις τρέχουσες επενδύσεις, προβλέπεται ότι μέχρι το 2030, πάνω από το 20% της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου θα μπορεί να λειτουργεί με εναλλακτικά καύσιμα.

Καθυστερήσεις στις Υποδομές Πράσινων Καυσίμων

Παρά την αύξηση των επενδύσεων σε οικολογικά πλοία, οι υποδομές παραμένουν ανεπαρκείς.

* Μόλις 276 λιμάνια διαθέτουν εγκαταστάσεις για LNG bunkering.
* 275 λιμάνια έχουν εγκαταστήσει υποδομές ηλεκτρικής τροφοδοσίας από τη στεριά.
* Μόνο 35 λιμάνια διαθέτουν εγκαταστάσεις για μεθανόλη.

Η καθυστέρηση στις επενδύσεις λιμενικών υποδομών αποτελεί ένα από τα βασικά εμπόδια για τη μετάβαση στη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών.

Διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την Απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας

Η πορεία των διαπραγματεύσεων για τη δημιουργία ενός νέου μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου απασχόλησε πρόσφατα τη συνάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη με τον Γενικό Γραμματέα του ΙΜΟ, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, στο Λονδίνο.

* Ο νέος μηχανισμός τιμολόγησης θα εξεταστεί στη σύνοδο MEPC 83 τον Απρίλιο του 2025, με στόχο την τελική έγκριση τον Οκτώβριο του 2025.

* Οι διαπραγματεύσεις γίνονται ανάμεσα σε 176 κράτη, με διαφορετικά οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα, καθιστώντας την επίτευξη συμφωνίας ιδιαίτερα απαιτητική.

Κοινή Πρόταση της ΕΕΕ και του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS)

Το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS) και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κατέθεσαν κοινή πρόταση για τον μηχανισμό τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών CO₂.

* Πρόταση για επιβολή Levy (ειδικής συνεισφοράς) στο καύσιμο, αντί του ευρωπαϊκού μοντέλου ETS.
* Στόχος: να εξασφαλιστεί η οικουμενική εφαρμογή του μέτρου, διατηρώντας παράλληλα τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας.

🔹 Σύμφωνα με τη Μελίνα Τραυλού, η πρόταση αυτή διασφαλίζει ότι το κόστος συμμόρφωσης θα επιβαρύνει τον εμπορικό διαχειριστή και όχι τον πλοιοκτήτη.

Εάν η πρόταση εγκριθεί, ο μηχανισμός τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών θα τεθεί σε εφαρμογή παγκοσμίως από το 2027.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην αιχμή της πράσινης ναυτιλίας, επενδύοντας δυναμικά σε εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας. Παράλληλα, οι διεθνείς διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ θα καθορίσουν το μέλλον της απανθρακοποίησης στη ναυτιλία, με την Ελλάδα να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις.

Διαβάστε ακόμη: