Η έκθεση ορόσημο του Whitney Museum of American Art με τίτλο «no existe un mundo poshuracán: Puerto Rican Art in the Wake of Hurricane Maria», που κλείνει αυτή την Κυριακή, πήρε τον τίτλο της από τη σειρά ποιητικής συλλογής της Raquel Salas Rivera, When They Sleep: Under the Bed Is Another Country (2019), η οποία αποτελείται από σύντομα, αποσπασματικά ποιήματα που ξεκινούν στα αγγλικά και τελειώνουν στα ισπανικά μέσω αντίστοιχων υποσημειώσεων.
Η επιμελήτρια Marcela Guerrero διάβασε τη συλλογή καθώς σχεδίαζε την έκθεση, και εξέφραζε το πλαίσιο που σχεδίαζε ήδη για την έκθεσή της. Το ποίημα σύντομα έγινε το καθοδηγητικό φως της παράστασης – ένα «εννοιολογικό παλίμψηστο», όπως το έθεσε η Guerrero. Προσκάλεσε τον καταξιωμένο Salas Rivera να συμμετάσχει στον προγραμματισμό της έκθεσης, ο οποίος τελικά κατέληξε σε ένα δοκίμιο καταλόγου και ένα δημόσιο πρόγραμμα, και το ποίημα αναδημοσιεύεται στην πρώτη σελίδα του καταλόγου.
«Δεν υπάρχει άλλος κόσμος – αυτός είναι. Προφανώς, οι τυφώνες έχουν αρχή και τέλος, αλλά είναι αυτό το αποτέλεσμα που κρατά τους ανθρώπους κάτω. Με τον πιο άμεσο τρόπο, είναι αυτή η ιδέα να μην μας δοθεί η πολυτέλεια να σκεφτούμε πέρα από την καταστροφή του τυφώνα,» σχολίασε η επιμελήτρια στο ARTnews.
Γεμίζοντας όλο τον έκτο όροφο του μουσείου, η έκθεση της Guerrero συγκεντρώνει ένα μείγμα έργων τέχνης σε διάφορα μέσα που αντικατοπτρίζουν όλα την κατάσταση της καλλιτεχνικής παραγωγής που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο Πουέρτο Ρίκο, τη Νέα Υόρκη, το Σικάγο, το Όκλαντ και αλλού.
Εδώ θα βρεί κανείς εννοιολογικές, επίσημες και ποιητικές προσεγγίσεις και το φιλτράρισμα του πλήθους των συναισθημάτων που προκάλεσε ο τυφώνας Μαρία που έπληξε τις ΗΠΑ το Σεπτέμβριο του 2017, καθώς και προβληματισμούς σχετικά με τη συμβολή σημαντικών γεγονότων που προηγήθηκαν της Μαρίας, όπως τα μέτρα λιτότητας που επιβλήθηκαν από τον νόμο αναδιάρθρωσης χρέους PROMESA από το 2016 και το ψήφιση των Νόμων 20 και 22 που στοχεύουν στην προσέλκυση μη Πορτορικανών επενδυτών στο νησί το 2012, ή αυτών που ακολουθούν τη Μαρία, όπως το πένθος για τους νεκρούς και μια υποσχεμένη ανάκαμψη που δεν έχει έρθει ποτέ.
Χωρισμένη σε πέντε θέματα, «Επεξεργασία, Θλίψη και Αναστοχασμός» και «Οικολογία και Τοπίο», η Guerrero συγκέντρωσε έργα που αποφεύγουν πρωτίστως μια κυριολεκτική ή διδακτική προσέγγιση στη συζήτηση αυτών των θεμάτων.