Εν μέσω έντονης πολιτικής πίεσης στην κυβέρνηση για το «πάγωμα» πλειστηριασμών και αναστολής της εφαρμογής του νέου πτωχευτικού κώδικα λόγω πανδημίας, η αναφορά της Κομσιόν στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας για την κρισιμότητα του εν λόγω νομοθετήματος για την διασφάλιση της βιωσιμότητας του τραπεζικού συστήματος βάζει άλλη μια μεταβλητή στη δύσκολη εξίσωση των «κόκκινων» δανείων.
Ουσιαστικά η κυβέρνηση βρίσκεται εν μέσω διασταυρωνόμενων και αντίρροπων πιέσεων με το χρόνο να μην είναι σύμμαχος. Σύμφωνα με την έκθεση το πλαίσιο είναι ένα σημαντικό βήμα εμπρός για την εξυγίανση των τραπεζών και τη μείωση των κόκκινων δανείων, ωστόσο, η αποτελεσματικότητά του θα εξαρτηθεί από την ποιότητα της εφαρμογής του.
Όπως σημειώνει η έκθεση απαιτείται ένας μεγάλος όγκος δευτερογενούς δικαίου. Δηάδ΄γ απαιτείται ης σύνταξη και έκδοση τουλάχιστον 53 υπουργικών αποφάσεων. Μάλιστα στην έκθεση αναφέρεται ότι οι ελληνικές Αρχές στοχεύουν να έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2020. Σύμφωνα με την Έκθεση, πρόθεση των ελληνικών Αρχών είναι η υποβολή στους Θεσμούς προσχεδίου (αναφέρεται μέχρι τις 15 Νοεμβρίου) σχετικά με τις υπουργικές αποφάσεις για την επιδότηση δανείων, τον μηχανισμό αγοράς και επαναμίσθωσης των ακινήτων οφειλετών που θα πτωχεύουν και τον αλγόριθμο βάσει του οποίου θα γίνονται οι προτάσεις αναδιάρθρωσης των οφειλών.
Επίσης σύμφωνα με την έκθεση ο στόχος είναι να είναι έτοιμη, μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου 2020, η ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω της οποίας θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες, έτσι ώστε αυτή να μπορέσει να “εκπαιδεύσει” και τους δικαστές, το προσωπικό των δικαστηρίων και τα νομικά ενδιαφερόμενα μέρη και όλο το πλαίσιο να είναι σε ετοιμότητα εφαρμογής τον Δεκέμβριο του 2020.
Σημειώνεται ότι η εφαρμογή του νέου πτωχευτικού νόμου ξεκινά από την 1η/1/2021, ωστόσο ελέω κορονοϊού οι πιέσεις για «πάγωμα» είναι μεγάλες. Στο μεταξύ το περασμένο Σάββατο ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο Open έκανε λόγο για πορεία υλοποίησης ανάλογα με την πορεία της πανδημίας. Μάλιστα είχε αναφερθεί στο μεγάλο όγκο δευτερογενούς δικαίου που απαιτείται ως αιτία για τη μη άμεση εφαρμογή της νομοθεσίας. Βέβαια είχε αποφύγει να πει ο,τιδήποτε για αναστολή μια και οι … θεσμοί ως φαίνεται καραδοκούν.
Βέβαια με βάση την εθνική εμπειρία στις ταχύτητες έκδοσης των ΥΑ και ΚΥΑ εύκολα συνάγεται ότι οι καθυστερήσεις θα είναι δεδομένες vis a vis του στόχου για εκκίνηση της εφαρμογής από την αρχή του 2021.
Σημειώνεται ότι σε επιστολή της προς τα συναρμόδια υπουργεία, η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει ότι στην Οδηγία και συγκεκριμένα στο άρθρο 31, προβλέπεται ότι τα κράτη- μέλη έχουν υπό κανονικές κι όχι έκτακτες συνθήκες καταληκτική ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νόμου μεταφοράς της στο εθνικό δίκαιο τους την 17η Ιουλίου 2021. Στη δε παρ. 2 προβλέπει ακόμη και δικαίωμα ετήσιας παράτασης, ως τις 17 Ιουλίου 2022: «για τα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες κατά την εφαρμογή της», κάτι που εκτιμάται ότι αφορά 100% στην περίπτωση της Ελλάδας.
«Με βάση μετρήσεις του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, που πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο, το 79% των επιχειρήσεων δήλωσε μείωση τζίρου, με την μείωση να φτάνει κατά μέσο όρο 46%, ενώ 117.000 θέσεις εργασίας είχαν ήδη χαθεί. Οι προοπτικές που καταγράφονταν τον Ιούλιο ήταν ζοφερές, με τη 1 στις 4 επιχειρήσεις να δηλώνει πως το δεύτερο εξάμηνο δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις δανειακές της υποχρεώσεις προς τις τράπεζες και το ενοίκιο. Επίσης, η 1 στις 5 δήλωνε πώς δεν θα καταφέρει να αντεπεξέλθει στις ασφαλιστικές και φορολογικές της υποχρεώσεις. Η επιβολή του δεύτερου λοκ ντάουν και η περιρρέουσα αβεβαιότητα για το προσεχές διάστημα επιδεινώνει έτι περαιτέρω μια ήδη ζοφερή κατάσταση», αναφέρει χαρακτηριστικά η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος.
Στην επιστολή προς τον υπουργό Οικονομικών, η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει ότι ο νέος πτωχευτικός νόμος έχει προγραμματιστεί να ισχύει 22 εργάσιμες ημέρες από τη λήξη του δεύτερου lockdown στις 30 Νοεμβρίου 2020 και αιτείται την αναστολή εφαρμογής του νόμου έως την 17η Ιουλίου 2021. Η πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ δεν εδράζεται μόνο στις συνθήκες διπλής κρίσης (υγειονομικής και οικονομικής) που βιώνει η χώρα, αλλά επίσης:
α) στο εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό πλαίσιο που απομένει εντός του οποίου πρέπει να εκδοθούν κρίσιμοι κανόνες παράγωγου δικαίου (ΚΥΑ, ΥΑ, Εγκύκλιοι). “Είναι παραπάνω από πιθανός ο κίνδυνος να βρεθούν προ απροόπτου οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που εμπίπτουν στις ρυθμίσεις για πτωχεύσεις “μικρού” αντικειμένου οι οποίες πλέον αυτοματοποιούνται”.
β) στην Οδηγία (ΕΕ) 1023/20.6.2019 (L172/18) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου “Περί πλαισίου για τη προληπτική αναδιάρθρωση, την απαλλαγή από τα χρέη και τις ανικανότητες ή την έκπτωση οφειλετών, καθώς και περί μέτρων βελτίωσης των διαδικασιών αυτών και για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 (Οδηγία για την αναδιάρθρωση και την αφερεγγυότητα)” την οποία ο ν. 4738/2020 ενσωμάτωσε στο εθνικό δίκαιο. “Ωστόσο, στο άρ. 31, παρ. 1 της Οδηγίας προβλέπεται ότι τα κράτη μέλη έχουν υπό κανονικές κι όχι έκτακτες συνθήκες καταληκτική ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νόμου μεταφοράς της στο εθνικό δίκαιο τους την 17η Ιουλίου 2021. Στη δε παρ. 2 προβλέπει ακόμη και δικαίωμα ετήσιας παράτασης, ως τις 17 Ιουλίου 2022: “για τα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες κατά την εφαρμογή της”. Είναι μια πρόβλεψη στην οποία εμπίπτει πλήρως η ελληνική οικονομία”, όπως αναφέρει η ΓΣΕΒΕΕ.