Στην προσθήκη νέων υποδομών για τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων της Ελευσίνας προχωρά ο όμιλος της Helleniq Energy.
Με βάση σχετική τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), του διυλιστηρίου αργού πετρελαίου της εταιρείας «Ελληνικά Πετρέλαια Δ.Ε.Π.Π.Π. Α.Ε.- Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Ελευσίνας» που βρίσκεται στο 27ο χλμ. της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών Κορίνθου στον Δ. Ελευσίνας, της Π.Ε Δυτικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής, και η οποία εγκρίθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ, προβλέπεται:
-Εγκατάσταση και λειτουργία Μονάδας Ανάκτησης Αερίων Πυρσού (FGRU) για την ανάκτηση των αέριων ρευμάτων του πυρσού και του αερίου φραγής (διατήρηση θετικής πίεσης) , πριν καούν. Η συλλογή αυτών αποσκοπεί στην χρήση τους ως καύσιμο για τις ανάγκες των ΒΕΕ. Με την εγκατάσταση του συστήματος ανάκτησης αερίων πυρσού επιτυγχάνεται η ικανοποίηση πρόσθετων περιβαλλοντικών όρων.
– Παραλαβή, αποθήκευση, μεταφορά και χρήση νέων καυσίμων SAF (Sustainable Aviation Fuel) και HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) ως νέα συστατικά στα τελικά προϊόντα του Διυλιστηρίου.
-Διαμόρφωση και επέκταση αποθήκης αποβλήτων του διυλιστηρίου.
-Επικαιροποιήσεις που αφορούν σε:
- Εγκαταστάσεις φόρτωσης-εκφόρτωσης των λιμενικών εγκαταστάσεων
- Αναδιατύπωση όρων
- Εισαγωγή επιπλέον κωδικών ΕΚΑ υγρών αποβλήτων, που παραλαμβάνονται από τρίτους, στη Μονάδα Επεξεργασίας Υγρών Αποβλήτων.
Όπως σημειώνεται, με την παρούσα τροποποίηση δεν επέρχονται ουσιώδεις διαφοροποιήσεις, σε σχέση με το υφιστάμενο περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο και ως εκ τούτου δεν απαιτήθηκε η υποβολή νέας ΜΠΕ.
Νέα προϊόντα
Με βάση την παραπάνω τροποποίηση και την προσθήκη της δραστηριότητας «Παραλαβή, αποθήκευση, μεταφορά και χρήση νέων καυσίμων SAF (Sustainable Aviation Fuel) και HVO (Hydrogenated Vegetable Oil)», τονίζεται ότι το καύσιμο SAF αποτελεί βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο και ότι με βάση τον Κανονισμό REFUEL EU, θα πρέπει όλα τα αεροπορικά καύσιμα που διατίθενται από τους προμηθευτές καυσίμων στις αεροπορικές εταιρείες, σε κάθε αερολιμένα της ΕΕ, να έχουν ένα ελάχιστο ποσοστό SAF, σύμφωνα με τη νομοθεσία. Το καύσιμο SAF θα παραλαμβάνεται στις δεξαμενές όπου θα αποθηκεύεται, από τις οποίες στην συνέχεια θα οδεύει με ειδικό, κατάλληλου σχεδιασμού δίκτυο αγωγών προς τις αντίστοιχες Δ/Ξ kero στις ΒΕΕ και ΒΕΑ για την δημιουργία των τελικών μιγμάτων, σύμφωνα με τις σχετικές νομοθετικές προδιαγραφές.
Το καύσιμο HVO, γνωστό και ως ανανεώσιμο diesel ή πράσινο diesel, είναι μια δεύτερης γενιάς, συνθετική, προηγμένη εναλλακτική λύση ανανεώσιμων πηγών diesel που εξαλείφει έως και 90% του καθαρού CO2 και μειώνει σημαντικά τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx), σωματιδίων (PM) και μονοξειδίου του άνθρακα (CO). Για τη μεταφορά του HVO θα χρησιμοποιηθεί το υφιστάμενο δίκτυο του Διυλιστηρίου, μεταφοράς diesel.
Περαιτέρω προβλέπεται η εγκατάσταση της νέας Μονάδας ανάκτησης αερίων πυρσού (FGRU), με την οποία επιτυγχάνεται ανάκτηση των αέριων ρευμάτων και του αερίου φραγής (διατήρηση θετικής πίεσης) που οδεύουν προς τον πυρσό, πριν καούν. Η ανάκτηση αυτών των ρευμάτων, αποσκοπεί στην χρήση τους ως καύσιμο για τις ανάγκες των ΒΕΕ και στη μείωση αερίων εκπομπής από τον πυρσό.
Επίσης, προβλέπεται Μονάδα Ανάκτησης Ατμών (VRU / U-62). Όπως σημειώνεται στην απόφαση, η λειτουργία της U-62 στον Προβλήτα ΙΙ, μειώνει, κατά 95%, τις πτητικές εκπομπές (VOCs) στην ατμόσφαιρα, κατά τις εργασίες φόρτωσης των προϊόντων βενζίνης και νάφθας στα δεξαμενόπλοια (μέγιστος ρυθμός φόρτωσης 1.400 m3/ώρα). Η μονάδα VRU (υβριδικό σύστημα προσρόφησης-απορρόφησης) περιλαμβάνει δύο δοχεία προσρόφησης, μία στήλη απορρόφησης, μία αντλία κενού, δύο αντλίες απορροφητικού μέσου, ένα μετρητή συγκέντρωσης πτητικών εκπομπών (VOCs), κονσόλα ελέγχου. Έχει εγκατασταθεί παραπλεύρως του σωληνοδιαδρόμου των λιμενικών εγκαταστάσεων και θα συνδέεται με τις τρείς θέσεις φόρτωσης προϊόντων της Προβλήτας ΙΙ.
Η έξοδος των απαερίων (απαγωγός) της μονάδας VRU θα είναι εφοδιασμένη με αναλυτή συνεχούς μέτρησης της συγκέντρωσης των υδρογονανθράκων στον εκπεμπόμενο αέρα, δυνατότητας προσδιορισμού συγκεντρώσεων με κατώτατο όριο 3 g/Nm3 και με αναλυτή βενζολίου. Η ροή ανακυκλοφορίας της μονάδας VRU οδηγείται στις δεξαμενές αποθήκευσης νάφθας της Μονάδας U-60 (Μονάδα Διακίνησης).
Κατά τη λειτουργία της μονάδας VRU οι ατμοί (μίγμα ελαφρών υδρογονανθράκων) που παράγονται καθ’ όλη τη διάρκεια της φόρτωσης από τις δεξαμενές των πλοίων οδηγούνται στη μονάδα. Το αέριο μίγμα διέρχεται αρχικά από το στάδιο προσρόφησης, όπου η προσρόφηση γίνεται σε ένα από τα δύο δοχεία, στο οποίο δεσμεύεται το μεγαλύτερο μέρος των υδρογονανθράκων, ενώ το αέριο μίγμα, σχεδόν απαλλαγμένο από υδρογονάνθρακες, οδηγείται στην ατμόσφαιρα, αφού διέλθει από αναλυτή μέτρησης της συγκέντρωσης των υδρογονανθράκων.
Στο έτερο δοχείο προσρόφησης γίνεται αναγέννηση του κορεσμένου άνθρακα με χρήση αντλίας κενού η οποία οδηγεί τους προσροφημένους υδρογονάνθρακες στη στήλη απορρόφησης. Η απορρόφηση πραγματοποιείται από κατάλληλο ρεύμα (συνήθως βενζίνη ή νάφθα) που ρέει κατά αντιρροή με το ρεύμα των προσροφημένων υδρογονανθράκων. Από την κορυφή της στήλης απορρόφησης οι υδρογονάνθρακες, που δεν έχουν δεσμευτεί, οδηγούνται μέσω ανακυκλοφορίας στο δοχείο προσρόφησης.