Προσπάθειες να κρατήσει σφυγμό το έργο για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ βρίσκονται σε εξέλιξη.

Το έργο στην Αθήνα, έχει πάρει επάνω του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στο μέτωπο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), με θέμα τη χρηματοδότηση ύψους 500 εκατ ευρώ, στις 21 Νομεβρίου επισκέπτεται την Αθήνα και θα συναντηθεί με τον κο Μητσοτάκη, η πρόεδρος της ΕΤΕπ, Nadia Calvinο.

Τα πρώτα μηνύματα κατά τις επαφές που είχαν τον Οκτώβριο με τη διοίκηση της τράπεζας στο Λουξεμβούργο ο ΥΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης και ο σύμβουλος του Πρωθυπουργού για θέματα ενέργειας, Νίκος Τσάφος, ήταν σύμφωνα με πληροφορίες θετικά.

Όλα αυτά από τη στιγμή που πέταξαν έξω από το έργο τον … πολύκλαυστο Πρόεδρο του ΑΔΜΗΕ Μάνο Μανουσάκη, που βρίσκεται υπ’ ατμόν αφού τελειώνει η θητεία του σε λίγους μήνες και ουδείς γνωρίζει ποια θα είναι η τύχη του.

«Αν περιμέναμε να δράσει ο Μανουσάκης που τα έχει κάνει μαντάρα στο έργο, τότε θα είχαμε πνιγεί όπως οι δυστυχισμένοι άνθρωποι στη Βαλένθια, για αυτό τον κάναμε πέρα» σχολίασε Έλληνας επίσημος για τον επιλεγόμενο κο Πιρουέτα, Πρόεδρο του ΑΔΜΗΕ.

Σε επίπεδο ρυθμιστικών θεμάτων εκκρεμεί ακόμη η κοινή απόφαση για τον καθορισμό του εσόδου, δεδομένου ωστόσο ότι υπάρχει η διακρατική συμφωνία Αθήνας – Λευκωσίας, η ελληνική πλευρά ελπίζει πώς είναι ένα ζήτημα που αναμένεται να επιλυθεί σε αυτό το επίπεδο.

Κινήσεις και πρωτοβουλίες της αμερικανικής πλευράς γύρω από το χρηματοδοτικό σκέλος της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου καταγράφονται το τελευταίο διάστημα και ενώ ταυτόχρονα εντείνονται οι διεργασίες για τη μετοχική συμμετοχή στο έργο των funds από τη Γαλλία και τα Εμιράτα.

Στο μέτωπο των ερευνών βυθού συνεχίζονται οι εργασίες από δύο σκάφη, ένα στα κυπριακά χωρικά ύδατα και ένα στα ελληνικά, ενώ εξελίξεις έχουμε και στο κομμάτι Κύπρος – Ισραήλ, όπου παρά την κατάσταση στη περιοχή, έχει ανατεθεί η μελέτη κόστους οφέλους η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Εν τω μεταξύ συνάντηση αυτές τις ημέρες στη Λευκωσία θα έχει με τη Nexans, τη γαλλική εταιρεία που κατασκευάζει το καλώδιο για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης (Great Sea Interconnector), ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου.

Σε δηλώσεις στο ΚΥΠΕ, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι είναι μια τυπική συνάντηση για ενημέρωση από μέρους της Nexans, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο συμβόλαιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, για την πορεία υλοποίησης του συμβολαίου σε σχέση με το όλο έργο, αλλά και για την μετέπειτα πορεία.

Το συμβόλαιο περιλαμβάνει και τις βυθοσκοπήσεις και αναμένεται πως θα μας ενημερώσουν και επί του προκειμένου, σημείωσε.

Στο πλαίσιο της επίσκεψης τους στην Κύπρο, οι εκπρόσωποι της γαλλικής εταιρείας θα έχουν συνάντηση και με την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ).

Η σύμβαση υποβρυχίων καλωδίων της Nexans, η οποία κατασκευάζει το καλώδιο εκ μέρους του φορέα υλοποίησης του έργου, ΑΔΜΗΕ, είναι αξίας 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Ούτε οι πορτοφολάδες δεν έχουν τόσα παρατσούκλια: Ο τεχνοκράτης CEO (τρομάρα του) που αποκαλείται «Ντιστεγκές» (νάρκισσος, εγωπαθής, κομψευόμενος), Ντιντής (από τους αδερφούς Κύπριους), Πιρουέτας ή Λουδοβίκος!

Ο Παπαναστασίου διαψεύδει τον … αρχιγίγαντα της ενέργειας Μανουσάκη!

Με βάση όσα δήλωσε πολύ πρόσφαστα στο ΡΙΚ ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) δεν είναι ακόμα έτοιμη να δημοσιοποιήσει τη θέση της επί της μελέτης κόστους – οφέλους που ετοίμασε ο ΑΔΜΗΕ, αλλά ούτε για τη δανειοδότηση ή όχι του Great Sea Interconnector με περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Παπαναστασίου είχε χθες συζήτηση, μέσω τηλεδιάσκεψης, με την πρόεδρο της ΕΤΕπ, Νάντια Καλβίνο, αλλά στη διάρκειά της η αξιωματούχος της τράπεζας δεν άνοιξε τα χαρτιά της. Και σύμφωνα με τον υπουργό, οι κρίσιμες για την ηλεκτρική διασύνδεση αποφάσεις της ΕΤΕπ αναμένεται να ληφθούν μέσα στον Νοέμβριο.

Όταν φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης ήταν ακόμα η EuroAsia Interconnector, η ΕΤΕπ είχε απορρίψει το αίτημα της κυπριακής εταιρείας για δανειοδότηση ύψους εκατομμυρίων εκατομμυρίων και με μελέτη που κατέθεσε στις κυπριακές αρχές εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις για τη βιωισμότητα του έργου, εκφράζοντας προτίμηση σε επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας (μπαταρίες).

Μετά την ανάληψη του έργου από τον ΑΔΜΗΕ, αλλά και την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της Κύπρου (Φεβρουάριος ’24) για επενδυτική συμμετοχή στο έργο αν υπάρξουν θετικές μελέτες βιωσιμότητας, ο ΑΔΜΗΕ υπέβαλε νέα πρόταση για δανειοδότηση και η ΕΤΕπ μπήκε σε νέο κύκλο αξιολόγησης του αιτήματος, χωρίς για την ώρα να είναι σε θέση να ενημερώσει για τις προθέσεις της.

Θυμίζουμε ότι πριν μερικούς μήνες, ο … αρχιγίγαντας της ενέργειας και πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, είχε προβλέψει με βεβαιότητα πως μέχρι το τέλος Οκτωβρίου φέτος, το χρήμα θα αρχίσει να ρέει στο έργο από την ΕΤΕπ. Σήμερα, ακόμη δεν έχουν γίνει ούτε καν οι αρχικές εισηγήσεις για το θέμα.

Οι Αμερικάνοι το σκέφτονται μετά απο παρακίνηση Γεραπετριτή

Το αμερικανικό κρατικό αναπτυξιακό ταμείο Development Finance Corporation (DFC), συζητά να εισηγηθεί τη χρηματοδότηση του έργου Great Sea Interconnector με δάνειο ύψους μέχρι 400 εκατ. ευρώ.

Το ενδιαφέρον της αμερικανικής πλευράς για το έργο, είτε μέσω της χορήγησης δανείου, είτε ακόμη και με απευθείας μετοχική συμμετοχή, εκδηλώθηκε για πρώτη φορά πριν από μήνες, μετά από συζητήσεις με τον ΥΠΕΞ Γιώργο Γεραπετρίτη.

Η συζήτηση έλαβε επίσημες διαστάσεις τον περασμένο Φεβρουάριο στην Ουάσινγκτον στο πλαίσιο του 5ου Στρατηγικού Διαλόγου Ελλάδας- ΗΠΑ.

Ο CEO του αμερικανικού fund, Scott Nathan είχε μιλήσει με τον ΥΠΕΞ και κατόπιν δόθηκε κυβερνητική εντολή και ξεκίνησαν επαφές σε επίπεδο τεχνικών ομάδων, με αρχικό στόχο η συμφωνία να κρατηθεί σε επίπεδο διακριτικότητας.

Η αμερικανική πλευρά απέστειλε επιστολή προθέσεων (LoI) στον φορέα υλοποίησης, συμφωνήθηκε να σταλούν οι προτεινόμενοι όροι χρηματοδότησης, ωστόσο οι προ μηνών περιπέτειες του έργου, πάγωσαν προσωρινά τις διαδικασίες, όπως άλλωστε συνέβη και με τους υπόλοιπους δυνητικούς επενδυτές.

Σημάδια συγκρατημένης αισιοδοξίας στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ

Αθήνα – Λευκωσία προσπαθούν να ξεμπλοκάρουν το έργο

Η διακρατική συμφωνία Αθηνών- Λευκωσίας το Σεπτέμβριο και το ξεμπλοκάρισμα του έργου, «ξαναζέσταναν» τις επαφές και η τελευταία είδηση δείχνει ότι το DFC φαίνεται πως προχωρά στο επόμενο στάδιο.

Στο πλαίσιο αυτό η διοίκηση του ταμείου ετοιμάζεται να εισηγηθεί τη χορήγηση δανείου ύψους μέχρι 400 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του project των 1,9 δισ ευρώ, ενώ παράλληλα η αμερικανική πλευρά συνεχίζει να κάνει due diligence για τη μετοχική είσοδο στο έργο, μιλώντας και με τα άλλα ενδιαφερόμενα funds.

Η ενδεχόμενη χρηματοδότηση της αμερικανικής πλευράς και η μετοχική της συμμετοχή, ακόμη και με ένα μικρό ποσοστό, θα προσφέρει προφανώς στο project των 1.208 χλμ ένα άλλου είδος γεωστρατηγικό βάρος, αποδεικνύοντας ότι η σχέση Ελλάδας – ΗΠΑ -Κύπρου στην περιοχή δεν περιορίζεται μόνο στην πολιτική και αμυντική συνεργασία, αλλά επεκτείνεται και στα μεγάλα project μεταφοράς ενέργειας.

Great Sea Interconnector: Αποφάσεις στο τέλος του μηνός για το καλώδιο Κρήτης – Κύπρου

Στο παιχνίδι και οι Γάλλοι

Παράλληλα προχωρά το due diligence των Γάλλων της Meridiam, το εμιρατινό fund TAQA συνεχίζει τις συζητήσεις με τον ΑΔΜΗΕ, χωρίς να έχει αποφασίσει ακόμη αν θα συμμετάσχει μετοχικά στο έργο από μόνο του ή από κοινού με τη Κύπρο, ενώ μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου αναμένεται η απόφαση της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη ως προς το αν (και με τι ποσοστό) θα μπει η Λευκωσία στον Great Sea Interconnector.

Τον Ιανουάριο του 2025, θα υπάρξει αποτελέσματα από το due diligence και τις συζητήσεις με τους επενδυτές», ανέφερε χθες ο διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, καταγράφοντας σε αδρές γραμμές τη πρόοδο του έργου στο 7ο Athens Investment Forum, και περιγράφοντας τις μέχρι τώρα εξελίξεις γύρω από τη διασύνδεση, τόσο σε επιχειρηματικό, όσο και σε τεχνικό, αλλά και ρυθμιστικό επίπεδο.

Εάν τελικά συμμετέχουν στο έργο και οι τέσσερις επενδυτές, αυτοί θα μοιραστούν το 60% του GSI, δηλαδή θα βάλουν αθροιστικά κοντά στα 200 εκατ ευρώ, καθώς το μετοχικό του κεφάλαιο, από τα αρχικά 300 εκατ. έχει αυξηθεί στα 340 εκατ ευρώ.

Διαβάστε ακόμη: