Υπάρχουν πάνω από 1,8 δισεκατομμύρια χρήστες της Google στον κόσμο. Πράγματι, το Gmail είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα email στον πλανήτη, ενώ το 27% των emails που ανοίγονται διεθνώς βρίσκονται σε έναν λογαριασμό Gmail.
Aυτά τα εντυπωσιακά ποσοστά είναι ένα μόνο δείγμα του βαθμού στον οποίο το Google βρίσκεται μέσα στην καθημερινότητά μας και, κυρίως, του βαθμού στον οποίο την εμπιστευόμαστε. Και μια πρόσφατη έρευνα έρχεται να το επιβεβαιώσει.
Έρευνα
Η έρευνα εξετάζει το πώς βλέπουν οι καταναλωτές τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, ποια είναι η σχέση τους μαζί τους, πόσο τις εμπιστεύονται. Αν και μάλλον μπορείτε ήδη να μαντέψετε ότι η εικόνα του Facebook, μετά τα όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα, έχει πληγεί σημαντικά, με το 43% των χρηστών να δηλώνουν ότι το αποφεύγουν επειδή δεν τους αρέσει ο τρόπος που λειτουργεί, ίσως δεν περιμένατε το εντυπωσιακό ποσοστό που αφορά το Google: το 90% των συμμετεχόντων στην έρευνα το «προτιμούν». Το ποσοστό αυτό ξεπερνάει την Apple (79%), που θεωρείται ότι έχει ένα δεδομένο fan base για τα προϊόντα της, αλλά και το Amazon (87%), για το οποίο ίσως, λόγω του ότι μας προμηθεύει με τα πάντα, θα δικαιολογούσε κανείς ένα ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό.
Η έρευνα αναφέρεται και σε άλλες μεγάλες εταιρείες (Microsoft, Netflix, YouTube), καμία όμως δεν απολαμβάνει αυτήν την προτίμηση που κερδίζει το Google.
Ίσως επειδή καμία από αυτές τις εταιρείες δεν είναι η προεπιλογή, το default για τις υπηρεσίες που προσφέρει.
Η δύναμη της προεπιλογής
Αν το σκεφτούμε, για την αναζήτηση που θα χρειαστεί να κάνουμε στο ίντερνετ, για τον χάρτη που θα χρησιμοποιήσουμε, για το εστιατόριο που ψάχνουμε κοντά στην περιοχή μας, το πιθανότερο είναι ότι καταφεύγουμε στο Google:το Google είναι το default, η προεπιλογή μας για όλα αυτά. Και, για να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη, συνδεόμαστε σε οποιοδήποτε account μας μέσα από τον λογαριασμό μας στο Gmail – με passwords που θυμάται η Google για μας.Το Google μπορεί να ξέρει τα πάντα για μας, αλλά εξακολουθούμε να το χρησιμοποιούμε για να μας διευκολύνει τη ζωή – ενώ (τουλάχιστον όχι ακόμα) δεν έχει εμπλακεί σε κάποιο μεγάλο σκάνδαλο παραβίασης ή διαρροής προσωπικών δεδομένων. Της δείχνουμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας με κάθε «ΟΚ» στο οποίο κάνουμε κλικ.
Η δύναμη που έχει η έννοια του default στην καθημερινότητα και τις επιλογές μας δε διαπιστώνεται χάρη το Google, που είναι ο προεπιλεγμένος (default) browser στον υπολογιστή και το κινητό μας. Απλώς πρόκειται για άλλη μια περίπτωση που επιβεβαιώνει κάτι που είναι γνωστό ως το «Default Effect», το οποίο μελετάται από τον κλάδο της συμπεριφορικής οικονομίας για την επίδρασή του στις ανθρώπινες επιλογές και για το πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην χάραξη ωφέλιμων πολιτικών – αλλά και πώς να αποφευχθεί η πιθανότητα η δύναμή του να φτάσει στα όρια της εκμετάλλευσης.
Ουσιαστικά, ως default ορίζεται «η επιλογή στην οποία αυτός που επιλέγει καταλήγει, χωρίς να την έχει επιλέξει ενεργά», όπως σημειώνει η Ομάδα Συμπεριφορικής Οικονομίας της αυστραλιανής κυβέρνησης σε σχετικό paper της που ασχολείται με τον ρόλο του «Default Effect» στην πολιτική. Και για να το κατανοήσει ο αναγνώστης, χρησιμοποιείται ως παράδειγμα ακριβώς η επιστήμη των υπολογιστών, όπου ο χρήστης ακολουθεί όταν χρησιμοποιεί τον υπολογιστή του μια σειρά από προεπιλογές.
Aπό την άλλη, το αν θα έχουμε iPhone ή κάποιο άλλο smartphone απαιτεί σκέψη και επιλογή, είναι μία απόφαση που πρέπει να πάρουμε σε βάρος κάποιας άλλης. Εδώ η έννοια της προεπιλογής δεν υπάρχει καν.
Αυτήν τη δύναμη έχει καταφέρει να δαμάσει το Google, προσφέροντάς μας ταυτόχρονα χρηστική αξία, ώστε να την επιλέγουμε και, συνεπώς να την εμπιστευόμαστε χωρίς δεύτερη σκέψη. Για την ακρίβεια, χωρίς καν πρώτη σκέψη.