Με άνοδο εκτιμάται ότι θα κλείσει η φετινή ζήτηση για καύσιμα κίνησης και θέρμανσης στη χώρα μας, επηρεασμένη από την πορεία του ελληνικού ΑΕΠ, από τις περισσότερες αφίξεις ξένων τουριστών, από τις καιρικές συνθήκες, αλλά και από την υποχώρηση που έχει σημειώσει η τιμή του πετρελαίου, επιστρέφοντας σε επίπεδα προ της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), στο πρώτο φετινό δεκάμηνο η κατανάλωση βενζινών (σε όγκο) αυξήθηκε κατά 2,5% (+3,4% τον Οκτώβριο), του diesel κίνησης κατά 4,9% (+10,1% τον Οκτώβριο) και των καυσίμων κίνησης στο σύνολό τους κατά 3,8% (7,1% τον Οκτώβριο). Αντίθετα, στο σύνολο του δεκαμήνου, η κατανάλωση σε όγκο του πετρελαίου θέρμανσης υποχώρησε κατά 2,5% (+13,2% τον Οκτώβριο).

Αν και δεν έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα τα στοιχεία του Νοεμβρίου, κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν πως η ζήτηση κινήθηκε ανοδικά και στις τρεις κατηγορίες καυσίμων, με τις βενζίνες να κερδίζουν ένα περίπου 5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, το diesel κίνησης γύρω στο 4% και το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 9% έως 10%.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές επίσης, ο Δεκέμβριος κινείται στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι σε ότι αφορά τα καύσιμα κίνησης, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης εξακολουθεί να καταγράφει άνοδο.

Στελέχη της αγοράς αποδίδουν την ανοδική πορεία των καυσίμων κίνησης τόσο στη νέα αύξηση που παρουσίασε ο εισερχόμενος τουρισμός, όσο και στο γεγονός ότι η τιμή της βενζίνης έχει υποχωρήσει -και το τελευταίο διάστημα έχει σταθεροποιηθεί- σε επίπεδα ανάλογα με αυτά που επικρατούσαν πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, η ανάκαμψη που παρατηρείται στη ζήτηση κατά τους τελευταίους μήνες οφείλεται κυρίως σε δύο παράγοντες:

  • Πρώτον, στις καιρικές συνθήκες καθώς κατά το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς έχουν παρατηρηθεί χαμηλότερες θερμοκρασίες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
  • και δεύτερον, στο ότι η φετινή σεζόν στο πετρέλαιο θέρμανσης ξεκίνησε χωρίς οι πολυκατοικίες να διαθέτουν αποθέματα καυσίμου στα ντεπόζιτά τους από την άνοιξη.

Ωστόσο, παρά τη φετινή ανοδική πορεία της ζήτησης, ο κλάδος αντιμετωπίζει δύο σοβαρά προβλήματα. Το πρώτο αφορά το συνεχιζόμενο πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών, το οποίο ουσιαστικά -όσο συνεχίζεται- ψαλιδίζει το όποιο περιθώριο κέρδους των εταιρειών, λόγω των επιπτώσεων του πληθωρισμού στους μισθούς, στα ενοίκια και στις άλλες κατηγορίες κόστους των εμπλεκομένων.

Το δεύτερο πρόβλημα αφορά τα φαινόμενα παραβατικότητας (λειτουργούν σε βάρος της υγιούς και νόμιμης αγοράς), με κύκλους της αγοράς πάντως να δηλώνουν πως «το τελευταίο χρονικό διάστημα κάτι πάει να γίνει, με τους ελέγχους να αποδίδουν καρπούς»

Διαβάστε ακόμη