Υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα συνδέει τις ελπίδες της για ανάκαμψη σε ένα νέο είδος ξένου επενδυτή: τα κινηματογραφικά συνεργεία του Χόλιγουντ» το περιοδικό Fortune αναφέρεται στην Ελλάδα και τις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές που κερδίζουν έδαφος όλο και περισσότερο.
«Η Ελλάδα έχει γίνει κάτι σαν hotspot για ξένες ταινίες τον τελευταίο καιρό, προσελκύοντας μεγάλες παραγωγές του Χόλιγουντ, διάσημους ηθοποιούς και μερικούς εξίσου μεγάλους προϋπολογισμούς» αναφέρει το δημοσίευμα.
Προσθέτει μάλιστα, ότι πολύ συχνά μπορεί να δει κανείς κινηματογραφικά συνεργεία να γυρίζουν ταινίες, ντοκιμαντέρ ή διαφημίσεις στην ελληνική πρωτεύουσα — ένα θέαμα που ήταν σπάνιο μόλις πριν από λίγα χρόνια. Αν και ακόμη στα σπάργανα, ο κλάδος μεγαλώνει γρήγορα.
Σύμφωνα με το Fortune, το 2018, οι ελληνικές αρχές εισήγαγαν κίνητρα με στόχο την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών, με το βλέμμα στραμμένο στην παγκόσμια κινηματογραφική αγορά των 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Έκτοτε, τα μέτρα έγιναν ακόμα πιο ελκυστικά, με τις αρχές να προσφέρουν έκπτωση 40% σε μετρητά στα έξοδα παραγωγής, έναντι έκπτωσης 30% στην γειτονική Τουρκία και Ισπανία, τονίζεται και προστίθεται ότι άλλες αλλαγές περιλαμβάνουν τη υπόσχεση «για μείωση των φημισμένων διαδικασιών γραφειοκρατίας στην Ελλάδα και ταχύτερη καταβολή παροχών στις κινηματογραφικές εταιρείες».
Η επιτυχία των μέτρων έχει αιφνιδιάσει πολλούς στην Ελλάδα.
Το Fortune αναφέρει ότι τα στοιχεία του κλάδου δείχνουν ότι 171 κινηματογραφικές παραγωγές έχουν γυριστεί, εκ των οποίων οι 79 προέρχονταν από το εξωτερικό, φθάνοντας σε επιχειρηματική αξία τα 255 εκατ. ευρώ. Ο κλάδος έχει δημιουργήσει εργασία για 42.000 άτομα, τη στιγμή που η αγορά εργασίας δεν έχει ακόμη ανακάμψει από τη δεκαετή οικονομική κρίση της χώρας και η ανεργία κυμαίνεται γύρω στο 14%.
Έλληνες ηθοποιοί, σκηνοθέτες και κινηματογραφικά συνεργεία, ωστόσο, παραμένουν οι μεγάλοι νικητές, καθώς η πλειονότητα των κινηματογραφικών παραγωγών που επωφελούνται από τα κίνητρα είναι οι τοπικές παραγωγές.
Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν στο Fortune τους αυξανόμενους προϋπολογισμούς ως ένδειξη για το πώς ωριμάζει η κινηματογραφική βιομηχανία στη χώρα.
Τονίζουν μάλιστα ότι οι προϋπολογισμοί για τις κινηματογραφικές παραγωγές είναι σταθερά πάνω από τα 20 εκατ. ευρώ, σε αντίθεση με προηγούμενες ταινίες που αφορούσαν ποσά κάτω των 3 εκατομμυρίων ευρώ.
Η έκπτωση είναι το καρότο
Ο Πάνος Κουάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύβουλος του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), λέει ότι η αύξηση της ζήτησης ήταν απλώς «τρελή».
Η έκπτωση είναι το καρότο, λέει στο Fortune, αλλά αυτό από μόνο του δεν αρκεί.
Χρειάζονται περισσότερα για να συμβάλουν σε παραγωγές μεγάλων προϋπολογισμών, όπως η παροχή αξιόπιστου συνεργάτη για τις εταιρείες παραγωγής και η προσφορά φιλικών προς τον κινηματογράφο τοποθεσιών, προσθέτει.
Η κατάταξη στην κορυφή των πλεονεκτημάτων της χώρας είναι οι προσφερόμενες πολλές ώρες ηλιακού φωτός που επιτρέπουν περισσότερες λήψεις σε μια ημέρα, μειώνοντας το κόστος παραγωγής.