Για έναν οργανισμό που θα υπερασπίζεται το θέατρο συνόλου, θα ενσωματώνει όλες τις τάσεις του ελληνικού θεατρικού τοπίου, θα υπηρετεί ένα πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων και θα δίνει βήμα σε όλες τις γενιές έκανε λόγο ο Γιάννης Μόσχος στην πρώτη του συνέντευξη Τύπου ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.
Προθέσεις που αντικατοπτρίζονται στον προγραμματισμό που ανακοινώθηκε σήμερα στο ιστορικό Κτίριο Τσίλλερ καθώς οι παραστάσεις της νέας σεζόν συσπειρώνουν κάτω από τη στέγη του Εθνικού καταξιωμένους αλλά και δυναμικά ανερχόμενους σκηνοθέτες και επιλογές για διαφορετικές θεατρόφιλες διαθέσεις.
Εθνικό Θέατρο: Το πρόγραμμα της σεζόν 2022-23
Οι κλασικοί συγγραφείς θα έχουν φυσικά την τιμητική τους στην Κεντρική Σκηνή, όπου ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος θα σκηνοθετήσουν την Σπασμένη στάμνα του Χάινριχ Φον Κλάιστ και ο Δημήτρης Καραντζάς το σαιξπηρικό Ρωμαίος και Ιουλιέτα ενώ στην Αγίου Κωνσταντίνου επιστρέφει μετά από χρόνια και ο Σταμάτης Φασουλής για να αναμετρηθεί με τους Βρυκόλακες του Χένρικ Ίψεν.
Επικεντρωμένο σε σύγχρονα, άπαιχτα έργα από την Ελλάδα και το εξωτερικό το ρεπερτόριο της Σκηνής «Νίκος Κούρκουλος» δίνει βήμα στον 32χρονο Γιώργο Κουτλή, ο οποίος μετά την μεγάλη του επιτυχία με τους Παίχτες του Γκόγκολ επιστρέφει στη ρωσική δραματουργία με τον Άνθρωπο από το Παντόλσκ του Ντμίτρι Ντανίλοβ. Εδώ και η Σοφία Πάσχου με το έργο Ο άλλος Πένυς Φυλακτάκη και ο Γιάννης Μόσχος με το Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα του Τόνυ Κούσνερ.
Ηχηρές υπογραφές και στην αφιερωμένη σε μουσικά έργα και μικτά θεάματα Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» στο Rex, όπου η χορογράφος και ηθοποιός Αμαλία Μπένετ ανεβάζει ως μιούζικαλ το αριστούργημα του βωβού κινηματογράφου Τα φώτα της πόλης του Τσάρλι Τσάπλιν (σε μουσική Θοδωρή Οικονόμου και στίχους Σταύρου Σταύρου) και ο Νίκος Καραθάνος μας συστήνει το δικής του σύλληψης Μια νύχτα στην Επίδαυρο.
Το Μικρό Εθνικό, με καλλιτεχνική υπεύθυνη τη Σοφία Βγενοπούλου, θα κατοικοεδρεύει στη Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη» του Rex. Έχοντας στο βιογραφικό της πετυχημένες σκηνοθεσίες και σημαντικές συνεργασίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τη νέα σεζόν η Ιώ Βουλγαράκη αναλαμβάνει να παρασύρει τα παιδιά στον κόσμο του νέου έργου του Ανδρέα Φλουράκη Η Χάιντι και τα βουνά ενώ ο Γιάννης Καραούλης καταπιάνεται με Το ξύπνημα της άνοιξης το εμβληματικό κείμενο του Φρανκ Βέντεκιντ, 14 χρόνια αφότου ο Νίκος Μαστοράκης το είχε σκηνοθετήσει για το εφηβικό κοινό του Εθνικού Θεάτρου.
Υπό διαμόρφωση είναι το πρόγραμμα για την Σκηνή «Κατίνα Παξινού» που θα στεγάζει την Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών, το οποίο για τις επόμενες καλλιτεχνικές περιόδους αναλαμβάνουν ο Γιώργος Κουτλής, την πρώτη χρονιά, και κατόπιν η Κατερίνα Γιαννοπούλου (έξι χρόνια μετά «Το γελοίο σκότος» του Βόλφραμ Λοτζ που είχε σκηνοθετήσει εδώ) και η Ελένη Ευθυμίου.
Το καλοκαίρι του Εθνικού και το αφιέρωμα στον Ιάκωβο Καμπανέλλη
Εντωμεταξύ, βέβαια, το πρώτο θέατρο της χώρας θα μας έχει δώσει ραντεβού στις 8 και 9 Ιουλίου παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Επίδαυρο ένα έργο-σταθμός της νεοελληνικής δραματουργίας, την εκρηκτική κωμωδία Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, με τους Γιώργο Γλάστρα, Θανάση Δήμου, Άνδρη Θεοδότου, Στέλιο Ιακωβίδη, Θανάση Ισιδώρου, Σύρμω Κεκέ, Σταύρο Σβήγκο και Γαλήνη Χατζηπασχάλη. Στις 29 και 30 Ιουλίου, για τη δεύτερη φετινή κάθοδο του οργανισμού στο αργολικό θέατρο, ο Αργύρης Ξάφης σκηνοθετεί τον Αίαντα του Σοφοκλή σε μια παράσταση που θέλει να μιλήσει για ένα τέλος εποχής αλλά και για την αλλοπρόσαλλη και αδυσώπητη φύση του χρόνου και θα φέρει όλους μαζί επί σκηνής έναν θίασο καλών ερμηνευτών (Δημήτρης Ήμελλος, Δέσποινα Κούρτη, Γιάννης Νταλιάνης, Εύη Σαουλίδου, Νίκος Χατζόπουλος κ.ά.).
Εκατό χρόνια από τη γέννηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη, το Εθνικό Θέατρο δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από τις εκδηλώσεις του σχετικού επετειακού έτους και συμπράττει με το Θέατρο Τέχνης για να τιμήσουν τον Έλληνα σημαντικό συγγραφέα. Έτσι, στην ιστορική σκηνή της οδού Φρυνίχου, ο Γιάννος Περλέγκας θα έχει την ευκαιρία να παρουσιάσει μπροστά σε ζωντανό κοινό τη «Στέλλα με τα κόκκινα γάντια» που ο κορωνοϊός περιόρισε στη συνθήκη του live streaming.
Επιπλέον, όμως, προγραμματίζεται και μια γιορτή μνήμης με θέμα τα έργα του Καμπανέλλη που έχουν ανέβει στο παρελθόν από τα δύο σχήματα, με τη συνεργασία της Κατερίνας Καμπανέλλη, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εθνικού.
Μετρώντας πλέον ενενήντα χρόνια διαδρομής, «από το 1932 έως σήμερα το Εθνικό ήταν παρόν, ποτέ δεν σταμάτησε όλα αυτά τα χρόνια, παρά τις πολλές δυσκολίες που αντιμετώπισε η χώρα κατά περιόδους» σημείωσε ο Γιάννης Μόσχος.
«Σήμερα που βιώνουμε μια δύσκολη και πάλι πραγματικότητα, με έναν πόλεμο να μαίνεται δίπλα μας, την πανδημία να είναι ακόμα παρούσα, την ενεργειακή και οικονομική κρίση να δείχνει τα δόντιά της, το Εθνικό είναι, και θα είναι, εδώ. Δεν μπορούμε παρά να συνεχίζουμε, παρά τις δυσκολίες, να σχεδιάζουμε για το μέλλον, να κοιτάμε μπροστά ελπίζοντας».