Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης διεξάγονται συζητήσεις και διαπραγματεύσεις για τον τρόπο που θα αποδίδονται τα πνευματικά δικαιώματα στις εκδοτικές επιχειρήσεις και τους δημοσιογράφους. Η Γαλλία, όπως και… στην περίπτωση του ψηφιακού φόρου στις εταιρείες της GAFA, είναι η μόνη χώρα που ενσωμάτωσε ήδη την Οδηγία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας.
Σε άλλες χώρες διερευνούν τους τρόπους οργάνωσης των εκδοτών και των δημοσιογράφων, αν δηλαδή θα δημιουργηθεί ένας κοινός φορέας για την απόδοση των εσόδων από δικαιώματα της ψηφιακής αναδημοσίευσης. Υπέρ αυτής της λύσης τάσσεται η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων, η οποία τονίζει στα μέλη της πως η ίδια η Οδηγία ενθαρρύνει την κοινή διεκδίκηση των πνευματικών δικαιωμάτων με συμφωνία ανάμεσα στους δύο, εκδότες και δημοσιογράφους, για απόδοση 50% – 50%. Και οι δύο εταίροι, ωστόσο, θα πρέπει να έχουν οργανισμό διαχείρισης των δικαιωμάτων αυτών.
Τον εκδοτικό χώρο αλλά και τους δημοσιογράφους, ως δημιουργούς, τους ενδιαφέρει τόσο το άρθρο 15 που προβλέπει δικαιώματα για ανάρτηση links όσο και το άρθρο 17 που καθορίζει τους όρους για τα πνευματικά δικαιώματα. Κατά την ψήφιση της Οδηγίας στην ΕΕ, οι δημοσιογράφοι έχασαν τη μάχη να διαχωριστούν ως «δημιουργοί» από τις εκδοτικές επιχειρήσεις, θέση που εξέφρασε η Διεθνής Ομοσπονδία Δημοσιογράφων.
Υπάρχει ήδη το παράδειγμα της Κροατίας, όπου η κυβέρνηση παρουσίασε νόμο για τα πνευματικά δικαιώματα, αφήνοντας εκτός τους δημοσιογράφους. Σε μια τέτοια περίπτωση επαφίεται στους εκδότες αν θα δώσουν ή όχι το ποσοστό των πνευματικών δικαιωμάτων στους εργαζόμενους-δημιουργούς περιεχομένου στις εκδόσεις τους, έντυπες ή ηλεκτρονικές. Στη χώρα μας, σε κυβερνητικό επίπεδο, έχουν γίνει μόνο διερευνητικές συζητήσεις ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους.
MEDIA
Έσοδα για τον Τύπο με νομοθετική ρύθμιση
Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης διεξάγονται συζητήσεις και διαπραγματεύσεις για τον τρόπο που θα αποδίδονται τα πνευματικά δικαιώματα στις εκδοτικές επιχειρήσεις και τους δημοσιογράφους.