Το όραμα της βιώσιμης ανάπτυξης του ελληνικού λιανεμπορίου προϋποθέτει την κατανόηση των σύνθετων αλλαγών που λαμβάνουν χώρα λόγω της ταχύτατης ψηφιοποίησης και «πράσινης» μετάβασης της παγκόσμιας οικονομίας.

Στην εμπέδωση της «κουλτούρας του μετασχηματισμού» στην ελληνική εμπορική επιχείρηση συνέβαλε αποφασιστικά το διεθνές Συνέδριο Future of Retail 2022 της ΕΣΕΕ, το οποίο προσέγγισε ολιστικά επί 2+1 ημέρες -με 90 ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό- την «εικόνα του μέλλοντος» του φυσικού και του ηλεκτρονικού καταστήματος.

Ιδιαίτερα θετικά σχόλια απέσπασε η καινοτόμος πρωτοβουλία της ΕΣΕΕ να οργανώσει στο πλαίσιο του Συνεδρίου την Έκθεση Τεχνολογίας για το Λιανεμπόριο «Retail Innovation Lab» το τριήμερο 27 – 29 Μαΐου, δίνοντας τη δυνατότητα σε περισσότερους από 800 συνέδρους – τους Προέδρους εμπορικών συλλόγων και ιδιοκτήτες εμπορικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα, τους εκπροσώπους των κορυφαίων λιανεμπορικών οργανώσεων παγκοσμίως, τους συμμετέχοντες στις θεματικές ενότητες (Προέδρους, CEOs και εξειδικευμένα στελέχη εταιριών και ακαδημαϊκούς) – να δουν από κοντά, να «πλοηγηθούν» και να ενημερωθούν για τις ψηφιακές τεχνολογίες που συγκροτούν το υπό διαμόρφωση «υβριδικό» εμπορικό κατάστημα της ψηφιακής εποχής.

Στην κεντρική αίθουσα του Συνεδρίου, κατά τη 2η ημέρα των εργασιών τις θεματικές ενότητες και τις keynote ομιλίες απασχόλησαν κυρίως: η έννοια της βιωσιμότητας και οι επιπτώσεις της στο λιανικό εμπόριο, οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης και των έξυπνων συναλλαγών και η ενσωμάτωσή τους στη λειτουργία της εμπορικής επιχείρησης, η επίδραση της τεχνολογίας στην εργασία και τις επιχειρήσεις και οι προκλήσεις της διανομής των προϊόντων στους καταναλωτές. Επίσης, αναλύθηκαν εκτενώς οι δυνατότητες διεύρυνσης των συνεργειών ανάμεσα στους κλάδους του τουρισμού και του εμπορίου, καθώς και η πορεία χρηματοδότησης των εμπορικών ΜμΕ από το τραπεζικό σύστημα της χώρας.

Επίσης, παρουσιάστηκε η Ευρωπαϊκή Έκθεση Retail 2040, που υλοποιείται από το Insight Foresight Institute με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Εμπόριο και Βιωσιμότητα

Οι συμμετέχοντες στο συνέδριο της ΕΣΕΕ τόνισαν μεταξύ άλλων, ότι πως η χρήση πρώτων υλών και η βιωσιμότητα αποτελούν σήμερα βασική προτεραιότητα. Η επισκευή, η επαναχρησιμοποίηση, η μεταπώληση και η ενοικίαση προϊόντων είναι έννοιες που κερδίζουν συνεχώς έδαφος ενώ υπήρξε και η αμφισβήτηση κατά πόσο οι πράσινοι πόροι χρησιμοποιήθηκαν για τον σωστό σκοπό. Η χώρα μας μπορεί να ακολουθήσει βιώσιμα μοντέλα στήριξης αξιοποιώντας πλήρως την τεχνολογία.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Ηλίας Ιακωβίδης European Commision DG Connect, Σύμβουλος στα θέματα Πράσινου και Ψηφιακού Μετασχηματισμού χαρακτήρισε ως κρίσιμη την συνεργασία με τους προμηθευτές ενώ υποστήριξε πως η ανακύκλωση είναι το τέλος της ζωής του προϊόντος και για αυτό πρέπει να την καθυστερούμε όσο είναι δυνατόν, προτιμώντας αντί αυτής το «repair – reuse – resail». Ο κ. Χάρης Δούκας Αν. Καθηγητής, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ανέδειξε ως κρίσιμη τη μηχανική μάθηση και τις διαδικασίες blockchain για την εφοδιαστική αλυσίδα, τονίζοντας σε κάθε περίπτωση ότι green is less. H κ. Ανδριάννα Σαραντοπούλου Διευθύντρια Marketing S/M Γαλαξίας επισήμανε τις δράσεις της επιχείρησης για τον περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος τονίζοντας ότι η τεχνολογία μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά.

Ο κ. Μιχάλης Τσαγκαράκης Marketing Manager S/M Χαλκιαδάκης χαρακτήρισε την ανάγκη προσαρμογής ως επιτακτική, αποτύπωσε τις δράσεις της επιχείρησης για τη στήριξη τόσο του περιβάλλοντος όσο και της κοινωνίας και τόνισε πως στην προσπάθεια αυτή δεν μας περισσεύει κανείς. Ο κ. Κωνσταντίνος Λοΐζου CEO ΕΜΒΙΟ Diagnostics Ltd επεσήμανε πως η πανδημία ανέτρεψε βίαια τη ζωή μας με την τεχνολογία να μπορεί να δώσει όμως να δώσει λύσεις. Ο κ. Σταύρος Καφούνης, επιχειρηματίας, υπογράμμισε τη σημασία της συνέργειας με όλους τους εμπλεκόμενους (προσωπικό, ανταγωνιστές, τοπικές αρχές) και ότι η κουλτούρα για τις συνεργασίες αλλάζει.

Η σύνδεση του τουρισμού με το λιανεμπόριο

Το Συνέδριο διερεύνησε διεξοδικά τις δυνατότητες μεγιστοποίησης της ωφέλειας για τους κλάδους τουρισμού και εμπορίου και για την ελληνική οικονομία από τη μεταξύ τους συνεργασία.

Στην ομιλία του ο Υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας τόνισε: «Αποτελεί εθνική μας στρατηγική να συνδέσουμε το λιανεμπόριο με τον τουριστικό τομέα, ώστε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη για την ελληνική οικονομία και τη μέση ελληνική οικογένεια τουριστικό προϊόν, ο πρωτογενής τομέας και το ελληνικό εμπόριο αλληλοτροφοδοτούνται. Η ελληνική γη παράγει προϊόντα τα οποία στη συνέχεια προωθούνται  στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, στα ξενοδοχεία και στα καταλύματα της χώρας μας. Με το σχέδιο που υλοποιούμε στο Υπουργείο Τουρισμού, «φωτίζουμε» μικρά νησιά και χειμερινούς προορισμούς, προχωρούμε σε ενέργειες για την τουριστική ανάκαμψη της Αθήνας και κάνουμε άνοιγμα σε νέες αγορές. Με αυτό το πλέγμα παρεμβάσεων ενισχύουμε το ελληνικό brand και τονώνουμε το λιανεμπόριο»

Στην ενότητα που ακολούθησε με θέμα: «Το αποτύπωμα του τουρισμού στο λιανεμπόριο», η συζήτηση εστίασε στις δυσμενείς επιπτώσεις που είχε η πανδημία στον τουρισμό αλλά και στο λιανικό εμπόριο. Επισημάνθηκε πως και οι δύο κλάδοι μετασχηματίζονται με ταχείς ρυθμούς αλλά εν μέσω ισχυρών προκλήσεων ιδιαίτερα σε ότι αφορά τις νέες τεχνολογίες. Για το λόγο αυτό, οι ευρωπαϊκοί πόροι θα πρέπει να αξιοποιούνται με τέτοιο τρόπο που να ενθαρρύνουν την εκπαίδευση του προσωπικού και γενικότερα τη μεταβολή της κουλτούρας. Ειδικότερα, ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου κ. Γεώργιος Χατζημάρκος αναφέρθηκε στη βαρύτητα που έχει ο τουρισμός στη Περιφέρεια του, δηλώνοντας μάλιστα υπέρ της μονοκαλλιέργειας του τουρισμού.

Ο διδάκτωρ του ΕΚΠΑ κ. Μιχάλης Νικολακάκης αναγνώρισε τη σημασία της τεχνολογίας αλλά παράλληλα υπογράμμισε την ανάγκη να αποπερατωθεί το Face to Face Λιανικό Εμπόριο το οποίο θα πρέπει να μιλάει την ίδια γλώσσα με τον Τουρισμό. Ο κ. Νίκος Βασιλείου Πρόεδρος του Ινστιτούτου ΙΝΒΙΑΝ τόνισε τη σημασία της προσαρμογής των επιχειρήσεων προς την ποιότητα και της αλλαγής τόσο της κουλτούρας όσο και της εκπαίδευσης με την αξιοποίηση του EFQM μοντέλου. Τέλος, ο κ. Ηλίας Κικίλιας Γεν. Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ προσδιόρισε τα κανάλια σύνδεσης τουρισμού και λιανικού εμπορίου ενώ τόνισε πως η ακριβής σχέση είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ποσοτικά με ακρίβεια, εκτιμώντας πως η πρόσβαση σε δεδομένα των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών θα είναι κομβικής σημασίας. Τη θεματική ενότητα συντόνισε ο κ. Μανόλης Μανιούδης, Επιστημονικός Συνεργάτης του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ.