Επενδυτική κυριαρχία των Ελλήνων πλοιοκτητών μέσα στο 2021. Η πρωτοφανής πορεία στις ναυλαγορές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φορτηγών ξηρού φορτίου και παράλληλα οι προσδοκίες για αναπτυξιακή πορεία των δεξαμενόπλοιων, τα οποία επί 14 μήνες ξύνουν τον πάτο του βαρελιού, έχουν ως αποτέλεσμα οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρίες να επενδύουν σε αγορές μεταχειρισμένων – second hand πλοίων, αλλά και σε ναυπηγήσεις.

Αγορές

H καλύτερη χρονιά των τελευταίων ετών αποδεικνύεται το 2021 όσον αφορά στα ποσά που έχουν δοθεί για αγορές second hand πλοίων.

Έως και τη δεύτερη εβδομάδα του Νοεμβρίου έχουν δοθεί 27,879 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά συνολικά 1.716 πλοίων διαφόρων τύπων, ποσοστό αύξησης 69,5% όσο αφορά τα κεφάλαια, σε σύγκριση με το 2020 όταν δόθηκαν 16,4 δισεκατομμύρια για 1.179 πλοία.

Το 2019 είχαν δοθεί 18,5 δισ. για 1.395 πλοία, το 2018 18,8 δισ. για 1.414 πλοία το 2017 20,4 δισ. για 1.584 πλοία και το 2016 14,8 δισ. για 1.228 πλοία.

Ο Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν και είναι σε σκληρό ανταγωνισμό με τους Κινέζους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research, έως την 14η Νοεμβρίου οι Έλληνες έχουν βγάλει από τα ταμεία τους 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσοστό 23,3% επί του συνόλου των κεφαλαίων που έχουν δοθεί παγκοσμίως (27,8 δισ.) για την απόκτηση 330 πλοίων, ποσοστό 19,2% επί του συνόλου σε αριθμό πλοίων που έχουν αλλάξει χέρια (1.716).

Το 62,7% από τα πλοία που έχουν αγοράσει οι Έλληνες είναι φορτηγά για τα οποία έχουν δώσει το 55,3% από τα συνολικά κεφάλαια που έχουν ξοδέψει για αυτόν τον τύπο πλοίων.

Πιο συγκεκριμένα, από τα συνολικά 330 πλοία τα 207 είναι φορτηγά αξίας 3,6 δισ. δολ., 82 δεξαμενόπλοια αξίας 1,58 δισεκατομμυρίων δολαρίων, 28 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 394,5 εκατ. και επτά υγραεριοφόρα αξίας 849,5 εκατ. δολαρίων, ενώ τα υπόλοιπα είναι άλλων κατηγοριών

Οι Κινέζοι έχουν αγόρασαν 302 πλοία συνολικής αξίας 4,2 δισ. δολαρίων. Υπερτερούν των Ελλήνων στα φορτηγά.

Από αυτά τα 299 πλοία τα 214 είναι φορτηγά αξίας 2,9 δισ., 56 δεξαμενόπλοια αξίας 908,1 εκατ. και πέντε container ships έναντι 33,2 εκατ. και τρία υγραεριοφόρα 255,1 εκατομμυρίων δολαρίων.

Την περασμένη εβδομάδα, η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου «έσπασε» το φράγμα των 40 φορτηγών πλοίων μέσα στο 2021.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που έγραψε το Newmoney, πριν από λίγες ημέρες έκλεισε συμφωνίες για την απόκτηση τριών φορτηγών πλοίων, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό του στόλου με πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου στα 41.

Πρόκειται για δύο ultramax χωρητικότητας 63.000 τόνων dw το καθένα, τα οποία αποκτήθηκαν en block, ναυπηγήσεως του 2015, τα Soho Merchant και Soho Trader και το supermax Star Damon ναυπηγήσεως 2012 και χωρητικότητας 75.000 τόνων dw. Το κόστος απόκτησης ξεπέρασε τα 60 εκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με πληροφορίες.

Επίσης, ο Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Euroseas, προχώρησε στην αγορά, έναντι 40 εκατομμυρίων δολαρίων, ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 6.350 «κουτιών».

Πρόκειται για το M/V Leo Paramount, ναυπηγημένο το 2005 το οποίο θα μετονομαστεί σε M/V Marcos V, και θα παραληφθεί μέσα στο 2021.

Το πλοίο χρονοναυλώθηκε για τρία χρόνια με 42.200 δολάρια ημερησίως, με πιθανή παράταση για ένα επιπλέον έτος κατόπιν επιλογής του ναυλωτή στα 15.000 δολάρια την ημέρα.

Ναυπηγήσεις πλοίων από Έλληνες εφοπλιστές

Οι Έλληνες εφοπλιστές βάζουν συνέχεια παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων σε γιάρδες της Άπω Ανατολής. Πρόσφατα η Μαρία Αγγελικούση προέβη μέσω της Maran Gas σε συμφωνία με τη νοτιοκορεατική ναυπηγική εταιρία Daewoo για την κατασκευή δύο LNG carriers, έναντι 411 εκατ. δολ. Η Maran Gas έχει την επιλογή για τη ναυπήγηση επιπλέον δύο LNG carriers.

Τα πλοία θα διαθέτουν μεταφορική ικανότητα 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο και αναμένεται να παραδοθούν έως τον Νοέμβριο του 2024.

Τον Οκτώβριο του 2021 ο όμιλος Αγγελικούση υπέγραψε συμφωνία με κρατική νοτιοκορεατική τράπεζα, με φόντο τη χρηματοδότηση του ναυπηγικού της πλάνου για τα επόμενα τρία έτη στη Νότια Κορέα.

Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά Τsakos Εnergy Νavigation, αλλά και ο Όμιλος Τσάκου έχουν σε εξέλιξη ναυπηγικά προγράμματα.

«Κάνουμε πολλές ναυπηγήσεις, αλλά όλες με μακροχρόνιες ναυλώσεις» επισημαίνει ο Νίκος Τσάκος: «Έχουμε στο ναυπηγικό πρόγραμμα της ΤΕΝ έξι πλοία με dual fuel μηχανές, ένα LNG carrier, ένα shuttle tanker ενώ μόλις παραλάβαμε τέσσερα suezmax με 10χρόνες ναυλώσεις. Αυτά για την ΤΕΝ που είναι εισηγμένη.

Παράλληλα, η οικογενειακή επιχείρηση ναυπηγεί τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, και δύο φορτηγά capes».

Την περασμένη Παρασκευή η εισηγμένη στο NASDAQ Capital Product Partners, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, ανακοίνωσε την παραλαβή δύο υπερσύγχρονων LNG Carriers.

Πρόκειται για τα «Attalos» και «Asklipios», τα οποια αγοράστηκαν στο πλαίσιο συμφωνίας για την απόκτηση τριών συνολικά LNG από την Capital Gas.

Τα πλοία είναι μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων το καθένα, τελευταίας γενιάς ναυπηγημένα το 2021 στις γιάρδες της Hyundai Heavy Industries Co., Ltd).-0:00. Τα πλοία αγοράστηκαν έναντι 403 εκατομμυρίων δολαρίων συνολικά, εκ των οποίων τα 107,1 σε ρευστό.

Στη γενική εικόνα, τον Σεπτέμβριο του 2021, 44 ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρίες είχαν υπό ναυπήγηση 182 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 21,25 εκατομμυρίων τόνων. Σε σύγκριση με το 2020 είναι τρεις λιγότερες εταιρίες, αλλά 30 περισσότερα πλοία.

Οι Έλληνες δείχνουν ενδιαφέρον κατά 50% για δεξαμενόπλοια που είναι φθηνά λόγω της κακής ναυλαγοράς αναμένοντας την άνοδο της αγοράς και ακολουθούν τα υγραεριοφόρα, τα container vessels και τα φορτηγά.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της «Naftiliaki Greek Shipping Review» υπό παραγγελία είναι 98 δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 14,7 εκατομμυρίων τόνων. Το αντίστοιχο περσινό διάστημα ήταν στο βιβλίο παραγγελιών 84 δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας 13,93 εκατομμυρίων τόνων. Είναι αξιοσημείωτο το στατιστικό ότι 21 υπερδεξαμενόπλοια, τα λεγόμενα VLCC, χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων, είναι υπό παραγγελία, ενώ μέσα στο 2021 έχουν παραδοθεί άλλα 12 σε ελληνικών συμφερόντων εταιρείες. Όσον αφορά τα υγραεριοφόρα, υπό ναυπήγηση είναι 16 LNG carriers και 21 LPG, ενώ στο βιβλίο παραγγελιών υπάρχουν και 21 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Τα υπό ναυπήγηση φορτηγά πλοία είναι 21, εκ των οποίων τα 15 κατασκευάζονται για λογαριασμό του Ομίλου Navios της Αγγελικής Φράγκου.