Mε κρότο καταρρέει το επικοινωνιακό παιχνίδι του Κωνσταντίνου Κυρανάκη για το σύστημα γεωεντοπισμού στα τρένα HEPOS, καθώς ο ERA διαμηνύει ότι δεν έχει δώσει καμία έγκριση και πιστοποίηση στο νέο σύστημα, τη στιγμή που επιβεβαιώνει ότι και σε καμία χώρα της Ε.Ε. δεν χρησιμοποιούνται τα δορυφορικά συστήματα και το GPS ως μέτρο ασφαλείας στον σιδηρόδρομο.
Μετά τις πανηγυρικές ανακοινώσεις του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών Κ. Κυρανάκη ότι σε τρεις μήνες θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα ένα ακριβές σύστημα γεωεντοπισμού των τρένων με τη χρήση του GPS, Κυριακάτικη εφημερίδα απευθύνθηκε στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) προκειμένου να ρωτήσει αρχικά αν έχει λάβει ενημέρωση σχετικά με την κυβερνητική αυτή πρωτοβουλία και, κυρίως, «αν έχει δώσει οποιαδήποτε πιστοποίηση ή έγκριση για την ασφαλή εφαρμογή αυτού του νέου συστήματος εντοπισμού τρένων με βάση τα Παγκόσμια Δορυφορικά Συστήματα Πλοήγησης (GNSS) στο ελληνικό σύστημα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας».
Η γραπτή απάντηση του ERA, αν και αναμενόμενη με βάση τα επικοινωνιακά παιχνίδια που μεταχειρίζεται η κυβέρνηση στο θέμα της ασφάλειας του σιδηρόδρομου, είναι αποκαλυπτική και χωρίς περιστροφές:
«Ο ERA δεν έχει δώσει καμία πιστοποίηση ή έγκριση». Μάλιστα, αναφέρει ότι μέχρι και την ενημέρωση από την ΑΥΓΗ «ο Οργανισμός δεν είχε λάβει μέχρι τώρα γνώση αυτής της πρωτοβουλίας» και πως «δεν διαθέτει προς το παρόν επαρκείς πληροφορίες για το νέο σύστημα στην Ελλάδα».
Πάντως, εν είδει προειδοποίησης προς την κυβέρνηση, υπογραμμίζει με νόημα ότι «οι ρόλοι και οι ευθύνες κάθε εμπλεκόμενου φορέα για την ασφαλή ενσωμάτωση ενός τέτοιου συστήματος καθορίζονται από τη σιδηροδρομική νομοθεσία της Ε.Ε. και περιλαμβάνουν αρμοδιότητες τόσο σε επίπεδο σιδηροδρομικών επιχειρήσεων όσο και διαχειριστών υποδομής».

Σε καμία χώρα της Ε.Ε.
Η συνέχεια των απαντήσεων του ERA είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική της κυβερνητικής κοροϊδίας προκειμένου να πειστεί ο πολίτης ότι η κυβέρνηση προσφέρει μια «πρόσθετη δικλείδα ασφαλείας», σύμφωνα και με τις σχετικές ανακοινώσεις του Κ. Κυρανάκη.
Ρωτώντας τον ERA «αν γνωρίζει ή έχει εγκρίνει την εφαρμογή συστημάτων εντοπισμού τρένων με βάση το GNSS σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε.», απαντά πάλι χωρίς περιστροφές πως σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν χρησιμοποιούνται αυτά τα συστήματα ως μέτρο ή δικλείδα ασφαλείας:
«Στην Ευρώπη το GNSS χρησιμοποιείται ευρέως επί των συρμών για την απόκτηση θέσης του τρένου για λειτουργίες που δεν σχετίζονται με την ασφάλεια, όπως η διαχείριση στόλου, η πληροφόρηση επιβατών κ.ά. Αυτές οι λειτουργίες συνήθως δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του ERA, καθώς δεν σχετίζονται με τη διαλειτουργικότητα ή την ασφάλεια».
Προσθέτει επιπλέον πως η ασφαλής χρήση των δορυφορικών συστημάτων στην παρακολούθηση των τρένων είναι ακόμη σε φάση διερεύνησης και ότι μόνο αν αποδειχθεί επιτυχής θα μπορούσε να ενταχθεί στη νομοθεσία για την ασφάλεια των τρένων:
«Υπάρχει μια εν εξελίξει πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπό την αιγίδα του EU-RAIL (Home-Europe’s Rail), για τη διερεύνηση της χρήσης της τεχνολογίας GNSS στο σύστημα προστασίας τρένων (ERTMS/ETCS). Εάν αποδειχθεί επιτυχής, η χρήση αυτής της τεχνολογίας θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στη (μελλοντική) τροποποίηση των σχετικών Τεχνικών Προδιαγραφών Διαλειτουργικότητας (TSIs). Η εφαρμογή τους θα καταστεί τότε μέρος των διαδικασιών έγκρισης (για τα υποσυστήματα οχημάτων και υποδομής) στο μέλλον».
Ο ERA προσδιορίζει, μάλιστα, χρονικά, υπό την προϋπόθεση της επιτυχίας των ερευνητικών δοκιμών, πως η ασφαλής εφαρμογή αυτών των συστημάτων στους σιδηρόδρομους της Ε.Ε. θα μπορούσε να συμβεί μετά το 2030:
«Προβλέπεται επί του παρόντος ότι η εισαγωγή της τεχνολογίας GNSS στις TSIs (για την εφαρμογή στο ERTMS/ETCS), αν η τεχνολογία αυτή αποδειχθεί επιτυχής, θα μπορούσε να αναμένεται γύρω στο 2032».
Να θυμίσουμε πως στις 28/04, κατά την παρουσίαση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών του συστήματος γεωεντοπισμού HEPOS, o Κ. Κυρανάκης ανακοίνωσε ότι με το νέο σύστημα «το στίγμα κάθε συρμού θα μεταδίδεται ανά λίγα δευτερόλεπτα με ακρίβεια έως και 5 εκατοστών», καθώς αυτό το σύστημα «επιτρέπει την άμεση παρακολούθηση της ακριβούς θέσης και ταχύτητας κάθε τρένου, καθώς και της γραμμής στην οποία κινείται».
Μάλιστα, τα δεδομένα του τρένου θα παρουσιάζονται real time στην πλατφόρμα railway.gov.gr, ενώ παράλληλα ειδικός αλγόριθμος θα «ανιχνεύει έγκαιρα τυχόν πορείες σύγκρουσης, ακόμη και αν τα τρένα βρίσκονται σε απόσταση δεκάδων χιλιομέτρων, επιτρέποντας την άμεση ενεργοποίηση των απαραίτητων μηχανισμών αποτροπής».
Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει καθώς η ερευνητική εφαρμογή δορυφορικών συστημάτων στα τρένα από τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Διαστημικό Πρόγραμμα (EUSPA), σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς σιδηρόδρομους, δεν έχει καταλήξει ακόμη στην ασφαλή λειτουργία τους.
Το αντίθετο, έχουν διαγνώσει συγκεκριμένα προβλήματα ασφάλειας στη χρήση τους, όπως ότι τα σφάλματα θέσης των τρένων ανέρχονται από 5 ως 6 μέτρα και ότι το GNSS είναι διαθέσιμο μόνο σε ένα ποσοστό των περισσότερων γραμμών και δεν είναι καθόλου διαθέσιμο, για παράδειγμα, σε σήραγγες ή κάτω από στέγαστρα σταθμών.
Το GNSS επίσης δεν θα είναι διαθέσιμο με την απαιτούμενη ακρίβεια και ακεραιότητα σε ορισμένες τοποθεσίες όπου η κάλυψη παρεμποδίζεται, π.χ. από κτήρια, ανισόπεδες διαβάσεις, στέγαστρα αποβάθρας κ.ά., ή όπου άλλα φαινόμενα, όπως η αντανάκλαση σήματος (multipath) ή οι ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές, υποβαθμίζουν την απόδοση.
Διαβάστε ακόμη:
- Ποιοι θέλουν να διώξουν τον Ιβάν Σαββίδη από το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης;
- Η Κάιλι Τζένερ φόρεσε το ιστορικό μαγιό της Κλόντια Σίφερ 30 χρόνια μετά
- Φωνητική εξέταση για την Κατάθλιψη, την Άνοια και το Alzheimer σε 5 λεπτά
- Final Four 2025: Πότε παίζουν Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός – Το αναλυτικό πρόγραμμα