Στο επίκεντρο ενός από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά projects της χώρας βρίσκεται πλέον η Ελευσίνα, καθώς ένα επενδυτικό πακέτο που υπερβαίνει τα 500 εκατ. ευρώ μετατρέπει την περιοχή σε νέο υπερκόμβο logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το σχέδιο ενώνει το λιμάνι, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τη ζώνη του Θριάσιου Πεδίου σε έναν ενιαίο άξονα υποδομών και μεταφορών.
Κομβικό ρόλο παίζει η αμερικανική DFC, η οποία χρηματοδοτεί την αναβάθμιση των ναυπηγείων με 125 εκατ. ευρώ και εξετάζει επιπλέον στήριξη για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Η Ουάσινγκτον αντιμετωπίζει την Ελλάδα ως στρατηγικό κρίκο για τη διακίνηση LNG στην περιοχή, αλλά και ως αντίβαρο στην κινεζική παρουσία στον Πειραιά.
Ενίσχυση ΟΝΕΧ και νέο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων
Η κυβέρνηση προχώρησε σε θεσμικές παρεμβάσεις που διευρύνουν σημαντικά τον ρόλο της ΟΝΕΧ στα ναυπηγεία, επιτρέποντας δραστηριότητες από logistics και λιμενικές υπηρεσίες έως ενεργειακές λειτουργίες. Η εταιρεία σχεδιάζει αρχικές επενδύσεις περίπου 200 εκατ. ευρώ για την αξιοποίηση 400 στρεμμάτων και τη δημιουργία λιμανιού πολλαπλών χρήσεων.
Το νέο λιμάνι θα μπορεί να εξυπηρετεί εμπορικά και πολεμικά πλοία, φορτία LNG, αλλά και να αναπτύξει τμήμα ως μαρίνα, αναβαθμίζοντας τον χαρακτήρα της περιοχής.
Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο – ο τρίτος πυλώνας
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, επένδυση 300 εκατ. ευρώ της Goldair και της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, αποτελεί βασικό στοιχείο του σχεδίου:
- 600.000 τ.μ. εγκαταστάσεων
- 400.000 παλετοθέσεις
- δικός του σιδηροδρομικός σταθμός
- χώρος για container terminal
- ενεργειακή αυτονομία μέσω φωτοβολταϊκών
Οι πρώτες εργασίες έχουν ξεκινήσει και η ολοκλήρωση αναμένεται εντός τριετίας, δημιουργώντας το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της περιοχής.
Σιδηροδρομική «ραχοκοκαλιά»
Καθοριστικό στοιχείο είναι η σιδηροδρομική διασύνδεση, καθώς η γραμμή φτάνει ήδη στο Θριάσιο και μέσα στον επόμενο χρόνο προβλέπεται να λειτουργήσει σταθμός εντός των ναυπηγείων. Η σύνδεση αυτή «κλειδώνει» την αλυσίδα:
λιμάνι – ναυπηγεία – logistics
επιτρέποντας ταχύτατες μεταφορές χωρίς ενδιάμεσα κόστη.
Η Ελλάδα αλλάζει ρόλο
Η στρατηγική φιλοσοφία του εγχειρήματος είναι ξεκάθαρη: η χώρα δεν θα λειτουργεί πλέον απλώς ως διάδρομος διερχόμενων φορτίων, αλλά ως κόμβος προστιθέμενης αξίας, αντίστοιχος μεγάλων ευρωπαϊκών κέντρων όπως το Ρότερνταμ.
Με την Ελευσίνα, τα ναυπηγεία και το Θριάσιο να λειτουργούν ως ενιαίο τρίπτυχο, η Ελλάδα τοποθετείται στον διεθνή χάρτη logistics με νέους όρους ισχύος, προοπτικής και γεωοικονομικής σημασίας.
Διαβάστε ακόμη:
- Άντε και στο Dancing with the stars: Το υπέροχο χορευτικό ζευγάρι Προκοπίου – Γκιλφόιλ
- Δήμητρα Ματσούκα: «Μια εκπομπή με ηχογράφησε χωρίς τη θέληση μου, θα κάνω μήνυση»
- Eli Lilly: Η πρώτη εταιρεία υγείας που φτάνει σε αποτίμηση το 1 τρισ. δολάρια
- Τα 2+1 βαρβάτα πολιτικά ονόματα που φέρεται να περιλαμβάνονται στη νέα δικογραφία του ΟΠΕΚΕΠΕ