ART BUSINESS

Έκθεση «Marco Manzo» στη Domus Art Gallery

Η DOMUS ART GALLERY παρουσιάζει την έκθεση «Marco Manzo», που περιλαμβάνει έργα του καταξιωμένου σύγχρονου καλλιτέχνη (και επίσης πρωτοποριακού καλλιτέχνη του τατουάζ) από τη Ρώμη. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 12 Μαΐου.

Η γραμμή μεταξύ της τέχνης, και του τατουάζ, μπορεί συχνά να είναι λεπτή, και ο Marco Manzo όχι μόνο την έχει διασχίσει, αλλά έχει δημιουργήσει επίσης μια γέφυρα μεταξύ αυτών των δύο γειτονικών δοχείων, η οποία έχει βοηθήσει να εμπλουτιστούν και τα δύο. Ο Manzo είναι ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες τατουάζ παγκοσμίως, αλλά είναι επίσης και ένας καταξιωμένος σύγχρονος καλλιτέχνης.

Στις 12 Μαΐου θα επισκεφθεί την Αθήνα, προκειμένου να εγκαινιάσει την εικαστική του έκθεση με τίτλο «Marco Manzo», στην γκαλερί Domus Art Gallery. Ως tattoo artist, ο Manzo είναι ο πρωτοπόρος του ornamental style τατουάζ, ‘Tattoo d’haute coutoure’, αλλά και εξπέρ του tribal και του 3-D style. Κατάφερε να εισάγει το τατουάζ ως μορφή τέχνης στον συνεχώς διευρυνόμενο κόσμο της σύγχρονης τέχνης.

Ως σύγχρονος καλλιτέχνης, δημιουργεί γλυπτά φτιαγμένα με εκμαγεία από μέρη του ανθρώπινου σώματος (συμπεριλαμβανομένων σε αυτών και το σώμα της ηθοποιού Asia Argento). Χαράσσοντας πάνω τους περίπλοκα σχέδια, το αποτέλεσμα είναι γλυπτά με ιδιαίτερο χαρακτήρα. Στην έκθεση της Domus Art Gallery, θα συμπεριληφθεί μια σειρά με τίτλο “Asia”, που αποτελείται από φωσφορίζουσες κεραμικές προτομές «Asia». Επίσης, θα παρουσιαστούν και μπρούτζινα γλυπτά, και έργα που συνεπάγονται το έξυπνο πάντρεμα της ακτινογραφίας με το τατουάζ.

Ο Manzo έχει εκθέσει τη δουλειά του με ποικίλους τρόπους, σε μουσεία και γκαλερί όπως το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) και τη γκαλερί Gagosian, αλλά και τα μουσεία MAXXI και το Vittoriano στη Ρώμη. Επίσης, έχει συμμετάσχει και στη Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας και την Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας, προσκεκλημένος από τους επιμελητές του περίπτερου της Γουατεμάλας. Τα εγκαίνια της εικαστικής του έκθεσης στην Αθήνα υπόσχονται να είναι ένα μοναδικό πολιτιστικό χάπενινγκ, καθώς θα δώσουν παράσταση και τα ‘ζωντανά έργα τέχνης’ του Manzo – τα μοντέλα που φέρουν τα τατουάζ του.

Καθώς ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης διευρύνει τους ορίζοντές του, αναγνωρίζοντας και ενσωματώνοντας στον ορισμό της τέχνης όλο και περισσότερες τεχνικές, στυλ, μεθόδους, μέσα και πρακτικές, δημιουργούνται γέφυρες μεταξύ της τέχνης και άλλων, γειτονικών δοχείων.

Αυτό συμβαίνει και με την τέχνη του τατουάζ. Μέσω αυτών των γεφυρών, συνειδητοποιούμε επίσης, ότι κάποια πράγματα παραμένουν ίδια: η τέχνη πάντα εμπνεόταν από το ανθρώπινο σώμα. Πάρτε για παράδειγμα τους αρχαίους πολιτισμούς της Ρώμης και της Αθήνας, και τα όμορφα γλυπτά της ανθρώπινης μορφής που δημιουργήθηκαν τότε. Λαξευμένα από μάρμαρο, οι καλλιτέχνες μέσα από αυτά τα γλυπτά μελέτησαν και εξιδανικεύσαν το σώμα.

Τα γλυπτά του Marco Manzo φέρνουν στο νου τα αρχαία τεχνουργήματα της Ρώμης και της Ελλάδας. Έχουν κατασκευαστεί από εκμαγεία που έχουν ληφθεί από μέρη του σώματος, και έτσι, είναι «θραύσματα» του σώματος, με τον ίδιο τρόπο που βλέπουμε θραύσματα του σώματος στα αρχαιολογικά ευρήματα. Ας αναλογιστούμε επίσης ότι πολλά από αυτά τα αρχαία αντικείμενα που βλέπουμε σήμερα που είναι ως επί το πλείστον από καθαρό λευκό μάρμαρο, κάποτε όχι μόνο λατρεύτηκαν, αλλά και στολίστηκαν (με χρώμα). Τα ίχνη χρώματος επέτρεψαν στους αρχαιολόγους να καταλάβουν πώς ήταν αρχικά διακοσμημένα. Με αυτό κατά νου, τα διακοσμημένα θραύσματα ανθρώπινων μορφών του Manzo συνδέονται ακόμη περισσότερο με τις αρχαίες μορφές της κλασικής Ελλάδας και Ρώμης.

Ωστόσο, τα χαραγμένα διακοσμητικά στοιχεία στα γλυπτά του Manzo είναι ξεκάθαρα συγχρονικά στην πλουραλιστική και εκλεκτική τους λογική: αυτά τα σχέδια θυμίζουν βενετσιάνικη δαντέλα, βικτοριανά κοσμήματα, αιγυπτιακές τοιχογραφίες, γκραβούρες άλλων εποχών, ινδικά μάνταλα, μεγαλειώδεις πολυελαίους και φυλετικές ζωγραφιές αποτελούμενες από κουκκίδες (dot art). Όλες οι ήπειροι έχουν ενωθεί, μέσω της πολυπολιτισμικής έμπνευσης πίσω από αυτά τα περίτεχνα σχέδια που έχουν χαραχθεί πάνω στα γλυπτά του Manzo.

Ο Marco Manzo είναι ένας πολυσχιδής καλλιτέχνης: καλλιτέχνης τατουάζ, σχεδιαστής, σύγχρονος καλλιτέχνης. Το 2015, ένας διπλός στόχος επιτεύχθηκε στο μουσείο MAXXI στη Ρώμη: ως μέρος του Alta Moda Roma, ο Manzo ανέβασε την τέχνη του τατουάζ στα ύψη, κερδίζοντας την αποδοχή του τατουάζ στον τομέα της υψηλής ραπτικής της μόδας ως ένα νέο σύμβολο κομψότητας και φινέτσας. Ταυτόχρονα, το μουσείο αποδέχτηκε επίσης το τατουάζ ως έκφραση τέχνης. Την ίδια χρονιά, ως σχεδιαστής, ο Manzo συνεργάστηκε με την BMW, δημιουργώντας για αυτούς ένα ιδιαίτερο σχέδιο (το NINE T-Tattoo) για την 90η επέτειο της μοτοσυκλέτας NINE T.

Στην γκαλερί Benucci, η δημιουργικότητα του Manzo παρουσιάστηκε δίπλα σε γνωστούς καλλιτέχνες όπως οι Guido Reni, Tiepolo, De Chirico, Balla, Motoraj, Fontana και άλλοι. Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στον Manzo να ανοίξει διάλογο με περισσότερα ιδρύματα τέχνης και να δημιουργήσει περαιτέρω συνεργασίες, όπως με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης MACRO της Ρώμης, το οποίο του ανέθεσε την πραγματοποίηση μιας μεγάλης διεθνούς έκθεσης με τίτλο «Tatoo Forever», στην οποία παρουσιάστηκαν επίσης μερικά από τα έργα του. Για αυτή την έκθεση, η ηθοποιός Asia Argento (μούσα και φίλη του Manzo, που έχει στο σώμα της πολλά τατουάζ φιλοτεχνημένα από τον Manzo και από το μπούστο της οποίας ο Manzo έχει δημιουργήσει καλούπια για τα έργα του), πραγματοποίησε μια μοναδική performance πάνω σε κούνια.

Ο Manzo έχει κερδίσει πάνω από 75 εθνικά και διεθνή βραβεία. Όλο και περισσότερα μουσεία τέχνης συμπεριλαμβάνουν το έργο του στις συλλογές τους. Στο μουσείο Limen στο Vibo Valentia, το έργο του βραβεύτηκε για τη μοναδική καλλιτεχνική του αξία και τώρα αποτελεί μέρος του Μουσείου Εμπορικού Επιμελητηρίου Vibo. Στο Rocca Flea Civic Museum (περιοχή Gualdo Tadino), το έργο του εντυπωσίασε την διευθύντρια του μουσείου Catia Monacelli, τόσο ώστε να δηλώσει ότι «Το τατουάζ, παράλληλα με τις λεγόμενες μεγάλες τέχνες, δικαίως εισέρχεται στον ιερό ναό της τέχνης».

Στο Μουσείο Vittoriano της Ρώμης, οι κεραμικές προτομές του Manzo, συνοδευόμενες από όλη την υπόλοιπη καλλιτεχνική παραγωγή του, παρουσιάστηκαν σε έκθεση την ίδια εποχή που το μουσείο έτρεχε τις εκθέσεις του Warhol και του Pollock. Στο Vittoriano, ο Manzo παρουσίασε επίσης και το μανιφέστο του για τατουάζ. Στη συνέχεια, το έργο του Manzo ταξίδεψε στη 16η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας (2018) και τον επόμενο χρόνο στην 58η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας (2019).

Και στις δύο μπιενάλε ήταν προσκεκλημένος να συμμετέχει στο περίπτερο της Γουατεμάλας. Στην μπιενάλε αρχιτεκτονικής, η εγκατάστασή του εξερεύνησε την τέχνη του τατουάζ και της γλυπτικής, συνδέοντας το αρχαϊκό με το σύγχρονο. Στην μπιενάλε τέχνης, το έργο του «The Wall of Silence», ήταν ένα έργο που επεξεργαζόταν το θέμα της βίας κατά των γυναικών και της γυναικοκτονίας.

Στην 16η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, η εγκατάσταση «Sheets» του Manzo, που αποτελείται από 47 ακτινογραφίες που μπορούσαν να προβληθούν σε έναν πίνακα με οπίσθιο φωτισμό, επέτρεψε στους επισκέπτες να διαλέξουν από πολλά δισεκατομμύρια πιθανούς συνδυασμούς τατουάζ με μέρη του σώματος. Ο Daniele Radini Tedeschi έγραψε για αυτό το έργο: «Ο επισκέπτης, τοποθετώντας ένα από τις διαφορετικές ακτινογραφίες στην οθόνη, θα μπορεί να παρατηρήσει τα τατουάζ που είναι αποτυπωμένα στα οστά, ένα είδος γενετικής «κάρτας ταυτότητας» αν και εφήμερο στο φως της αποσύνθεσης της ανθρωπότητας».

Μια από τις προτομές του Manzo εμφανίστηκε επίσης και στην παράσταση ART4ART με τον ζωγράφο Daniele Bogiovanni, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Μπιενάλε της Βενετίας.

Σε ένα κείμενο με τίτλο «Il Corpo Glorioso», ο καταξιωμένος κριτικός τέχνης Achille Bonito Oliva υποστήριξε ότι η τέχνη του τατουάζ συνδέεται με το καλλιτεχνικό κίνημα της body art.

Ο Manzo έχει πει ότι ο στόχος του είναι να αιωνιοποιήσει την τέχνη του, η οποία όταν εκτελείται στο ανθρώπινο σώμα (ως τατουάζ), είναι από τη φύση του θνητό. Ωστόσο, όταν γίνεται σε ένα γλυπτό, γίνεται αθάνατο και άφθαρτο. Στο μανιφέστο του, ο Manzo αναλύει γιατί επέλεξε να χωρίσει τη λέξη «ornamental» (διακοσμητικό) στα δύο, προκειμένου να δημιουργήσει τον όρο «orna-mental»: το «Orna» αντιπροσωπεύει το περίτεχνο στυλ του τατουάζ για το οποίο είναι γνωστός, ενώ το «mental» (νοητικό) αφορά τη μορφή τέχνης: «Η λέξη μας οδηγεί στη «σκέψη, στον προβληματισμό και επομένως στην επεξεργασία και εκ νέου επεξεργασία μιας παράδοσης ή ακόμα καλύτερα ενός συνόλου παραδόσεων και γνώσεων που μας έχει δώσει η ιστορία μέσω των ζωγραφικών έργων, την αρχιτεκτονική και την τέχνη».

Η τέχνη του τατουάζ είναι μια αρχαία παράδοση, που χρονολογείται από τους Ίνκας και τους αρχαίους Αιγύπτιους. Το 1991, ο «Iceman» με τα τατουάζ του, που ανακαλύφθηκε στα Ιταλοαυστριακά σύνορα, εκτιμήθηκε ότι έζησε πριν από 5.200 χρόνια. Η τέχνη του τατουάζ μπορεί να εκληφθεί ως μια «συμβολική αναγέννηση του σώματος μέσω της τέχνης», όπως την περιγράφει ο Manzo στο μανιφέστο του. Για τον Manzo, τον tattoo artist, το ζωντανό σώμα που αναπνέει είναι ο κενός καμβάς του.

Ένα σώμα με τατουάζ, είναι ένα κινούμενο γλυπτό. Ωστόσο, όπως αναφέρει και ο Manzo στο μανιφέστο του: «Μπορεί να ειπωθεί ότι το έργο τέχνης του τατουάζ είναι εφήμερο σε σύγκριση με έναν πίνακα ζωγραφικής ή ένα μαρμάρινο ή μπρούτζινο γλυπτό». Για τον Manzo τον σύγχρονο καλλιτέχνη όμως, η απαθανάτιση του ανθρώπινου σώματος επιτυγχάνεται μέσα από τα γλυπτά του. Έχουν γεννηθεί από την πρακτική του ως tattoo artist και είναι εδώ για να μείνουν!

GLENDA LORENZANI ΚΑΙ DOMUS ART GALLERY

Η Ιταλίδα γκαλερίστα/έμπορος έργων τέχνης Glenda Lorenzani μετακόμισε στην Αθήνα από τη Ρώμη το 2014. Παρά την κρίση και την πανδημία, κατάφερε να παρακολουθεί την καλλιτεχνική σκηνή με τον δικό της μοναδικό και δυναμικό τρόπο, μέσω της δημιουργίας και της λειτουργίας του Domus Αrt Gallery. Αυτός ο υπερσύγχρονος, κομψός χώρος, που φιλοξενεί τόσο ατομικές, όσο και ομαδικές εκθέσεις, συναντά ένα διεθνές πλήθος καλλιτεχνών, φίλων και συλλεκτών.

Έχει επίσης δημιουργήσει μια γέφυρα μεταξύ της ιταλικής και της ελληνικής σύγχρονης κουλτούρας και τέχνης, συνεργαζόμενη συχνά με Ιταλούς καλλιτέχνες, συστήνοντάς τους στο ελληνικό κοινό, αλλά και το αντίστροφο: συστήνοντας Έλληνες καλλιτέχνες σε Ιταλούς φιλότεχνους, επιμελητές και καλλιτέχνες. Τα εγκαίνια της έκθεσης στην Domus Art Gallery είναι χάπενινγκ, γιορτές πολιτισμού, μουσικής και δημιουργικότητας.

Η Domus Art Gallery είναι ένας μοναδικός χώρος τέχνης που συνεχώς αναπτύσσεται. Το όραμα και το ανοιχτό μυαλό της Lorenzani έπαιξαν έναν εγγενή ρόλο στην ανάπτυξή του χώρου σε έναν πολιτιστικό κόμβο όπου εμβαθύνονται οι σύγχρονες καλλιτεχνικές έννοιες, όπου διερευνάται μια πληθώρα καλλιτεχνικών μέσων, τα οποία προστίθενται στην έννοια της σύγχρονης τέχνης. Είναι επίσης ένας χώρος όπου μπορεί κανείς να εμπνευστεί.

Η ιστορία της γκαλερί

«Πριν από οκτώ χρόνια, γνώρισα έναν από τους σημερινούς καλλιτέχνες μου, την Giusy Lauriola, η οποία με μύησε στον κόσμο της τέχνης. Τα αποτελέσματα ήταν η πρώτη έκθεση στην Domus Art Gallery, με το τίτλο «Butterfly Effect», η οποία οδήγησε σε μια σειρά από πολλές άλλες εκθέσεις», εξηγεί η Lorenzani. Αναμφίβολα έφερε μαζί της έναν ιταλικό αέρα όταν άνοιξε για πρώτη φορά τον χώρο στην Αθήνα, τον Δεκέμβριο του 2014, παρουσιάζοντας στο ελληνικό κοινό τα έργα της Lauriola, που συνέπλεκαν πτυχές του ρωμαϊκού και του ελληνικού πολιτισμού, μύθου και ιστορίας.

Τον Μάιο του 2015, ακολούθησαν περισσότεροι Ιταλοί καλλιτέχνες, όταν το έργο της Lauriola ενώθηκε με αυτά των Mauro Bellucci, Dino Ignani, Enrico Lorenzani και Mauro Molle, σε μια έκθεση με τίτλο «A5». Τα επόμενα χρόνια, η μίξη των καλλιτεχνών έγινε πιο πολυπολιτισμική, με την Ιρανή καλλιτέχνη Marjan Fahimi να εντάσσεται στους καλλιτέχνες της γκαλερί, ακολουθούμενη από τις Ελληνίδες καλλιτέχνες Νατάσσα Καλωτή και Ιωάννα Καρδιακού.

Ο Έλληνας καλλιτέχνης Κωνσταντίνος Πάτσιος και ο Ιταλός καλλιτέχνης Natino Chirico έχουν επίσης προστεθεί στην ομάδα της Domus, προσθέτοντας τη δική τους πολύχρωμη δημιουργικότητα στο συνεχώς αναπτυσσόμενο καλλιτεχνικό σκηνικό της γκαλερί.

Μόδα και τέχνη συνδυάστηκαν και μέσα από τη σειρά εκδηλώσεων με τίτλο Modart Open House Project, όπου για τρία συνεχόμενα χρόνια (2016-18), η Lorenzani, μαζί με την υπεύθυνη του fashion project, Ισμήνη Χαλικιά-Γεωργοπούλου, έσπασαν τα όρια μεταξύ τέχνης και μόδας.

Με τα εγκαίνια του εντυπωσιακού νέου χώρου της, τον Οκτώβριο του 2021, η Domus Art Gallery επέκτεινε ακόμη περισσότερο τους ορίζοντές της, προσφέροντας στον κόσμο της τέχνης μια πραγματικά πρωτότυπη καλλιτεχνική εμπειρία μέσω των εκδηλώσεών της. Οι πρώτοι καλλιτέχνες που εγκαινίασαν το νέο χώρο με τη δουλειά τους, ήταν ο Petr Shevchenko και ο Νίκος Μικρούλης. Αυτοί οι δύο καλλιτέχνες ενώθηκαν αργότερα με τη Vittoria Panunzi και τη Luisa Valeriani στην έκθεση «Matter in Motion», που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο (2021).

Η πιο πρόσφατη έκθεση στην Domus Art Gallery, με τίτλο «Waves of Weaving» («Κύματα Ύφανσης», 10 Μαρτίου – 10 Απριλίου 2022), περιέλαβε τα έργα των Yuriko Damiani, Tania Welz και Florence Vacher. Το «Waves of Weaving» αφορούσε τις γυναίκες, τις παραδόσεις, τις προκλήσεις και την καινοτομία. Έδειξε επίσης πώς με ένα πρωτοποριακό πνεύμα, αυτές οι «γυναικείες παραδόσεις» της κεραμικής και υφαντικής/κεντήματος, παίζουν τώρα σημαντικότατο ρόλο στον σημερινό κόσμο της σύγχρονης τέχνης.

INFO

Yπεύθυνη του πρότζεκτ: Glenda Lorenzani
Διευθύντρια του Domus Art Gallery: Glenda Lorenzani
Διεύθυνση της γκαλερί: Domus Art Gallery, Προύσης 28, Βάρη, 16672 (Αθήνα).
Διάρκεια έκθεσης: 12 Μαΐου – 1 Ιουνίου, 2022.
Εγκαίνια: Πέμπτη, 12 Μαΐου, 2022, 18.00-23.00.
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
Για περισσότερες πληροφορίες:
Τηλ: +30 6907477997
Email: info@domusartgalleryathens.com
Web: www.domusartgalleryathens.com
Σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης θα τηρηθεί το υγειονομικό πρωτόκολλο ενάντια στη μετάδοση του Covid-19.
Μετά την Πέμπτη, 12 Μαΐου, επίσκεψη στην γκαλερί γίνεται μόνο με ραντεβού. Παρακαλώ καλέστε +30 690-7477997 για να κλείσετε το ραντεβού σας.