To να ριχτεί κάποιος στη μάχη των εκλογών και να διεκδικήσει την ψήφο των πολιτών δεν είναι καθόλου εύκολο. Απαιτεί χρόνο, υπομονή, ενέργεια και χρήματα! Φυσικά, το κόστος της προεκλογικής εκστρατείας είναι κάτι που εξαρτάται κι απ’ την Περιφέρεια στην οποία είναι υποψήφιος, αλλά σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Πού δαπανά τα περισσότερα χρήματα ο υποψήφιος βουλευτής, πόσους ανθρώπους χρειάζεται στο πλευρό του σ’ αυτό τον αγώνα και πώς τα social media μπορούν -με σωστή χρήση- ν’ αποδειχτούν ένα πολύτιμο εργαλείο προσέγγισης του κοινού;
Αρχικά, ξεκινώντας απ’ το τυπικό της υπόθεσης, κάθε υποψήφιος βουλευτής καλείται να πληρώσει το σχετικό παράβολο, του οποίου το κόστος κυμαίνεται γύρω στα 150 ευρώ. Μέχρι εδώ καλά, αυτό είναι, όμως, μόλις το πρώτο βήμα, αν σκεφτεί κανείς ότι για μια επιτυχημένη καμπάνια χρειάζεται ένα γραφείο, συνεργάτες, διαφήμιση, τηλεοπτικές εμφανίσεις, έντυπα, φυλλάδια και ψηφοδέλτια!
Οι δύο κατηγορίες των εξόδων
Προφανώς έχεις ήδη ξεκινήσει ν’ αναρωτιέσαι πού σπαταλάει ένας υποψήφιος τόσα πολλά χρήματα! Αλλά δεν είναι πολλά εάν σκεφτεί κανείς πόσες “επενδύσεις” χρειάζεται να κάνει.
Αρχικά είναι τα λειτουργικά έξοδα και τα έξοδα επικοινωνίας:
- Τα λειτουργικά έξοδα είναι ένα εκλογικό γραφείο ώστε να στεγάζονται οι συνεργάτες του υποψήφιου, οι αμοιβές των συνεργατών και ένα κόστος φυλλαδίων, το οποίο δεν είναι πολύ μεγάλο εάν ο υποψήφιος δεν κάνει και διανομή.
- Από εκεί και πέρα υπάρχει το media spending, το οποίο μπορεί να χωριστεί όπως επιθυμεί ο υποψήφιος: Για παράδειγμα σε social media καμπάνιες, ενώ σίγουρα θα πρέπει να προστεθούν και κάποια τοπικά sites.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν και τα υπόλοιπα έξοδα, όπως για παράδειγμα η βενζίνη, τα κεράσματα σε καφέδες, σε συγκεντρώσεις κτλ.
Φυσικά, δεν θα μπορούμε να μην συμπεριλάβουμε στο συνολικό κόστος το ενοίκιο χώρων για ομιλίες, τη διαμονή εάν υπάρχουν περιοδείες από πόλη σε πόλη, τις τηλεοπτικές εμφανίσεις (για πολλές απ’ τις οποίες το κόστος είναι σημαντικό), καθώς επίσης και φωτογραφήσεις, το γύρισμα προεκλογικού σποτ και πολλά ακόμα που έρχονται να προστεθούν στο budget που καλείται να έχει διαθέσιμο ο υποψήφιος.
Σταυρωμένα ψηφοδέλτια
Μπορεί για πολλούς τα σταυρωμένα ψηφοδέλτια να είναι αντικείμενο οξείας κριτικής, αλλά εάν γίνει σωστά, είναι μια πολύ αποδοτική μέθοδος
Οι συνεργάτες του υποψηφίου θα πρέπει να έχουν επιλεχθεί με σοβαρά κριτήρια και φυσικά να είναι επαγγελματίες. Και τι κάνουν αυτοί οι συνεργάτες; Όλα αυτά που δεν έχει χρόνο να κάνει ο υποψήφιος.
Συγκεκριμένα, αυτοί οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από κάθε υποψήφιο πρέπει να είναι οι εξής:
- Ο υποψήφιος σίγουρα θα πρέπει να έχει έναν campaign manager, ο οποίος να συντονίζει όλη την καμπάνια. Ο υποψήφιος δεν έχει χρόνο για να συντονίσει την καμπάνια, θα πρέπει απλά να πράττει! Να πηγαίνει σε επισκέψεις, να δίνει συνεντεύξεις, να παραχωρεί ομιλίες, να συζητάει με κόσμο. Αυτή είναι η δουλειά του.
- Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να υπάρχει ένας άνθρωπος που να μπορεί να τρέξει αποτελεσματικά την επικοινωνία, και ειδικά την digital επικοινωνία, δεν μπορεί να στο κάνει το ξαδερφάκι σου!
- Όλα τα υπόλοιπα είναι έξτρα: Για παράδειγμα, άνθρωποι οι οποίοι να παίρνουν τηλέφωνα, να μπορούν να μιλάνε με τα Μέσα, να οργανώνουν τις περιοδείες. Όλα αυτά, όμως, είναι έξτρα.
«Ένα γραφείο ενός υποψηφίου ιδανικά θα πρέπει να έχει minimum 3 άτομα».
Η συνταγή για πετυχημένες καμπάνιες
O υποψήφιος θα πρέπει να προσέχει τρία πολύ σημαντικά πράγματα -και γενικά- αλλά και ειδικά στις digital καμπάνιες του:
- Θα πρέπει να εμπιστευτεί επαγγελματίες και να μην πιστέψει πως μπορεί να κάνει την επικοινωνία μόνος του.
- Θα πρέπει να γνωρίσει τα τοπικά ηλεκτρονικά media.
- Πριν δημιουργήσει τις καμπάνιες, θα πρέπει να σκεφτεί ο ίδιος ως ψηφοφόρος. Θα πρέπει να διερωτηθεί εάν αυτό που γράφει ενδιαφέρει τον ψηφοφόρο, έχει κάποιο όφελος γι’ αυτόν, εξηγεί με απλά λόγια το μήνυμα που θέλει να περάσει; Μόνο τότε θα μπορέσει να επικοινωνήσει καλύτερα με τον υποψήφιο ψηφοφόρο του.
Πλέον στο digital έχουμε μια ευλογία: Μπορούμε να σπάμε τους ψηφοφόρους σε διαφορετικές κατηγορίες: Επομένως μπορεί ο υποψήφιος να δημιουργεί περιεχόμενο το οποίο θα στοχεύει αποκλειστικά αυτούς που θέλουν ν’ ακούσουν για παράδειγμα για την Παιδεία ή για την Οικονομία. Δεν χρειάζεται να δημιουργεί ένα περιεχόμενο για όλους
Φυσικά, είναι πολύ σημαντικό όλοι οι υποψήφιοι στο πλαίσιο της προεκλογικής τους εκστρατείας να συμμορφώνονται απόλυτα με τον κανονισμό GDPR και να μην χρησιμοποιούν ανεξέλεγκτα λίστες με τηλέφωνα και emails, τα οποία δεν έχουν αποκτήσει νόμιμα γι’ αυτό το σκοπό.
Όπως καταλαβαίνεις, το να κατέβεις υποψήφιος στις εκλογές δεν είναι εύκολο, όπως σου είπαμε και στην αρχή. Η προεκλογική εκστρατεία, εκτός απ’ την ενέργεια, τον χρόνο και τα χρήματα που χρειάζεται, μπορεί να γίνει και “ψυχοφθόρα”, καθώς οι υποψήφιοι στο πλαίσιο της προεκλογικής τους εκστρατείας μπορεί να “εξαφανιστούν” απ’ το σπίτι και την οικογένειά τους, διότι οι ρυθμοί είναι απαιτητικοί, όλη μέρα κάθε μέρα.