Ενώ τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ασχολούνταν με μια ανούσια γιορτή στο Προεδρικό Μέγαρο που παρέλαση έκαναν τα ταγιέρ και οι τουαλέτες, η Ελλάδα υπέστη μια διπλωματική ήττα στο Αιγαίο, όπου εξελισσόταν εδώ και μέρες μια μικρή ελληνοτουρκική κρίση στα ανοιχτά της Κάσου. Η κρίση αυτή έληξε με την πρόωρη αποχώρηση του ιταλικού πλοίου «Ievoli Relume» από την περιοχή και την επιστροφή του στη βάση του στην Κρήτη.

Παρά την ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ για την ολοκλήρωση των εργασιών στα διεθνή ύδατα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το «Ievoli Relume» δεν βγήκε εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων. Η αποχώρηση του πλοίου φαίνεται να είναι αποτέλεσμα πολιτικών και διπλωματικών διεργασιών.

Πριν την απομάκρυνση του ιταλικού σκάφους «Ievoli Relume» και μετά την έκδοση NAVTEX από το Ηράκλειο, η Τουρκία έστειλε στην περιοχή πέντε πολεμικά πλοία, μεταξύ των οποίων και φρεγάτες. Η Ελλάδα απάντησε με την αποστολή μιας φρεγάτας και μιας κανονιοφόρου. Η συγκέντρωση πολεμικών σκαφών στην περιοχή αποτέλεσε την πρώτη ουσιαστική κλιμάκωση την τελευταία διετία και απέδειξε ότι η ηρεμία είναι εύθραυστη, καθώς δεν έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα για την αντιμετώπιση των διαφορών.

Για το θέμα μίλησε στο Προεδρικό Μέγαρο και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφους και είπε ότι «μας δυσκόλεψαν οι φίλοι μας οι Τούρκοι αλλά αποχώρησαν»… Ουσιαστικά, ήταν μία επίδειξη δύναμης από την Τουρκία που δεν θα δεχτει να εφαρμοστεί η συμφωνία Ελλάδας-Αιγύπτου για την ΑΟΖ ενώ κρατάει ζωντανό και το τουρκολυβικό σύμφωνο.

Είναι σαφές ότι το πλοίο «Ievoli Relume» αποχώρησε νωρίτερα από την προβλεπόμενη περίοδο και χωρίς να ολοκληρώσει τις εργασίες του, οι οποίες περιλάμβαναν έλεγχο και σε τμήμα του βυθού που βρίσκεται εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων και σε διεθνή ύδατα, τα οποία η Τουρκία θεωρεί υφαλοκρηπίδα της και η Ελλάδα τα έχει εντάξει στην ΑΟΖ με την Αίγυπτο.

Σε διπλωματικό επίπεδο, η απόφαση ανάκλησης του πλοίου από την εταιρεία διαχείρισης επιτρέπει σε Αθήνα και Άγκυρα να διατηρήσουν τις δημόσιες θέσεις τους. Σε πολιτικό επίπεδο, όμως, είναι σαφές ότι η Τζόρτζια Μελόνι παρενέβη, όπως και οι προκάτοχοί της, υπέρ της Τουρκίας.

Σε νομικό επίπεδο, ήδη άλλο ιταλικό πλοίο είχε ζητήσει άδεια για έρευνες και από τις τουρκικές αρχές, ενώ το νέο περιστατικό επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό της Τουρκίας ότι πρόκειται για αμφισβητούμενη περιοχή.

Σύμφωνα με την τελευταία NAVTEX (718/24) του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, οι έρευνες του ιταλικού πλοίου θα ολοκληρώνονταν απόψε στις 9 το βράδυ. Το «Ievoli Relume» είχε διακόψει τις εργασίες του από τα ξημερώματα και επέστρεφε στην Κρήτη.

Τα τουρκικά πολεμικά πλοία αποχώρησαν επίσης από την περιοχή, υπό την παρακολούθηση της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς». Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, το ερευνητικό πλοίο ολοκλήρωσε τις εργασίες του στο τμήμα των διεθνών υδάτων (εντός ελληνικής ΑΟΖ) και πλέει προς Ηράκλειο για αλλαγή πληρώματος και ανεφοδιασμό. Οι εργασίες ξεκίνησαν στις 22:55 και ολοκληρώθηκαν περίπου στις 03:40. Κατά τις ίδιες πηγές, το πλοίο διάνυσε όλη την απόσταση από τα όρια των 6 ν.μ. της Κάσου έως τα 6 ν.μ. της Καρπάθου και επέστρεψε, καθώς απαιτείται να σαρωθεί δύο φορές η διαδρομή. Δεν θα χρειαστεί να περάσει ξανά από το σημείο αυτό.

Ο ΑΔΜΗΕ εξέδωσε ανακοίνωση, αναφέροντας: «Ο ΑΔΜΗΕ, φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης 3.10.2, ανακοινώνει ότι το πλοίο «Ievoli Relume» της ιταλικής εταιρίας NextGeo, που διενεργεί για λογαριασμό της γαλλικής εταιρείας Nexans, έρευνες βυθού για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, ολοκλήρωσε τις εργασίες στα διεθνή ύδατα μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό».

Διαβάστε ακόμη: