Την κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% που επιβλήθηκε στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου ∆ημοσιονομικής Στρατηγικής, το έτος 2011, στις τακτικές και πρόσθετες αμοιβές των δημοσίων υπαλλήλων που ασφαλίζονται στο Ταμείο Πρόνοιας – ΤΠ∆Υ εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Στα αναλογιστικά και δημοσιονομικά σενάρια που «μετρούν» τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών, έχει πέσει και πρόταση ώστε η κράτηση αυτή να προσμετρείται πλέον στις τακτικές εισφορές προς το ΤΠ∆Υ και να έχει έτσι ανταποδοτικότητα στο εφάπαξ που λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι.
Oποιο κι από τα δύο σενάρια κι αν προκριθεί, θα οδηγήσει σε βελτίωση είτε του εισοδήματος των δημοσίων υπαλλήλων, σε συνδυασμό μάλιστα με την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης ύστερα από 11 χρόνια, είτε του εφάπαξ που επίσης μειώθηκε σημαντικά, με βάση τον νέο τρόπο υπολογισμού.
Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1%, εφόσον συνδυαστεί με την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση εισοδήματος για χιλιάδες υπαλλήλους του ∆ημοσίου, την πρώτη ύστερα από πολλά χρόνια.
Εάν παραδείγματος χάριν για εισόδημα 13.000 ευρώ, δηλαδή για καθαρές μηνιαίες αποδοχές 1.083 ευρώ, το ετήσιο όφελος από την εισφορά αλληλεγγύης είναι 22 ευρώ, σε αυτά θα προστεθούν άλλα 13 ευρώ και το τελικό όφελος θα είναι της τάξης των 35 ευρώ.
Για εισόδημα 25.000 ευρώ τον χρόνο ή 2.083 ευρώ τον μήνα το ετήσιο όφελος θα είναι 426 ευρώ από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και 25 ευρώ από το 1% του ΤΠ∆Υ, ήτοι 521 ευρώ τον χρόνο.
Μάλιστα, ομάδες δημοσίων υπαλλήλων έχουν κατά καιρούς αιτηθεί προς τους συναρμόδιους υπουργούς την επίλυση του προβλήματος, εκτιμώντας μάλιστα ότι μετά την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου του 2016 είναι υποχρέωση του E-ΕΦΚΑ να προσμετρήσει την εισφορά 1% τόσο στον συντελεστή απόδοσης για το μέρος του εφάπαξ βοηθήματος του ΤΠ∆Υ, μέχρι την 31.12.2013, όσο και στην ατομική μερίδα εισφορών του μετόχου από 1.1.2014 και εφεξής.
Η μη προσμέτρησή της στο εφάπαξ βοήθημα, υποστηρίζουν, παραβιάζει την αρχή λειτουργίας του διανεμητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση που προβλέπεται στο άρθρο 35 του ν. 4387/2016, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Για καθαρές μηνιαίες αποδοχές 1.083 ευρώ το ετήσιο όφελος από την κατάργηση των δύο εισφορών φτάνει τα 35 ευρώ.