Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του Gov.gr Wallet, για την ψηφιακή ταυτότητα και το ψηφιακό δίπλωμα. Πρόκειται για τη νέα επίσημη εφαρμογή για τη δημιουργία, την αποθήκευση και τον έλεγχο γνησιότητας των ψηφιακών αντιγράφων της αστυνομικής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης στο κινητό μας τηλέφωνο.
Η παρουσίαση της εφαρμογής γίνεται από τους συναρμόδιους Υπουργούς Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκο.
Η παρουσίαση της εφαρμογής γίνεται από τους συναρμόδιους Υπουργούς Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκο.
Κατά την έναρξη της παρουσίασης ο Κυριάκος Πιερρακάκης είπε πως «θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλες και όλους. Ήταν μία μεγάλη και συλλογική προσπάθεια».
Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε ότι η ψηφιακή εφαρμογή αποτελεί μεγάλη διευκόλυνση τόσο για τους πολίτες όσο και την Ελληνική Αστυνομία.
Από την πλευρά του ο Κώστας Αχ. Καραμανλής δήλωσε ότι ένας από τους πρώτους στόχους της κυβέρνησης ήταν η μετάβαση του κράτους στην ψηφιακή εποχή έτσι ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία. Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή «τρία χρόνια μετά το στοίχημα της κυβέρνησης δικαιώνεται καθώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Αυτος ο μετασχηματισμός δεν ήταν εύκολος και αυτονόητος. Τίποτε δεν ήταν δεδομενο εάν δεν βγαίναμε από την ψηφιακό μεσαίωνα. Στο υπουργείο αλλάξαμε το πληροφοριακό του σύστημα μετά από 38 χρόνια».
«Η διαλειτουργικότητα των διοδίων αποτέλεσε το πρώτο σημαντικό βήμα σε μία σειρά από εφαρμογές που χρησιμοποιούν καθημερινά οι συμπολίτες μας», τόνισε ακόμη ο κ. Καραμανλής.
«Η κυβέρνηση αποκαθιστά τον σεβασμό του κράτους προς τους πολίτες», υπογράμμισε ακόμη και συμπλήρωσε πως πλέον το έργο των ελεγκτικών αρχών θα είναι πιο εύκολο. Το κράτος πλέον δεν είναι ψηφιακά αναλφάβητο, είπε στη συνέχεια ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Μητσοτάκης: Καταφέραμε να επιταχύνουμε τη μετάβαση του κράτους στη νέα ψηφιακή εποχή
«Καθώς άκουγα την παρουσίαση των εφαρμογών από τους υπουργούς πόσα βήματα έχουμε διανύσει από τη μέρα που ήμουν υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Είχα στο μυαλό μου ότι θα μπορούσα να κάνω πολλά πράγματα στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση προκειμένου να απλοποιήσουμε την επικοινωνία κράτους – πολίτη. Τότε το υπουργείο ήταν κατ’ όνομα ψηφιακής διακυβέρνησης», ανέφερε αρχικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Τρία υπουργεία συνεργάζονται από κοινού προκειμένου να μπορέσει να εξυπηρετηθεί ο πολίτης και να επιταχυνθεί η μετάβαση του κράτους στη νέα ψηφιακή εποχή. Αυτό είναι συλλογικό κέρδος για την κρατική μηχανή», συμπλήρωσε στη συνέχεια. «Ως Πολιτεία μπορούμε να προχωρούμε σε στοχευμένες δράσεις καθώς μας το επιτρέπει η τεχνολογία», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
«Σας διαβεβαιώνω ότι έχει γίνει πολύ δουλειά πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας προκειμένου να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο διαλειτουργικότητας», συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης. «Υπάρχουν πάρα πολλές πτυχές της κρατικής λειτουργίας που πρέπει να απλοποιηθούν. Γι’ αυτό και χτίσαμε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε αυτή τη λογική», είπε. Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πολύ σημαντικοί σχολίασε στη συνέχεια.
«Αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι επιφανειακός μοντερνισμός. Είναι εκσυγχρονισμός που έχει επίκεντρο τον άνθρωπο και γι αυτό η μετάβασή του είναι σε μια πιο δίκαια κοινωνία. Στα τρία πρώτα χρόνια της διακυβέρνησής μας κάναμε πολλά και έχουμε να κάνουμε ακόμα περισσότερα. Ο πήχης των προσδοκιών των πολιτών ανεβαίνει και γι αυτό δεν πρέπει να τους απογοητεύσουμε. Πρέπει να εργαζόμαστε για να προσφέρουμε πιο ποιοτικές υπηρεσίες στους πολίτες», κατέληξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Πώς κατεβάζουν οι πολίτες την εφαρμογή
Το Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμο στα app stores των λογισμικών iOS και Android και η χρήση του θα είναι δυνατή τμηματικά σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο στον ΑΦΜ του πολίτη αρχής γενομένης σήμερα από τον αριθμό 1, την Πέμπτη το 2 κ.ο.κ.. Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη. Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:
– είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr,
– είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).
Αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.
Ποια στοιχεία περιλαμβάνονται στα ψηφιακά αντίγραφα
Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους. Ειδικά, αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ’ ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.
Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet, ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσει έγκριση στον ελεγκτή προκειμένου να επαληθεύσει τα στοιχεία του. Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.
Τι είναι το quick scan
Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης δίνει ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών.
Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία του πολίτη. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί αμεσότερα, ιδίως σε περιπτώσεις που παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε συναυλίες, αεροπλάνα κ.α..