Τα σοβαρά προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίζονται και το 2022, με τη μετάλλαξη Όμικρον να χειροτερεύει την κατάσταση. Τα λιμάνια έχουν γεμίσει με εμπορευματοκιβώτια που στοιβάζονται στις προβλήτες.
Εκατοντάδες χιλιάδες από αυτά είναι άδεια, χωρίς εμπορεύματα μέσα σε αυτά, τα οποία πιάνουν χώρο και εντείνουν το πρόβλημα εξυπηρέτησης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Από τον «κανόνα» δεν μπορούσε να εξαιρεθεί το λιμάνι του Πειραιά, ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Οι πληροφορίες θέλουν τον αριθμό των άδειων εμπορευματοκιβωτίων να ξεπερνάει τις 15.000, ενώ τον περασμένο Σεπτέμβριο άγγιξε τις 40.000.
Ο ζωτικός χώρος του Πειραιά έχει εξαντληθεί λόγω των πολλών φορτίων, όπως συμβαίνει σε μεγάλα διεθνή λιμάνια. Αρκετά πλοία άλλαξαν δρομολόγιο, παρακάμπτοντας τον Πειραιά, τόσο λόγω της συμφόρησης, όσο και λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων και σε δεύτερο πλάνο, των κακών καιρικών συνθηκών.
Η κατασκευή της προβλήτας IV εμφανίζεται πλέον ως επιτακτική, ώστε το λιμάνι να μπορέσει να δεχθεί και να εξυπηρετήσει περισσότερα φορτία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συζητήσεις για την έγκριση του έργου της κατασκευής της προβλήτας IV έχουν παγώσει για μία ακόμη φορά, παρά τις διπλωματικές επαφές, το έντονο ενδιαφέρον της κυβέρνησης του Πεκίνου και των ενεργειών της κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα.
Η απάντηση που παίρνουν οι Κινέζοι είναι ότι το έργο δεν είναι ώριμο για να γίνει.
Σύμφωνα με πληροφορίες, απόρροια αυτής της κατάστασης είναι ο Πειραιάς να χάσει την 4η θέση στη λίστα με τα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης από τη Βαλένθια, βραχεία κεφαλή. Η Βαλένθια άγγιξε τα 5,6 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, ενώ στον Πειραιά ο αριθμός τους είναι κατά τι χαμηλότερος.
Τα επιτελικά στελέχη της Cosco μελετούν εναλλακτικά σχέδια, προκειμένου να βρουν ζωτικό χώρο. Ανάμεσα σε αυτά είναι η δημιουργία dry port στο Θριάσιο Πεδίο, προκειμένου να προωθούν εκεί τα εμπορευματοκιβώτια. Επένδυση, την οποία θα κάνουν είτε οι ίδιοι οι Κινέζοι, είτε κάποιο fund. Θα μεταφέρονται εκεί με τρένο απελευθερώνοντας χώρους στις προβλήτες του Πειραιά. Πρέπει, όμως, να γίνουν νέες συζητήσεις, ώστε να δοθούν εγκρίσεις.
Δραματική και το 2022 η κατάσταση στα εμπορικά λιμάνια
Ο εφιάλτης που προκαλεί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα η συμφόρηση έξω από τα εμπορικά λιμάνια και κατ’ επέκταση στους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων αντί να βελτιώνεται μέσα στις πρώτες ημέρες του 2022 χειροτερεύει.
Οι συγκρατημένα αισιόδοξες προβλέψεις για τη νέα χρονιά για την ώρα διαψεύδονται. Ο κολοσσός MAERSK προειδοποίησε τους πελάτες του ότι η συμφόρηση θα συνεχίσει να προκαλεί καθυστερήσεις στην ομαλή ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας.
«Δυστυχώς το 2022 δεν άρχισε όπως ελπίζαμε» επισημαίνει σε αλληλογραφία με τους πελάτες της: « Η πανδημία συνεχίζει και δυστυχώς βλέπουμε ότι οι επιπτώσεις που προκαλεί επηρεάζει την ικανότητά μας να μεταφέρουμε φορτία. Λόγω της πανδημίας λιμάνια -κλειδιά για την εφοδιαστική αλυσίδα αντιμετωπίζουν έξαρση κρουσμάτων και λαμβάνουν νέα υγειονομικά μέτρα».
Στην Ευρώπη υπάρχει το πρόβλημα ότι τα λιμάνια δεν έχουν πλέον αποθηκευτικούς χώρους για να στοιβάξουν τα εμπορευματοκιβώτια. Η πληρότητα φθάνει ακόμη και το 130% με αποτέλεσμα να μην υπάρχει χώρος να κινηθούν ούτε τα μηχανήματα φορτο-εκφόρτωσης. Στο λιμάνι του Αμβούργου η πληρότητα φθάνει το 100%. Στα λιμάνια της βορείου Ευρώπης οι καθυστερήσεις φθάνουν τις τέσσερεις ημέρες.
Στη Μεγάλη Βρετανία ο χρόνος αναμονής στα αγκυροβόλια κυμαίνεται από επτά έως 10 ημέρες. Υπάρχουν κάποια σημάδια βελτίωσης στη λογική το μη χείρον βέλτιστον. Στο λιμάνι της Αμβέρσας οι καθυστερήσεις από 10 ημέρες που ήταν την προηγούμενη εβδομάδα έπεσαν στις οκτώ ημέρες.
Στις ΗΠΑ οι καθυστερήσεις παραμένουν μεγάλες. Στο λιμάνι του Λος Άντζελες και στο Λονγκ Μπιτς η αναμονή για την εξυπηρέτηση ενός πλοίου κυμαίνεται από 28 έως 45 ημέρες!
Όλα τα λιμάνια της Βορείου Αμερικής όπως το Βανκούβερ, το Σιάτλ και το Prince Rupert έχουν πληρότητα 100% στους αποθηκευτικούς χώρους.
Στην Κίνα το νέο ξέσπασμα κορωνοϊού επηρέασε το εμπορικό λιμάνι της Ningbo το τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο. Εκεί οι αποθηκευτικοί χώροι φθάνουν σε πληρότητα το 75%.