Τα cookies έχουν γίνει απαραίτητο χαρακτηριστικό του σύγχρονου διαδικτύου απογοητεύοντας τους χρήστες που αναζητούν μια απρόσκοπτη εμπειρία περιήγησης. Στην Ευρώπη τα banners συναίνεσης προβλέπονται από μια παλιά οδηγία του 2002, την Οδηγία 2002/58 για την προστασία της ιδιωτικότητας των ηλεκτρονικών δεδομένων, η οποία υποχρεώνει τις διαδικτυακές σελίδες να λαμβάνουν ενημερωμένη συναίνεση πριν από την αποθήκευση ή την πρόσβαση σε πληροφορίες στις συσκευές των χρηστών.
Αν και η πρόθεση πίσω από αυτούς τους κανονισμούς είναι να ενισχυθεί η προστασία της ιδιωτικής ζωής, ο πραγματικός αντίκτυπος είναι ασήμαντος καθώς τα περισσότερα banners αποδοχής cookies χρησιμοποιούνται για τη διευκόλυνση ανάλυσης του διαδικτυακού ιστού, την κατανόηση της συμπεριφοράς των χρηστών, τη διαχείριση της αποτελεσματικότητας των διαφημίσεων ή της κίνησης με λέξεις-κλειδιά.
Το γαλλικό Legiscope ερεύνησε και αποκαλύπτει πόσο χρόνο ξοδεύουν οι Ευρωπαίοι στα υποχρεωτικά banners για τα cookies και το νούμερο είναι εντυπωσιακό και συνάμα … τρομακτικό.
Περίπου 575 εκατομμύρια ώρες
Ξεκινώντας από τον συνολικό πληθυσμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2024, ο οποίος είναι περίπου 449,2 εκατομμύρια άνθρωποι, το Legiscope υπολογίζει πως ένα ποσοστό διείσδυσης του διαδικτύου φτάνει στο 90%, με αποτέλεσμα 404,28 εκατομμύρια να θεωρούνται χρήστες αυτού.
Κατά μέσο όρο, ένας χρήστης επισκέπτεται περίπου 100 δικτυακούς τόπους ανά μήνα, συνολικά 1.200 δικτυακούς τόπους ανά έτος. Με περίπου το 85% αυτών των διαδικτυακών σελίδων να εμφανίζουν ένα banner, ο χρήστης θα συναντήσει περίπου 1.020 banners αποδοχής cookies τον χρόνο. Αν υποθέσουμε ότι κάθε αλληλεπίδραση με ένα cookie banner διαρκεί κατά μέσο όρο 5 δευτερόλεπτα, αυτό αντιστοιχεί σε 5.100 δευτερόλεπτα ετησίως ανά χρήστη ή περίπου 1,42 ώρες ετησίως.
Πολλαπλασιάζοντας το ποσό αυτό με τον συνολικό αριθμό χρηστών του διαδικτύου στην ΕΕ, προκύπτει ο ακόλουθος συνολικός χρόνος: 404,28 εκατομμύρια χρήστες × 1,42 ώρες/έτος ≈ 575 εκατομμύρια ώρες/έτος.
To 0,10% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΕ
Το Legiscope επιχειρεί να μεταφράσει τον χαμένο χρόνο σε οικονομικούς όρους. Με μέσο ωρομίσθιο στην Ευρώπη 25 ευρώ, το συνολικό οικονομικό κόστος μπορεί να υπολογιστεί ως 575.000.000 ώρες × 25 ευρώ/ώρα = 14,375 δισεκατομμύρια ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη το ετήσιο ΑΕΠ της ΕΕ (2024) ύψους περίπου 15 τρισεκατομμυρίων ευρώ, το οικονομικό κόστος στα «διαδικτυακά μπισκοτάκια» αντιπροσωπεύει: (14,375 δισ. ευρώ ÷ 15 τρισ. ευρώ) × 100 ≈ 0,10% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΕ.
Για να αντιληφθούμε την κλίμακα της απώλειας παραγωγικότητας, μπορούμε να εξετάσουμε τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που αντιπροσωπεύουν τις χαμένες ώρες. Υποθέτοντας ότι ένας εργαζόμενος πλήρους απασχόλησης αφιερώνει περίπου 2.000 ώρες ετησίως, 575.000.000.000 ώρες ÷ 2.000 ώρες/FTE = 287.500 FTEs. Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό κόστος του κλικ στα cookies ισοδυναμεί με μια εταιρεία 287.500 εργαζομένων που ξοδεύουν ένα 8ωρο εργασίας κάνοντας κλικ στα συγκεκριμένα banners.