Με ένα doodle τιμάει σήμερα η Google την σπουδαία γαλλίδα φωτογράφο Claude Cahun (Κλοντ Καέν).
Σήμερα η Claude Cahun, η οποία έγινε γνωστή για τις αυτοπροσωπογραφίες της που μάλιστα αμφισβήτησαν τα πρότυπα φύλου και της σεξουαλικότητας στις αρχές του 20ου, αιώνα τιμάται με ένα google doodle καθώς συμπληρώνονται 127 χρόνια από τη γέννησή της στη Νάντη της Γαλλία.
Ποια είναι η Claude Cahun
Η Claude Cahun γεννήθηκε στη Νάντη στις 25 Οκτωβρίου του 1894 ως Lucy Renee Mathilde Schwob.
Ήταν παιδί ιδιοκτήτη εφημερίδας, εγγονή του σημαντικού καλλιτέχνη της Γαλλίας David Leon Cahun και ανιψιά του avant-garde συμβολιστή Γαλλοεβραίου συγγραφέα Marcel Schwob.
Σε ηλικία μόλις τεσσάρων ετών, η μητέρα της άρχισε να φανερώνει σημάδια ψυχικής ασθένειας και ο μόνιμος εγκλεισμός της σε ψυχιατρική μονάδα «κλόνισε» τη ζωή της οικογένειας.
Στα 14 της, γνώρισε την σύντροφό της, Μαρσέλ Μουρ, η οποία έμεινε μαζί της μέχρι το τέλος της ζωής της ενώ ήταν και καλλιτεχνικός της συνεργάτης.
A birthday #GoogleDoodle for a revolutionary artist far ahead of their time: French author & surrealist self-portrait photographer Claude Cahun ??
Cahun challenged the gender norms of the early 20th-century through art & literature ?
Learn more → https://t.co/zB4GNUHr5j pic.twitter.com/SGGYhy8Ghw
— Google Doodles (@GoogleDoodles) October 25, 2021
Το 1918 άλλαξε το όνομά της σε Claude Cahun, αφού έχει πρώτα χρησιμοποιήσει τα ονόματα Claude Courlis και Daniel Douglas.
Όταν οι γονείς της χώρισαν, ο πατέρας της ξαναπαντρεύτηκε την Madame Malherbe. Η κόρη της Malherbe, Σουζάν, θα γινόταν η σύντροφος της Claude για τα επόμενα σαράντα χρόνια. Θα άλλαζε και εκείνη όνομα και θα υιοθετούσε το Marcel Moore.
Από μόνο του το γεγονός ότι δυο θετές αδερφές ήταν ζευγάρι αποτελούσε σκάνδαλο.
Μέχρι το 1916 η δουλειά της Claude είχε καθιερωθεί και αντανακλούσε τη δυναμική της fine art σκηνής σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον που υπήρχε εκείνη την εποχή για τους μη δυτικούς πολιτισμούς. Έκανε εικονογραφήσεις για βιβλία και περιοδικά και η δουλειά της είχε παρουσιαστεί σε σημαντικούς χώρους όπως το «Φθινοπωρινό σαλόνι». Claude και Marcel μετακομίζουν στο Παρίσι και στις αρχές της δεκαετίας του 1920 συνδέθηκαν στενά με τους δημοσιογραφικούς και καλλιτεχνικούς «κύκλους» της εποχής.
Η Claude, η οποία σήμερα τιμάται με google doodle, δημιουργεί μια περσόνα, μέσω της οποίας διατυπώνει τις παραλλαγές πάνω στο φύλο: θηλυκό, αρσενικό, ανδρόγυνο.
Η προσωπική σεξουαλική της αμφισημία καλλιεργείται συνειδητά και θέτει υπό αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις. Το πορτρέτο της με την Marcel Moore, το 1921 θα μπορούσε να διαβαστεί ως μια αλληγορία της σχέσης τους, μια σχέση με βαθιά εγγύτητα και κατανόηση μεταξύ δύο ισχυρών προσωπικοτήτων.
Το 1928, αναπαράστησε τον εαυτό της με το κεφάλι της ξυρισμένο, φορώντας χαλαρά ένα αντρικό σακάκι.
Το 1929 η Claude Cahun δημοσιεύει άρθρα για την αμφιλεγόμενη θεωρία του Havelock Ellis, η οποία προέβλεπε τη δυνατότητα ύπαρξης ενός τρίτου φύλου, ενώνοντας αρσενικά και γυναικεία χαρακτηριστικά.
Σε όλη της τη ζωή η Claude Cahun χρησιμοποίησε την ίδια της την εικόνα προκειμένου να διαλύσει τα κλισέ γύρω από την ιδέα της ταυτότητας.
Υπήρξε μια προσωπικότητα που αψήφησε τις σεξουαλικές, κοινωνικές και ηθικές συμβάσεις, προτείνοντας μια νεωτερικότητα που υπήρξε σημαντική επιρροή για πολλούς σύγχρονους καλλιτέχνες. Η σεξουαλική της αμφισημία συνειδητά καλλιέργησε και έθεσε υπό αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις.