Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής», το τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρόμων Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που θα παρουσιαστεί δημοσίως την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, δεν δίνει ακόμη απαντήσεις για τα αίτια των εκρήξεων και της πυρκαγιάς που επακολούθησαν τη σύγκρουση των δύο τρένων τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη.
Οι ερευνητές αναφέρουν αντικρουόμενα στοιχεία: ενώ οι αρχικές αναλύσεις των διαθέσιμων δεδομένων είχαν οδηγήσει στην υπόθεση ύπαρξης παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία, τα βίντεο που κατέγραψαν τη διέλευση του τρένου από τις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών, δημοσιοποιημένα δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, αποκλείουν την τοποθέτηση παράνομου φορτίου σε κάποια από τις τρεις φορτάμαξες πίσω από τη δεύτερη μηχανή, όπως είχε αρχικά θεωρηθεί από την επιτροπή.
Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το τελικό πόρισμα φαίνεται να επιβεβαιώνει την αρχική εκτίμηση: τα έλαια σιλικόνης στους μετασχηματιστές των μηχανών δεν εξηγούν τη φωτιά που πιθανόν να ευθύνεται για τον θάνατο 5 ατόμων από τους 57 συνολικά, σύμφωνα με τις αναλύσεις των ευρωπαϊκών ερευνητικών κέντρων.
Τέμπη: Σε εκκρεμότητα το πόρισμα του ΕΜΠ
Επιπλέον, σε εκκρεμότητα βρίσκεται και το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το οποίο θα διερευνήσει αν τα έλαια σιλικόνης μπορούν να προκαλέσουν τη δημιουργία της πυρόσφαιρας που εμφανίστηκε μετά τη σύγκρουση. Για την τελική γνωμοδότηση, η επιτροπή έχει ήδη απευθυνθεί και σε ένα άλλο ανώτατο ερευνητικό ίδρυμα της χώρας, ενώ ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ σκοπεύει να συνεργαστεί και με το Πανεπιστήμιο της Λωζάννης – το πλέον εξειδικευμένο ευρωπαϊκό κέντρο για ζητήματα πυρόσφαιρας. Σε περίπτωση που υπάρξει το λεγόμενο «πόρισμα της Λωζάννης», η δημοσίευσή του αναμένεται μετά το πέρας του εξαμήνου, αφού θα διενεργηθεί μια διεξοδική και κοστοβόρα ανάλυση των αιτίων της φωτιάς.
Η μέχρι τώρα διερεύνηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ βασίστηκε κυρίως σε βίντεο καταγραφής της στιγμής της σύγκρουσης, τα οποία προέρχονται από τρεις διαφορετικές κάμερες τοποθετημένες κοντά στο σημείο του δυστυχήματος, καθώς και σε δείγματα που λήφθηκαν 29 ημέρες μετά το γεγονός. Σύμφωνα με την έκθεση του Χημείου του Κράτους, αυτά τα δεδομένα κατευθύνουν στην ύπαρξη εύφλεκτων χημικών διαλυτών (ξυλόλιο).
Η τριμελής επιτροπή, που απαρτίζεται από δύο ανώτερα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) και έναν πρώην ελεγκτή της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), έχει απευθυνθεί σε σειρά ερευνητικών κέντρων (όπως το Πανεπιστήμιο Πίζας, το Ινστιτούτο Σουηδίας και το Πανεπιστήμιο Γάνδης) για να εξετάσει το υλικό που προκάλεσε τη φωτιά.
Τέλος, πριν από τη δημοσίευση του τελικού πορίσματος την ερχόμενη Πέμπτη, αναμένεται να ολοκληρωθεί και η έκθεση της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της Αστυνομίας, η οποία κατέσχεσε τους σκληρούς δίσκους και τους υπολογιστές της «Interstar Security» για να εντοπίσει την προέλευση του βιντεοληπτικού υλικού. Επαναλαμβανόμενες εγγραφές και διαγραφές αρχείων στα συστήματα της εταιρείας εμποδίζουν, ωστόσο, την πλήρη πιστοποίηση της γνησιότητας των δεδομένων.
Επιπλέον, το τελικό πόρισμα θα εξετάσει και τη διαχείριση του τόπου της σύγκρουσης, η οποία δεν ακολουθήθηκε βάσει πρωτοκόλλου, οδηγώντας σε λάθη και απώλεια κρίσιμων στοιχείων. Ο ίδιος ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που ξεκίνησε επίσημα τη διερεύνηση στις 15 Μαρτίου 2024, αντιμετώπισε αρχικά δυσκολίες λόγω της έλλειψης αναγνώρισης από τους αρμόδιους φορείς στο σημείο του δυστυχήματος.
Διαβάστε ακόμη:
- GEMS: Νέο πολυτελές ιδιωτικό σχολείο στο Ντουμπάι με τα …διαστημικά δίδακτρα
- NASA: Μείωσε στο ελάχιστο τις πιθανότητες να χτυπήσει τη Γη ο «καταστροφικός» αστεροειδής
- Με αλυσοπρίονο σε συγκέντρωση ο Μασκ: «Αυτό είναι για τη γραφειοκρατία»
- Χαμένο για έναν αιώνα, γλυπτό της Καμίλ Κλοντέλ πωλήθηκε για 3,7 εκατ. ευρώ σε δημοπρασία