«Στενεύει» το άνοιγμα της αγοράς λιανικής ρεύματος με τις υπερσυγκεντρώσεις εταιριών και πελατών το πρώτο τρίμηνο του έτους, με φυσικό αποτέλεσμα, την πιθανή δημιουργία άτυπης ολιγοπωλιακής εικόνας, που έχει προκαλέσει και σχετική αμηχανία στο κυβερνητικό επιτελείο.

Ηδη υπάρχουν αυξήσεις στη λιανική, δηλαδή στα νοικοκυριά και οι αυξημένοι λογαριασμοί στους τελικούς καταναλωτές, δημιουργούν δυσαρέσκεια και αναζήτηση άλλης λύσης με καταφύγιο πάλι τη ΔΕΗ, ενώ δημιουργείται  κλίμα έντονης δυσπιστίας έναντι των εναλλακτικών παρόχων.

«Η εικόνα αυτή δεν έχει παγιωθεί ακόμη αλλά τείνει προς τα εκεί και φυσικά μας προβληματίζει αφού σε συνδυασμό με τις σημαντικές αυξήσεις στη χονδρεμπορική  ηλεκτρικής ενέργειας, να πηγαίνουμε  σε μια διετία 2021-22 που αντί της διεύρυνσης, θα έχουμε εκ νέου συγκέντρωση της αγοράς προμήθειας και άμβλυνση του ανταγωνισμού» μας λένε σχεδόν ταυτόσημα ανώτατος αξιωματούχους του ΥΠΕΝ και έμπειρο στέλεχος της ΡΑΕ αλλά δίνει και μία ανάσα: «ευτυχώς αντέχει η ΔΕΗ με λογικές τιμές προς τα νοικοκυριά».

Δεν είναι συνεπώς ανεξήγητο  ότι πολλοί καταναλωτές εγκαταλείπουν τον ιδιώτη πάροχό τους, όχι για άλλη ιδιωτική εταιρία, αλλά για να επιστρέψουν στη ΔΕΗ «και αυτό δείχνει ότι κάτω από τη ΔΕΗ που είναι μακράν πρώτη σε πελάτες και δεν απειλείται, στις τάξεις των ιδιωτών παρόχων άρχισε το μεγάλο ξεκαθάρισμα» λέει το ίδιο στέλεχος της ΡΑΕ.

ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΙΔΙΩΤΕΣ ΑΥΞΑΝΟΥΝ ΤΙΜΕΣ ΚΑΙ ΧΑΝΟΥΝ ΠΕΛΑΤΕΣ

Η ροπή υπερσυγκέντρωσης  της αγοράς αποδίδεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι οι ιδιωτικές εταιρείες ενεργοποίησαν τις ρήτρες που περιλαμβάνουν τα συμβόλαιά τους, προκειμένου να μην εκτοξευθούν οι ζημιές τους λόγω των υψηλών τιμών που αγοράζουν το ρεύμα στη χονδρεμπορική αγορά.

Σε κάθε περίπτωση, τα περιθώρια ανταγωνισμού των ιδιωτών έναντι της ΔΕΗ έχουν περιοριστεί αφού δεν μπορούν εύκολα να υποσχεθούν ή να δώσουν ελκυστικά τιμολόγια και προσφορές, ενώ υποφέρουν από το νέο μοντέλο αγοράς.

«Οι αλλαγές που έγιναν στο θεσμικό πλαίσιο από τον προηγούμενο Υπουργό Ενέργειας πέρυσι το καλοκαίρι, είναι φανερό ότι λειτουργούν σε πρώτη φάση υπέρ των 5-10 μεγάλων με ξεκαθάρισμα μικρών και μεσαίων και σε δεύτερη φάση εναντίον του τελικού καταναλωτή, αφού το μοντέλο υπερσυγκέντρωσης ήδη αυξάνει τις τιμές ρεύματος στα νοικοκυριά» μας λέει ένας από τους …γκουρού της ενεργειακής αγοράς που πλέον δεν ασχολείται ενεργά με τον τομέα, αλλά κατέχει ακαδημαϊκή θέση.

Χαρακτηριστικά,  στο πρώτο τρίμηνο του 2021 ο μέσος όρος αποχωρήσεων από τους ιδιώτες προμηθευτές είναι αυξημένος από το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 κατά περίπου 40%, ενώ σε σχέση με το συνολικό μέσο όρο του 2020 είναι αυξημένος κατά 22%.

«Η πληροφορία αυτή όμως δεν  συνεπάγεται  μεγαλύτερη κινητικότητα στην προμήθεια ρεύματος, κάτι  που θα εθεωρείτο θετικό για την ωρίμανση της αγοράς, αν δεν είχαμε επιστροφή στα ..αρχέγονα δηλαδή στη ΔΕΗ» παρατηρεί ο ίδιος σχολιαστής.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2021 οι αποχωρήσεις πελατών από ιδιώτες προς τη ΔΕΗ είναι αυξημένος κατά 56% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και κατά 41% σε σχέση με το μέσο όρο του 2020.

«Η τάση αυτή θα φανεί και στα μερίδια αγοράς που ανακοινώνει το Χρηματιστήριο Ενέργειας, όπου, προς ώρας, παρατηρείται στασιμότητα, σε ότι τουλάχιστον αφορά τα ποσοστά της ΔΕΗ έναντι των εναλλακτικών προμηθευτών» μας λένε από τη ΡΑΕ.

ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΓΟΡΑΣ ΔΕΝ «ΔΟΥΛΕΨΕ»

«Δυστυχώς αυτό το κλίμα θα ενισχυθεί» μας λέει το ακαδημαϊκό στέλεχος και συνεχίζει: «η αύξηση στη χονδρεμπορική τιμή του ρεύματος, κατά τους πρώτους μήνες λειτουργίας του target model, οφειλόταν  στις υψηλές τιμές στην αγορά εξισορρόπησης, ωστόσο τώρα πλέον και η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα, κάτι που δεν είναι καθόλου καλό σημάδι, αφού προαναγγέλει μονιμοποποίηση των αυξήσεων για τους καταναλωτές».

Πέρσι η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) τον Απρίλιο έκλεισε στα 38,02 ενώ σήμερα ξεπερνάει τα 63 ευρώ. Συνολικά το 2021 τρέχει με μέσο όρο  55  ευρώ/ΜWh έναντι 45 ευρώ ανά Μεγαβατώρα για όλο το 2020, «με ασύλληπτη αύξηση 22% και προβλέψεις   του επόμενου 12μήνου για την ΟΤΣ γύρω  στα 63 -66 ευρώ λόγω και των τιμών αργού» κάνει την απαισιόδοξη πρόβλεψη ο ίδιος επαίων καθηγητής .

Το συνολικό κόστος χονδρεμπορικής, συνεπώς, για το επόμενο δωδεκάμηνο προβλέπεται στα 90 ευρώ ανά Μεγαβατώρα για τη χαμηλή τάση και 80 ευρώ για την Μέση Τάση.

Στη Μέση Τάση τώρα (βιοτεχνία,εμπόριο)  έχουν ήδη γίνει πολύ μεγάλες αυξήσεις από όλους τους προμηθευτές, της ΔΕΗ περιλαμβανομένης.

Στη χαμηλή τάση (νοικοκυριά), οι ονομαστικές τιμές λιανικής πώλησης των προμηθευτών είναι σημαντικά κατώτερες από το κόστος των 90 ευρώ. Συνεπώς οι ρήτρες των μη καθετοποιημένων προμηθευτών θα ενεργοποιούνται για να σωθούν οι ίδιοι, γεγονός που  θα αυξήσει τη δυσπιστία των καταναλωτών, θα αποδυναμώσει συνεπώς τους μικρομεσαίους  προμηθευτές  και θα ενισχύει  τη ΔΕΗ.

Η ΔΕΗ ΔΙΝΕΙ ΤΗ ΜΑΧΗ

«Η  ΔΕΗ, δεν πρόκειται να παραδοθεί αμαχητί  στους ιδιώτες ανταγωνιστές όπως ήλπιζαν ορισμένοι και  δώσει νόμιμα τη μάχη των μεριδίων με δυναμικές εμπορικές κινήσεις » μας λέει για πολλοστή φορά άλλωστε παλαιό και έμπειρο στέλεχος της επιχείρησης που βρίσκεται τώρα πολύ κοντά στον Πρόεδρό της κ.Γ.Στάσση  και συνεχίζει: «μας κατηγορούν οι ανταγωνιστές  πως κάνουμε  σημαντικές εκπτώσεις και προσφορές στους πελάτες μας, δυσχεραίνοντας την απελευθέρωση της αγοράς προμήθειας και …μικραίνοντας το περιθώριο κέρδους των ιδιωτών! Όμως εμείς είμαστε εδώ όχι για να αυξήσουμε τα κέρδη των ανταγωνιστών μας αλλά για να εξυπηρετήσουμε τον τελικό καταναλωτή και τα νοικοκυριά με λογικές τιμές ρεύματος. Οποιος έχει παράπονα, ας προσφύγει στη ΡΑΕ».

Ανταγωνιστής της ΔΕΗ παρατηρεί πάνω σε αυτά πως «η ΡΑΕ έχει αρμοδιότητα αλλά και ευθύνη, βάσει κώδικα, να συμμορφώνει τους προμηθευτές που πουλάνε κάτω του κόστους, αλλά και να προστατεύσει τους καταναλωτές από παραπλανητικές προσφορές. Με τη σύγκριση  στις τιμές όλων των παρόχων, θα πρέπει να διασφαλίσει ότι κανένας προμηθευτής δεν θα πουλάει σε τιμές ζημιογόνες».

Η απάντηση του στελέχους της ΔΕΗ στην κριτική αυτή είναι: «είμαστε εισηγμένοι στο ΧΑΑ, έχουμε χιλιάδες μικρομετόχους και πολύ μεγάλα funds ομολογιούχους, φυσικά και δεν λέμε ψέματα. Μπορούμε να στηρίξουμε τον τελικό καταναλωτή και το κάνουμε. Καλό Πάσχα στους ανταγωνιστές μας, με πολλή αγάπη!».

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα  και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.