Για τον περισσότερο κόσμο, «Bolmen» είναι ένα βουρτσάκι για τον καθαρισμό της τουαλέτας που αγοράζει κανείς στο Ikea. Για τους Σουηδούς, είναι μία όμορφη, γεμάτη δέντρα λίμνη στην περιοχή Småland.

Εδώ και χρόνια, η Ikea χρησιμοποιεί διάφορες περιοχές της πατρίδας της, της Σουηδίας, για να δώσει ονόματα στα προϊόντα της. Οι περισσότεροι αγοραστές πιστεύουν ότι είναι απλά εξωτικά ονόματα από μια άγνωστη -σε αυτούς- γλώσσα.

Τώρα, ο οργανισμός τουρισμού της Σουηδίας θέλει να συστήσει στον κόσμο τα πραγματικά μέρη πίσω από τα καθημερινά είδη που πουλά η Ikea.

«Toftan», για παράδειγμα, είναι ένας σκουπιδοτενεκές, αλλά και μια άλλη πανέμορφη λίμνη της Σουηδίας, που βρίσκεται στην περιοχή Dalarna, στα κεντρικά της χώρας.

«Misterhult» είναι μια λάμπα, ή αλλιώς, ένα γοητευτικό αρχιπέλαγος από 2.000 νησιά.

Η διαφημιστική καμπάνια, που ονομάζεται «Ανακαλύψτε τα αυθεντικά», έχει διαλέξει 21 δημοφιλή προϊόντα της Ikea και τα έχει συνδέσει με τα πραγματικά μέρη που βρίσκονται πίσω από το όνομα. Στόχος της εκστρατείας είναι να κάνει αυτά τα μέρη εξίσου διάσημα με τα προϊόντα που έχουν «δανειστεί» το όνομά τους.

Βέβαια, οι σουηδικές αρχές ξεκαθαρίζουν ότι δεν κρατούν κακία στην Ikea. «Είμαστε υπερήφανοι για την Ikea και, κατά έναν τρόπο, μπορεί κάποιος να πει ότι μας βοήθησε να κάνουμε τα σουηδικά μέρη διάσημα σε όλο τον κόσμο, μέσω των ονομάτων που δανείστηκε για τα προϊόντα τους», λέει ο Nils Perrson, επικεφαλής marketing του οργανισμού Visit Sweden. Όμως προσθέτει ότι είναι ώρα να «δείξουμε τα αυθεντικά μέρη, που βρίσκονται πίσω από τα ονόματα των προϊόντων».

Ένα πρόβλημα για τη Σουηδία είναι πως εάν κάποιος ψάξει στο ίντερνετ το όνομα αυτών των τοποθεσιών, το πιθανότερο είναι ότι τα αποτελέσματα που αφορούν τα προϊόντα της Ikea θα βγουν πιο ψηλά από τον πραγματικό προορισμό.

«Kallax», για παράδειγμα, είναι μία λέξη την οποία οι περισσότεροι συνδέουν με τα γνωστά ράφια της εταιρείας. Όμως είναι και ένα πανέμορφο παραθαλάσσιο μέρος στο Lapland.

«Bodviken» είναι μία ορεινή λίμνη που αποτελεί περιοχή προστατευόμενη από την UNESCO. Όμως στην Ιkea, είναι ένας νιπτήρας.

Κάπως έτσι, λοιπόν, οι υπεύθυνοι έστησαν στην λίμνη Bolmen μία ταμπέλα που λέει: «Καλώς ήρθατε στο Bolmen: Κάτι παραπάνω από ένα βουρτσάκι τουαλέτας της Ikea».

 

Τα 21 μέρη που η Σουηδία θέλει να «πάρει πίσω» από την Ikea είναι τα εξής:

• Bolmen, μεγάλη λίμνη στην περιοχή Småland (ή βουρτσάκι τουαλέτας)

• Järvfjället, βουνό στο Lapland (ή καρέκλα gaming)

• Ektorp, προάστιο της Στοκχόλμης (ή καναπές)

• Skärhamn, ψαροχώρι στο νησί Tjörn (ή πόμολο)

• Stubbarp, πόλη 300 μίλια νότια της Στοκχόλμης (ή πόδια για ντουλάπι)

• Kallax, χωριό στο Lapland (ή ράφια)

• Höljes, δάσος στην περιοχή Värmland (ή φωτιστικό)

• Hemsjö, χωριό στην περιοχή Blekinge (ή κερί)

• Toftan, λίμνη στην περιοχή Dalarna (ή σκουπιδοτενεκές)

• Mästerby, ιστορικό πεδίο μάχης στο νησί Gotland (ή σκαμπό)

• Voxnan, ποτάμι με καταρράκτες στην περιοχή Hälsingland (ή ράφι για το ντους)

• Himleån, περιοχή με χαράδρες στο Halland (ή πετσέτα μπάνιου)

• Laxviken, χωριό στην περιοχή Jämtland Härjedalen (ή πόρτα για ντουλάπι)

• Ingatorp, ιστορικό χωριό στο Småland (ή τραπέζι)

• Misterhult, αρχιπέλαγος 2.000 νησιών (ή φωτιστικό μπαμπού)

• Vrena, χωριό κοντά στην περιοχή Sörmland (ή πάγκος)

• Björksta, χωριό κοντά στο Uppsala (ή κορνίζα)

• Norberg, μικρή πόλη στην περιοχή Västmanland (ή αναδιπλούμενο τραπέζι)

• Askersund, πόλη κοντά στο Örebro (ή πόρτα για ντουλάπι)

• Rimforsa, μικρό χωριό στην περιοχή Östergötland (ή πάγκος εργασίας)

• Bodviken, ορεινή λίμνη και μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO (ή νιπτήρας).

Το «σύστημα» του ιδρυτή 

Ο ιδρυτής της Ikea, Ingvar Kamprad, ανέπτυξε το σύστημα με το οποίο η εταιρεία δίνει τα ονόματα στα προϊόντα της. Για παράδειγμα, όλα τα είδη μπάνιου παίρνουν τα ονόματά τους από λίμνες της Σουηδίας, ενώ οι καρέκλες και οι καναπέδες από σουηδικές πόλεις και χωριά.

IKEA: Εγχειρίδια συναρμολόγησης για εξωγήινους