Σκεφτείτε οτι κάποιος μπορεί να πληρώσει 6,6 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει ένα βίντεο 10 δευτερολέπτων, το οποίο θα μπορούσε να δει και δωρεάν μέσα από κάποια πλατφόρμα. Για την ακρίβεια, αυτό το τελευταίο θα μπορούσε να είχε κάνει ο προηγούμενος «ιδιοκτήτης» του σύντομου κλιπ, ο Αμερικανός συλλέκτης Πάμπλο Ροντρίγκεζ – Φρέιλ, οποίος το αγόρασε… κοψοχρονιά τον Οκτώβριο του 2020, προς 67.000 δολάρια.
Υπέρογκα ποσά
Πώς, όμως, έφθασαν να ξοδεύονται τέτοια ποσά για κάτι τόσο κοινό στον σύγχρονο κόσμο; Το βίντεο, που απεικονίζει έναν γιγάντιο Ντόναλντ Τραμπ να έχει καταρρεύσει, με το σώμα του καλυμμένο από διάφορα σλόγκαν, είναι δημιουργία του Αμερικανού video-artist Beeple, το ενδιαφέρον ωστόσο δεν έχει να κάνει με την καλλιτεχνική αξία του. Αντιθέτως, αυτό που μετράει είναι η «μοναδικότητα», η οποία εξασφαλίζεται μέσω της καινούργιας τεχνολογίας Blockchain· η τελευταία λειτουργεί ως ψηφιακή υπογραφή, που πιστοποιεί τον ιδιοκτήτη ενός ψηφιακού έργου τέχνης και ταυτόχρονα την αυθεντικότητά του.
Κάπως έτσι, ένα κλιπ ή μια φωτογραφία που μπορεί πρακτικά να αναπαραχθεί άπειρες φορές διαδικτυακά και να τη δει κανείς δωρεάν, αποκτά τεράστια αξία ως πρωτότυπο έργο. Προσοχή, εδώ δεν μιλάμε απλώς για πνευματικά δικαιώματα, αλλά για ιδιοκτησία όμοια με αυτή ενός υπογεγραμμένου πίνακα ή ενός γλυπτού. Στον καιρό, δε, της πανδημίας φαίνεται πως αυτού του είδους οι επενδύσεις γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, με μια καινούργια –και απρόβλεπτη– αγορά τέχνης να ξεπηδά από το πουθενά.
Πολύ πριν πάρει τις σημερινές διαστάσεις, καλλιτέχνες «φλέρταραν» με τη ψηφιοποίηση της τέχνης. Όπως ο Andy Warhol, που δημιούργησε ψηφιακή τέχνη χρησιμοποιώντας Commodore Amiga. 28 έργα του δεν δημοσιοποιήθηκαν τότε, ξεχάστηκαν σε δισκέτες (!!!!) και ορισμένοι φοιτητές του Carnegie Mellon μόλις τα ανακάλυψαν, ξεκίνησαν τη προσπάθεια εξαγωγής και μετατροπής των παλιών ψηφιακών αρχείων. Παρόλα αυτά, γνωστό έργο του Warhol, που έχει ψηφιακά επεξεργαστεί από τον ίδιο, είναι το «Blondie’s lead singer Debbie Harry», όπου το αρχικό ήταν ασπρόμαυρο και ο Warhol το επεξεργάστηκε με το ProPaint.
Μια σύντομη αναφορά σε εκείνη που θεωρείται πρωτοπόρος της τέχνης με τη μεσολάβηση υπολογιστών Lillian Schwartz