Στις 12 το μεσημέρι αναμένεται να συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΝΟ προκειμένου να λάβει και επίσημα την απόφαση αναστολής της απεργίας των ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα.
Eκτός απροόπτου τα δρομολόγια αναμένεται να αρχίσουν να εκτελούνται κανονικά από τις δύο το μεσημέρι και μετά.
Η αναστολή της απεργίας έρχεται μετά τη χθεσινή συμφωνία μεταξύ του συνδέσμου επιχειρήσεων επιβατηγού ναυτιλίας και της ΠΝΟ για αυξήσεις μισθών κατά 7% στη διετία. Νομοτελειακή θεωρείται πλέον η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων από το 2025.
Οι αυξήσεις των μισθών συμφωνήθηκαν ύστερα από τριήμερη απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας που επέφερε, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, ματαίωση των ταξιδιών περισσοτέρων των 100.000 επιβατών, 9.000 φορτηγών και 15.000 Ι.Χ. Η απεργία ξεκίνησε αρχικά την Τρίτη και Τετάρτη και κατόπιν παρατάθηκε για την Πέμπτη και την Παρασκευή, αλλά τελικά αργά το απόγευμα της Πέμπτης ακτοπλόοι και σωματεία κατέληξαν σε συμφωνία επιτρέποντας την εκτέλεση των δρομολογίων κανονικά από σήμερα Παρασκευή.
Τα συνδικαλιστικά σωματεία των ναυτεργατών, που αρχικά απήργησαν αξιώνοντας αυξήσεις 12%, αποδέχτηκαν τελικά την πρόταση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, που προβλέπει για το 2025 αυξήσεις ίσες με τον πληθωρισμό συν 2 ποσοστιαίες μονάδες, με εγγυημένη αύξηση τουλάχιστον 5%, και για το 2026 αύξηση ίση με τον πληθωρισμό. Σημειώνεται ότι από το 2010 έως σήμερα οι μισθοί των ναυτεργατών (ΠΝΟ) εμφανίζονται αυξημένοι κατά 12%, έναντι 5% αυτών της συλλογικής σύμβασης της ΓΣΕΕ, σύμφωνα με πηγές της ακτοπλοΐας.
Αναλυτές που παρακολουθούν τις επιχειρήσεις του κλάδου της ακτοπλοΐας αναφέρουν ότι το ετήσιο κόστος πληρωµάτων για το σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας ανέρχεται περίπου σε 250 εκατ. και κάθε ποσοστιαία µονάδα αύξησης οδηγεί σε 2,5 εκατ. αύξηση των εξόδων.
Εκτός όµως από την αύξηση των µισθών της συλλογικής σύµβασης των ναυτεργατών, από το επόµενο έτος θα αυξηθούν σηµαντικά τα λειτουργικά κόστη της ακτοπλοΐας και εξαιτίας αλλαγών στο ευρωπαϊκό ρυθµιστικό πλαίσιο για τα καύσιµα και τον περιορισµό των εκποµπών άνθρακα.
Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε τον Σύνδεσµο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, από τον Ιανουάριο αυξάνεται η υποχρέωση αγοράς δικαιωµάτων ρύπων (ETS) από 40% το 2024 σε 70% το 2025 και 100% το 2026 για την Αδριατική και την Κρήτη.
Από τον ερχόµενο Ιανουάριο ξεκινάει επίσης η εφαρµογή των κανόνων Fueleu για τη ναυτιλία, στο πλαίσιο της δέσµης µέτρων «Fit for 55» για την ενεργειακή µετάβαση της Ε.Ε., η οποία συνεπάγεται επιπλέον αύξηση κόστους καυσίµων λόγω της µερικής κατανάλωσης βιοκαυσίµων, ενώ βάσει ευρωπαϊκού κανονισµού θεσπίζεται στη Μεσόγειο και υποχρεωτική χρήση καυσίµων µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% (MGO).
Μόνο το τελευταίο µέτρο αναµένεται να αυξήσει το κόστος των καυσίµων για την ελληνική ακτοπλοΐα περίπου κατά 100 εκατ. µε βάση τις σηµερινές τιµές.
Το κόστος καυσίµων, λιπαντικών και δικαιωµάτων ρύπων το 2024 αντιπροσωπεύει το 46% του συνολικού κόστους εκµετάλλευσης, ενώ µε τις παραπάνω αυξήσεις αναµένεται να φτάσει το 52%, λένε οι ακτοπλόοι. Προκειµένου να αντισταθµιστεί το κόστος αυτό, θα απαιτηθεί αύξηση 10% των τιµών των εισιτηρίων. Και αυτό διότι ήδη τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων κινούνται σε χαµηλά µονοψήφια ποσοστά και είναι πρακτικά αδύνατον να απορροφηθούν οι αυξήσεις αυτές πλήρως από τις επιχειρήσεις, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Διαβάστε ακόμη:
- Στην Ελλάδα κλιμάκια της OLAF ψάχνουν συμβάσεις και αναθέσεις του Υπ. Μετανάστευσης
- Απευθείας ανάθεση – σκάνδαλο από την Γ.Γ. Αντιεγκληματικής Πολιτικής Δήμητρα Λυγούρα
- Σπήλαιο Φράγχθι: Ένα προϊστορικό σπήλαιο τεράστιας αρχαιολογικής σημασίας
- Άντριου Τέιτ: Ο «τοξικός» influencer θέλει να έχει «ηρωικό θάνατο» όπως ο αρχηγός της Χαμάς