Τα παιδιά στη Σουηδία θα ξεκινούν το σχολείο σε ηλικία 6 ετών από το 2028, ένα χρόνο νωρίτερα από ό,τι σήμερα.

Πρόκειται για μία γενική αναθεώρηση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας που σηματοδοτεί τη μετάβαση από τη διδασκαλία που βασίζεται στο παιχνίδι για τα μικρότερα παιδιά, όπως εξηγεί ο Guardian.

Ειδικότερα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδια για την αντικατάσταση ενός υποχρεωτικού προσχολικού έτους για τα εξάχρονα, γνωστό ως förskoleklass, με ένα επιπλέον έτος στο grundskola (δημοτικό σχολείο). Το σχέδιο παρουσίασε η κεντροδεξιά κυβέρνηση συνασπισμού, με επικεφαλής τους Μετριοπαθείς και που υποστηρίζεται από τους ακροδεξιούς Σουηδούς Δημοκρατικούς, πριν από την παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2025, που αναμένεται την Πέμπτη. Το σχέδιο χρονολογείται από την προηγούμενη κυβέρνηση και υποστηρίζεται επίσης από τους αριστερούς Σοσιαλδημοκράτες.

Πού θα δίνει βάση το σχολείο στη Σουηδία

Σε αυτό αναφέρθηκε ο υπουργός Παιδείας, Johan Pehrson, τονίζοντας ότι «το σχολείο πρέπει να επιστρέψει στα βασικά». Όπως είπε θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην πρώιμη εκμάθηση ανάγνωσης και γραφής, καθώς και στα μαθηματικά. «Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει στους μαθητές να έχουν καλύτερες ευκαιρίες να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες όπως η ανάγνωση, η γραφή και η αριθμητική και να επιτύχουν τους στόχους στο σχολείο», είπε.

Τι λένε οι επικριτές και τι οι υποστηρικτές του σχεδίου

Πολλοί είναι εκείνοι που επικρίνουν το σχέδιο. Σύμφωνα με αυτούς, έρχεται σε αντίθεση με έρευνα που δείχνει ότι η ανάπτυξη των παιδιών υποστηρίζεται καλύτερα από περιβάλλοντα μάθησης βασισμένα στο παιχνίδι, που τα ενθαρρύνουν να εξερευνήσουν, να δημιουργήσουν και να αναπτυχθούν μέσω του παιχνιδιού, της περιέργειας και της καθοδηγούμενης ανακάλυψης. Παράλληλα, συνδικαλιστές εκφράζουν φόβους ότι η κίνηση αυτή θα μπορούσε να θέσει εκτός εργασίας πολλούς εξειδικευμένους δασκάλους προσχολικής ηλικίας.

Επικαλούμενος μελέτες ο Christian Eidevald, επισκέπτης καθηγητής της προσχολικής εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Södertörn, ανέφερε ότι «αυτές επιβεβαιώνουν ότι το παιχνίδι είναι θεμελιώδες για την πρώιμη μάθηση και την ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων όπως η γλώσσα και η επίλυση προβλημάτων». Ο ίδιος μαζί με άλλους ακαδημαϊκούς συνυπόγραψε άρθρο που αμφισβητεί το σκεπτικό της κυβέρνησης. «Η ενσωμάτωση των εξάχρονων παιδιών στο δημοτικό σχολείο χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες αναπτυξιακές τους ανάγκες και χωρίς να εκμεταλλευόμαστε τη μοναδική ικανότητα των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας είναι ένα βήμα προς τη λάθος κατεύθυνση και δεν θα οδηγήσει σε αυξημένη ισότητα», τόνισαν σε αυτό και αντί για διαρθρωτικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα ζήτησαν επιπλέον πόρους για την περαιτέρω εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.

Το σουηδικό σχολείο έρχεται πιο κοντά στην Ευρώπη

Από την άλλη, κάποιοι έκριναν θετικά την συγκεκριμένη κίνηση χαρακτηρίζοντάς τη λογική και τονίζοντας ότι θα ευθυγραμμίσει το σουηδικό σχολείο με την υπόλοιπη Ευρώπη. Άλλα εκπαιδευτικά μέτρα που θα παρουσιαστούν στον προϋπολογισμό περιλαμβάνουν επένδυση σε «σχολεία έκτακτης ανάγκης» για την προσωρινή μετεγκατάσταση παιδιών όταν υπάρχουν προβλήματα στο σχολείο, μεγαλύτερη επένδυση σε σχολικά βιβλία για την υποστήριξη περιβαλλόντων χωρίς οθόνη και χρηματοδότηση για εκπαίδευση δασκάλων και νηπιαγωγών.

 

Διαβάστε ακόμη: