Οι τραπεζίτες στην Ευρώπη εμφανίζονται όλο και πιο ανήσυχοι για την επόμενη φάση της οικονομικής πίεσης, καθώς οι διαδικασίες αναδιάρθρωσης χρέους στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά στους επόμενους έξι μήνες. Σύμφωνα με νέα έρευνα της EY-Parthenon, οι εταιρείες δυσκολεύονται να διαχειριστούν την επιβράδυνση των πωλήσεων, την περιορισμένη οικονομική δραστηριότητα και το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και υλικών, με αποτέλεσμα οι ανάγκες χρηματοοικονομικής στήριξης να εντείνονται.

Αναδιάρθρωση χρέους: Το 2026 αναμένεται η κορύφωση

Περίπου οι μισοί συμμετέχοντες στην έρευνα προβλέπουν ότι η κορύφωση των περιπτώσεων αναδιάρθρωσης θα έρθει το α’ εξάμηνο του 2026. Η εκτίμηση αυτή αποτελεί σημαντική μετατόπιση σε σχέση με την έρευνα του Μαρτίου, όταν η πλειονότητα των τραπεζιτών τοποθετούσε την κορύφωση πριν από το τέλος του 2025.

Η καθυστέρηση αυτή αντικατοπτρίζει την επιδείνωση των οικονομικών προσδοκιών στην Ευρώπη, καθώς και το γεγονός ότι οι δανειστές – και ιδιαίτερα οι ιδιωτικές εταιρείες πίστωσης – γίνονται πλέον πιο επιλεκτικοί στην ανάληψη κινδύνου.

Ρευστότητα με… ημερομηνία λήξης

Σύμφωνα με την EY-Parthenon, ορισμένες εταιρείες κατάφεραν να αποφύγουν την αναδιάρθρωση χρέους μέσα στο 2025 χάρη στην αφθονία ρευστότητας των προηγούμενων ετών. Όμως αυτή η «ασπίδα» χάνεται σταδιακά.

Όπως εξηγεί ο Χένρι Μπιτς, της ομάδας Turnaround and Restructuring Strategy της EY-Parthenon, «τα κεφάλαια γίνονται πιο επιλεκτικά και για τους δανειολήπτες χαμηλότερης ποιότητας αυτό θα είναι πιο ακριβό». Με άλλα λόγια, η πρόσβαση σε χρηματοδότηση γίνεται δυσκολότερη και ακριβότερη, ιδιαίτερα για επιχειρήσεις με χαμηλούς δείκτες αποδοτικότητας.

Αναδιάρθρωση χρέους: Ποιοι κλάδοι είναι οι πιο εκτεθειμένοι

Οι τραπεζίτες θεωρούν ότι οι εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας και της μεταποίησης θα βρεθούν στην πρώτη γραμμή των αναδιαρθρώσεων το β’ εξάμηνο του 2025. Λίγο πιο πίσω βρίσκεται ο κλάδος των κατασκευών και των δομικών υλικών, ο οποίος παρουσιάζει μεν κάποια σημάδια σταθεροποίησης, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, ειδικότερα, θεωρείται εδώ και χρόνια ευάλωτη: υψηλό κόστος παραγωγής, μικρά περιθώρια κέρδους, έντονος ανταγωνισμός και μειωμένη ζήτηση δυσκολεύουν τη βιωσιμότητα μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων. Το 2025 αυτές οι πιέσεις εντάθηκαν, καθώς οι εμπορικές εντάσεις και οι δασμοί αύξησαν ακόμη περισσότερο τα κόστη.

Το παράδειγμα της Webasto

Η έκθεση της EY-Parthenon αναφέρεται και σε χαρακτηριστικές περιπτώσεις εταιρειών που ήδη κινούνται προς αναδιάρθρωση. Σύμφωνα με το Bloomberg, η γερμανική Webasto κατάφερε τον περασμένο μήνα να εξασφαλίσει συμφωνία με τους δανειστές της:

  • έλαβε νέα δάνεια ύψους 200 εκατ. ευρώ
  • εξασφάλισε παράταση πιστωτικών γραμμών 1,2 δισ. ευρώ έως το 2028.

Η συμφωνία αυτή δείχνει πώς η αναδιάρθρωση μπορεί να αποτελέσει λύση για εταιρείες που πιέζονται από υψηλά κόστη, γεωπολιτικές ανισορροπίες και την αυξημένη ισχύ του ανταγωνισμού από την Κίνα.

Οι εξωτερικές πιέσεις επιδεινώνουν την κατάσταση

Ο Μπεν Τρασκ, συνεργάτης της EY-Parthenon, επισημαίνει ότι ο συνδυασμός κινεζικού ανταγωνισμού, χαμηλής εγχώριας ζήτησης και εμπορικών πιέσεων έχει δημιουργήσει μια «πολύ δύσκολη κατάσταση» σε ευρωπαϊκούς κλάδους όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η χαλυβουργία και η τεχνολογία.

Αναδιάρθρωση χρέους: Η εικόνα που διαμορφώνεται

Η επόμενη διετία προμηνύεται κρίσιμη. Με την οικονομική ανάκαμψη να απομακρύνεται και τους δανειστές να περιορίζουν την έκθεσή τους, η αναδιάρθρωση χρέους στην Ευρώπη αναμένεται να ενταθεί και να επηρεάσει όλο και περισσότερους κλάδους. Το κύμα που έρχεται το 2026 θα αποτελέσει ίσως την πιο απαιτητική δοκιμασία για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μετά την περίοδο της πανδημίας.

Διαβάστε ακόμη: