Τα ηνία του μεγαλύτερου λιανέμπορου στον κόσμο ανέκτησε η Walmart, στη λίστα που καταρτίζει το Forbes, εκθρονίζοντας την Amazon του Τζεφ Μπέζος. Η αμερικανική αλυσίδα επωφελήθηκε από τον υψηλό πληθωρισμό αλλά και την αβεβαιότητα, προσελκύοντας καταναλωτές (συμπεριλαμβανομένων των υψηλών εισοδημάτων) που θέλουν να εξοικονομήσουν χρήματα σε είδη παντοπωλείου και άλλα είδη οικιακής χρήσης. Αυτό τη βοήθησε να αυξήσει κατά 7% τις πωλήσεις της πέρυσι, στα 606 δισεκατομμύρια δολάρια.

Στη δεύτερη θέση, με σημαντική μείωση τζίρου βρίσκεται η Amazon. H εταιρεία ηλεκτρονικών πωλήσεων του Τζεφ Μπέζος υπέστη καθίζηση πωλήσεων, μετά την αλματώδη άνοδο κατά την περίοδο των lockdown. Η επιστροφή στην κανονικότητα και η επαναλειτουργία των καταστημάτων, την υποχρέωσαν σε αναδίπλωση και περικοπές.

Συγκεκριμένα, η Amazon με συνολικά έσοδα 514 δισ. δολ. έχασε τζίρο 2,7 δισ. δολάρια πέρυσι. Επιπλέον, υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε απολύσεις ενώ εγκατέλειψε τα σχέδια για τη δημιουργία νέων αποθηκών και αναζητά τρόπους για ταχύτερη παράδοση των προϊόντων. Δεν είναι τυχαίο, όπως σημειώνουν οι συντάκτες του Forbes πως η Amazon έπεσε 30 θέσεις, στην 36η θέση της λίστας με τις 2.000 μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου (Global 2000).

Στην τρίτη θέση με έσοδα 128 δισεκατομμυρίων δολαρίων φιγουράρει η Alibaba, η οποία παραμένει κορυφαία δύναμη στην Κίνα. Η εταιρεία του Τζακ Μα πιέζεται από την κάμψη που παρουσιάζει η ζήτηση στην κινεζική αγορά. Με την τιμή της μετοχής της να έχει μειωθεί κατά 60% από το 2020, η Alibaba επιχειρεί να ανακτήσει τους επενδυτές, μέσα από την απόσχιση του τμήματος cloud αξίας 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων αλλά και μέσα από την πώληση των παντοπωλείων και των logistics.

Η Zara, η H&M και οι… άλλοι

Η κάμψη της ζήτησης έχει πλήξει τα έσοδα πολλών λιανέμπορων. Ενδεικτικά η Bath & Body Works είδε τα έσοδά της να υποχωρούν κατά 4% στα 7,6 δισ. δολάρια ενώ και η σουηδική εταιρεία ένδυσης H&M είχε σημαντική πτώση εσόδων λόγω και του ισχυρού ανταγωνισμού από την ισπανική Zara και την ασιάτικη Shein.

Στον αντίποδα, ανοδικά κινείται ο κινεζικός γίγαντας ηλεκτρονικού εμπορίου Pinduoduo που προσφέρει χαμηλές τιμές σε χιλιάδες είδη, από κόφτες αβοκάντο μέχρι παιδικά ρούχα. Η ανοδική πορεία του ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο, μετά την προβολή διαφήμισης στο δημοφιλές Super.