Μετά από 12 χρόνια διαβουλεύσεων, οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέληξαν σε συμφωνία για τη ριζική αναθεώρηση του πλαισίου προστασίας των επιβατών αερομεταφορών.

Η συμφωνία, που επεκτείνει τα δικαιώματα αλλά και τα όρια καθυστερήσεων για αποζημιώσεις, άναψε και το πράσινο φως για τη χρέωση χειραποσκευών, προκαλώντας ήδη έντονες αντιδράσεις.

Αλλαγές στα όρια καθυστερήσεων και αποζημιώσεις επιβατών

Η πιο χαρακτηριστική αλλαγή αφορά τα νέα όρια καθυστερήσεων που ενεργοποιούν το δικαίωμα αποζημίωσης:

  • Για πτήσεις μικρών αποστάσεων, αποζημίωση θα προβλέπεται μόνο για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών (αντί για 3 που ισχύει σήμερα).

  • Για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, το όριο ανεβαίνει στις 6 ώρες.

Παράλληλα, αναπροσαρμόζονται και τα ποσά αποζημίωσης:

  • Για μικρές αποστάσεις, από 250 ευρώ ανεβαίνει στα 300 ευρώ.

  • Για μεγάλες αποστάσεις, μειώνεται από 600 ευρώ σε 500 ευρώ.

«Ρεαλιστικότερο πλαίσιο» λένε οι εταιρείες

Οι αεροπορικές εταιρείες, που πίεζαν εδώ και χρόνια για ένα πιο «ρεαλιστικό» σύστημα, εμφανίζονται ικανοποιημένες.
Ο φορέας Airlines for Europe (A4E) — στον οποίο συμμετέχουν LufthansaAir France-KLM και Ryanair — σημειώνει ότι το 70% των πτήσεων που σήμερα ακυρώνονται θα μπορούσαν να σωθούν με τα νέα όρια, ωφελώντας έως και 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Πιο αυστηρά όρια ήθελε η Κομισιόν

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αρχική πρόταση της Κομισιόν ήταν ακόμη πιο ελαστική: 5 ώρες για σύντομες πτήσεις και 9 ώρες για μακρινές.
Πολλές χώρες, ωστόσο, αντέδρασαν και συγκρατήθηκε η τελική ρύθμιση σε πιο ισορροπημένα όρια.

Χρέωση στις χειραποσκευές – Τι αλλάζει

Ένα ακόμη ακανθώδες σημείο είναι ότι η συμφωνία επιτρέπει πλέον στις εταιρείες να χρεώνουν τις χειραποσκευές.
Δωρεάν παραμένει μόνο μία μικρή προσωπική τσάντα ή σακίδιο (διαστάσεων έως 40x30x15 εκατοστά) που τοποθετείται κάτω από το κάθισμα.

Οποιεσδήποτε άλλες αποσκευές — ακόμη και οι κλασικές χειραποσκευές καμπίνας — θα μπορούν να χρεώνονται.
Εξαιρούνται μόνο οι επιβάτες:

  • με Golden Cards

  • σε διακεκριμένες θέσεις

  • ή όσοι αγοράζουν εισιτήρια που ήδη περιλαμβάνουν αποσκευή.

Νέα δικαιώματα και διαδικασίες

Το συνολικό πακέτο φέρνει πάνω από 30 νέες ρυθμίσεις που βελτιώνουν τη διαφάνεια, ενισχύουν τις υποχρεώσεις των εταιρειών σε περιπτώσεις επαναδρομολόγησης και εισάγουν αυτοματοποιημένες διαδικασίες για την υποβολή αιτημάτων αποζημίωσης.

Ενισχύονται επίσης τα δικαιώματα για επιβάτες με αναπηρίες και περιορίζονται οι λόγοι απόρριψης επιστροφών.

Η πορεία προς την τελική νομοθέτηση

Η συμφωνία χαρακτηρίστηκε από τον προεδρεύοντα του Συμβουλίου, Πολωνό υπουργό Υποδομών Ντάριους Κλιμτσάκ, ως «ιστορικό ορόσημο», καθώς η ΕΕ δεν είχε καταφέρει να την ολοκληρώσει επί 12 χρόνια.

Ωστόσο, το πακέτο δεν έχει ακόμη καταστεί νόμος, αφού ακολουθεί διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου αναμένονται νέες συγκρούσεις για τα πιο ευαίσθητα σημεία — κυρίως τα όρια καθυστερήσεων και τις χειραποσκευές.

Το διακύβευμα είναι μεγάλο: οι επιβάτες αναμένουν πιο ισχυρά και σαφή δικαιώματα, την ώρα που οι αεροπορικές εταιρείες επιχειρούν να διασφαλίσουν μεγαλύτερη ευελιξία και βιωσιμότητα για τον κλάδο.

Διαβάστε ακόμη: