Αντιμέτωπη με την πρόκληση της αύξησης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου, λόγω της χρήσης του ακριβότερου καυσίμου MGO (Marine Gas Oil), βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα. Το υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο, προσπαθεί να βρει λύσεις που θα περιορίσουν την επιβάρυνση των επιβατών.

Ακτοπλοΐα: Οι Λόγοι Πίσω από τις Αυξήσεις

Η χρήση του Marine Gas Oil (MGO), ενός εξευγενισμένου καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, είναι αποτέλεσμα της συμμόρφωσης με τους διεθνείς κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και του FuelEU Maritime. Το καύσιμο αυτό, αν και φιλικότερο προς το περιβάλλον, είναι ακριβότερο και επιβαρύνει το 47% του λειτουργικού κόστους των πλοίων.

Η Θέση του Υπουργείου Ναυτιλίας

Το υπουργείο Ναυτιλίας, όπως επισημαίνουν πηγές, εξετάζει τρόπους να περιορίσει τις αυξήσεις, συνεργαζόμενο με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την παρακολούθηση των τιμών. Επιπλέον, αναζητά λύσεις ώστε να στηριχθούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και να διατηρηθούν οι τιμές προσιτές, ειδικά ενόψει του καλοκαιριού.

Οι Προτάσεις των Ακτοπλόων

Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για την απορρόφηση του κόστους:

  1. Επιδότηση καυσίμων: Το κράτος να επιδοτήσει τη διαφορά κόστους μεταξύ του MGO και του φθηνότερου VLFO (Very Low Sulfur Fuel Oil), μειώνοντας το κόστος λειτουργίας.
  2. Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια:
    • Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια οχημάτων από 24% στο 13%.
    • Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών, που είναι σήμερα από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, π.χ., στην Ιταλία είναι 10% και σε άλλες χώρες μόλις 5%.
  3. Εφαρμογή κρατικού ναυλολογίου: Στις άγονες γραμμές, το εισιτήριο να συνδέεται με το κρατικό ναυλολόγιο.
  4. Ρήτρα καυσίμου: Η θεσμοθετημένη ρήτρα καυσίμου για τις άγονες γραμμές να εφαρμοστεί και σε άλλες γραμμές.

Πράσινη Μετάβαση και Υποστήριξη από το ETS

Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης τόνισε την ανάγκη να επιστρέφουν οι εισπράξεις από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων (ETS) στην ακτοπλοΐα. Αυτό θα στηρίξει τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία και θα βοηθήσει τον κλάδο να προσαρμοστεί στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα.

Η Επίδραση στις Τιμές Εισιτηρίων

Παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν ότι το κόστος των εισιτηρίων επηρεάζεται από το λειτουργικό κόστος, το οποίο η ακτοπλοΐα καλύπτει χωρίς κρατικές επιδοτήσεις, σε αντίθεση με άλλα μέσα, όπως τα ΚΤΕΛ. Οι ίδιες οι εταιρείες προσφέρουν εκπτωτικές πολιτικές, με το 32%-34% των εισιτηρίων να διατίθενται με εκπτώσεις.

Προοπτικές για το Καλοκαίρι του 2024

Με τις αυξήσεις να θεωρούνται δεδομένες, οι προσπάθειες επικεντρώνονται στη συνεργασία κυβέρνησης και εταιρειών για τη συγκράτηση των τιμών. Η μείωση του ΦΠΑ και η επιστροφή των εσόδων από το ETS θεωρούνται βασικά μέτρα για να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα των ακτοπλοϊκών ταξιδιών για το επιβατικό κοινό.

Διαβάστε ακόμη