Ανοδικά, με έντονους ρυθμούς, κινήθηκαν οι πωλήσεις υπολογιστών σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA) στο γ’ τρίμηνο του 2021, παρά τις χαμηλότερες καταναλωτικές δαπάνες και τα συνεχιζόμενα προβλήματα σε επίπεδο εξαρτημάτων, και κυρίως ημιαγωγών ή «τσιπς» η αγορά κινήθηκε ανοδικά και το 3ο τρίμηνο του 2021.
Πωλήσεις υπολογιστών, λάπτοπ και τάμπλετ – Γράφει ο Μάκης Ζώτος
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IDC, τα οποία επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), η παραδοσιακή αγορά υπολογιστών (επιτραπέζιοι υπολογιστές, φορητοί και σταθμοί εργασίας) αυξήθηκε κατά 12,7% σε ετήσια βάση το 3ο τρίμηνο του 2021, φθάνοντας συνολικά τα 24,4 εκατ. μονάδες.
Οι έντονα αυξημένες πωλήσεις υπολογιστών για επαγγελματική χρήση, σε ολόκληρη την περιοχή, ήταν ο κύριος μοχλός αυτής της ανάπτυξης, αντισταθμίζοντας την επιβράδυνση στις πωλήσεις συσκευών για χρήση στο σπίτι.
Παράλληλα, η αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών της Δυτικής Ευρώπης γνώρισε σταθερή ανάπτυξη 15,8% ετησίως το εξεταζόμενο διάστημα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία της IDC.
Οι επιτραπέζιοι υπολογιστές συνέχισαν την ανοδική πορεία τους και σημείωσαν άνοδο 21,8% ετησίως, ξεπερνώντας τους φορητούς υπολογιστές (+13,1%) για πρώτη φορά εδώ και έξι τρίμηνα.
Οι πωλήσεις συσκευών για προσωπική χρήση στη Δυτική Ευρώπη σημείωσαν την πρώτη τους υποχώρηση εδώ και έξι τρίμηνα, μειούμενες, ωστόσο, ελαφρά κατά 0,2% σε ετήσια βάση. Τόσο οι επιτραπέζιοι, όσο και οι φορητοί υπολογιστές, είχαν επίπεδη απόδοση (+0,0% ετησίως και -0,3% ετησίως αντίστοιχα).
Αντιθέτως, οι πωλήσεις υπολογιστών για επαγγελματική χρήση κατέγραψαν σημαντική ανάπτυξη 30,6% σε ετήσια βάση, λόγω της αύξησης των επιτραπέζιων υπολογιστών κατά 41,6% σε ετήσια βάση – μια ισχυρή ανάκαμψη μετά από έξι συνεχόμενα τρίμηνα πτώσης. «Οι πωλήσεις notebooks επίσης αυξήθηκαν κατά 25,8% σε ετήσια βάση. Η επαναλειτουργία των γραφείων οδήγησε στην ανανέωση των συσκευών και στην απόκτηση PCs, που θα χρησιμοποιηθούν σε υβριδικά συστήματα εργασίας», επισημαίνουν οι αναλυτές της IDC.
Ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του γ’ τριμήνου της χρήσης ήταν ότι το συνολικό μερίδιο αγοράς των πέντε κορυφαίων προμηθευτών υποχώρησε. Έτσι, οι πέντε πιο ισχυροί παίκτες της αγοράς αντιπροσώπευαν το 77,4% του συνολικού όγκου των πωλήσεων, σημειώνοντας πτώση από 80,4% το 2ο τρίμηνο του 2021.
Η HP κατέκτησε την πρώτη θέση της αγοράς PC στην ΕΜΕΑ, με μερίδιο 24,9% (+0,5% μονάδες σε ετήσια βάση). Η Lenovo (συμπεριλαμβανομένης της Fujitsu) έπεσε στη δεύτερη θέση, με μερίδιο αγοράς 22,8% (+0,1% μονάδες σε ετήσια βάση). Η εταιρία έχασε την πρώτη θέση παρά τη διψήφια ανάπτυξη τόσο σε επιτραπέζιους υπολογιστές (+17,3% ετησίως), όσο και σε φορητούς υπολογιστές (+10,6% σε ετήσια βάση).
Η Dell Technologies κατέλαβε την τρίτη θέση με μερίδιο αγοράς 13,5% (+2,9% μονάδες σε ετήσια βάση). Η ισχυρή εμπορική ανάπτυξη (54,2% ετησίως) αντιστάθμισε την πτώση των συσκευών για προσωπική χρήση (-12,8% ετησίως).
Η ASUS ανέβηκε στην τέταρτη θέση, με μερίδιο αγοράς 8,2% (-1,0% μονάδες σε ετήσια βάση), ενώ ο όμιλος Acer έπεσε στην πέμπτη θέση με μερίδιο αγοράς 8,1% (-1,4% μονάδες σε ετήσια βάση).
Πωλήσεις υπολογιστών – Επιβράδυνση στις πωλήσεις tablets
Χρειάστηκε να φτάσει το γ’ τρίμηνο του 2021 για να φανούν τα πρώτα σημάδια κόπωσης από την έναρξη της πανδημίας στην παγκόσμια αγορά tablets .
Μετά από μια σταθερή αύξηση των πωλήσεων τα τελευταία πέντε τρίμηνα, η αγορά φρέναρε με τις πωλήσεις να υποχωρούν κατά 9,4% σε ετήσια βάση το 3ο τρίμηνο του έτους.
«Μετά από πέντε τρίμηνα ανάπτυξης, την οποία τροφοδότησε η εξ αποστάσεως εργασία και η τηλεκπαίδευση, οι παγκόσμιες πωλήσεις chromebook και tablet κατέγραψαν την πρώτη τους πτώση από την έναρξη της πανδημίας το 2020», αναφέρουν οι αναλυτές της IDC. Επίσης, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της εταιρείας ερευνών (Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker), οι αποστολές tablet κατέγραψαν πτώση 9,4% σε ετήσια βάση, πέφτοντας στα 42,3 εκατ. μονάδες.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα οι αποστολές chromebook μειώθηκαν 29,8% με τον όγκο των πωλήσεων να περιορίζεται στα 6,5 εκατ. μονάδες.
«Η χαλάρωση των περιορισμών σε πολλές γεωγραφικές περιοχές οδήγησε σε αύξηση των δαπανών σε άλλες κατηγορίες, γεγονός, που αποδυνάμωσε τη ζήτηση για chromebook και tablet. Η πτώση προέρχεται, επίσης, από τη σύγκριση με ένα ισχυρό 3ο τρίμηνο το 2020, όταν οι αποστολές συσκευών για καταναλωτές κορυφώθηκαν», σημειώνουν οι αναλυτές.
«Πολλά σχολεία και κυβερνήσεις ξεπέρασαν τους προϋπολογισμούς τους για να παρέχουν συσκευές για εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι ίδιοι οι καταναλωτές αγόρασαν επιθετικά συσκευές την κάλυψη των αναγκών της τηλεκπαίδευσης το 2020. Ως αποτέλεσμα, αναμένεται κάποιος κορεσμός στην αγορά της εκπαίδευσης στο εγγύς μέλλον», σχολιάζουν οι αναλυτές.
Αυτό επηρεάζει άμεσα την αγορά chromebook και tablet ειδικά σε ανεπτυγμένες αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Δυτική Ευρώπη, λόγω των υψηλών πωλήσεων τα προηγούμενα τρίμηνα.
Ωστόσο, τα Chromebook συνεχίζουν να αυξάνουν το αποτύπωμά τους σε αναδυόμενες αγορές, όπως αυτή της Ασίας/Ειρηνικού (εξαιρουμένης της Ιαπωνίας και της Κίνας), της Λατινικής Αμερικής, της Μέσης Ανατολής και Αφρικής. Παρ’ όλα αυτά, οι πωλήσεις σε αυτές τις περιοχές αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 13% του συνολικού όγκου των πωλήσεων chromebook και ως εκ τούτου, απέχουν πολύ από το να κινήσουν μπρος τα εμπρός την αγορά στο πολύ προσεχές μέλλον.
Οι πωλήσεις tablet αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο λόγω πολλών παραγόντων, όπως η ευελιξία των συγκεκριμένων συσκευών, οι ελλείψεις εξαρτημάτων για υπολογιστές και οι αρρυθμίες που αυτές προκάλεσαν στο εμπορικό κανάλι διάθεσης PCs, αλλά και η συγκριτικά χαμηλότερη τιμή πώλησης.
Η κόπωση της αγοράς μπορεί να παραμείνει εμφανής στο πολύ κοντινό μέλλον, ωστόσο δεν δείχνει να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά, καθώς οι αναλυτές προβλέπουν ανάκαμψη των πωλήσεων. «Παρά την επιβράδυνση της ζήτησης, η εμπορική χρήση tablet σε κλάδους, όπως τα logistics, η υγειονομική περίθαλψη και οι τραπεζικές υπηρεσίες, αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς η πανδημία έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις διεξάγουν καθημερινές δραστηριότητες».