Αυθεντικός Μαραθώνιος 2022 : Η ιστορία, τα ρεκόρ και όλα όσα πρέπει να ξέρετε. Το διήμερο 12-13 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί ο 39ος Μαραθώνιος της Αθήνας ο Αυθεντικός.

Μια εβδομάδα απομένει μέχρι τον 39ο Αυθεντικό Μαραθώνιο Αθήνας, ο οποίος είναι προγραμματισμένος για την Κυριακή 13/11 και παράλληλα θα διεξαχθεί το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Μαραθωνίου, συγκεντρώνοντας τα μεγάλα ονόματα των δρομέων μεγάλων αποστάσεων.

Αυθεντικός Μαραθώνιος 2022

Αναλυτικότερα, ο Κώστας Γκελαούζος λίγες μόλις εβδομάδες από την εμφάνιση στο Μαραθώνιο του Βερολίνου όπου τερμάτισε σε 02:14:55, ετοιμάζεται για την εκκίνηση του ιστορικού μαραθωνίου τον οποίο έχει κερδίσει τις τέσσερεις προηγούμενες χρονιές. Σημειώνεται ότι ο δρομέας του Παναθηναϊκού κατέχει και το ρεκόρ διαδρομής από Έλληνα αθλητή, καθώς στον αγώνα του 2021 είχε σταματήσει το χρονόμετρο σε 02:16:49, γεγονός που τον τοποθετεί στην λίστα των… φαβορί και για φέτος.

Ενδιαφέρον θα έχει και η παρουσία του Παναγιώτη Καραΐσκου (ΠΓΣ), που το 2021 στάθηκε άτυχος, αφού νόσησε από covid-19 και δεν κατάφερε να αγωνιστεί. Ο δεύτερος του περσινού αγώνα Παναγιώτης Μπουρίκας (ΠΑΟ) επιστρέφει με στόχο μια επίδοση καλύτερη από το περσινό του 2.22.33. Ντεμπούτο στην απόσταση θα κάνει ο Κώστας Σταμούλης (ΓΑΣ Αγρινίου), που έτρεξε πριν λίγες εβδομάδες στον ημιμαραθώνιο της Πάτρας και πέτυχε 1.06.36. Ο Μιχάλης Παρμάκης (ΓΣ Γλυφάδας) επιστρέφει στην αυθεντική διαδρομή, στην οποία έχει στεφθεί νικητής στο παρελθόν.

Η Ιστορία

Στις 10 Μαρτίου 1896 έγινε ο πρώτος Μαραθώνιος επί της κλασσικής διαδρομής. Ήταν το πρώτο πανελλήνιο πρωτάθλημα, με νικητή τον 19χρονο Χαρίλαο Βασιλάκο σε 3 ώρες και 18 λεπτά. Ακολούθησαν τις επόμενες ημέρες ο προκριματικός και ο Ολυμπιακός αγώνας. Την Παρασκευή 29η Μαρτίου, θριάμβευσε ο Σπύρος Λούης με 2:58:50.

Ο διεθνής Μαραθώνιος των Αθηνών, διεξήχθη για πρώτη φορά στις 2 Οκτωβρίου 1955. Επαναλαμβανόταν ανά διετία έως το 1967. Από εκείνη τη χρονιά μετατράπηκε σε ετήσιο γεγονός στις 6 Απριλίου, στο πλαίσιο εορτασμού της «Ολυμπιακής ημέρας».

Από τις αρχές του 1972, με απόφαση του ΣΕΓΑΣ, ο αγώνας έγινε «ανοικτός» σε μη αθλητές- δρομείς και η διεξαγωγή του επανήλθε τον Οκτώβριο.

Ήταν 30 Οκτωβρίου 1972, όταν αγωνίστηκαν 79 δρομείς, 22 Έλληνες και 57 Φινλανδοί, με νικητή τον Γιάννη Βιρβίλη της ΑΕΚ με 2:26:26.

Από το 1972 έως το 1980 γίνονταν δύο διεθνείς Μαραθώνιοι στην κλασσική διαδρομή: ένας, ο Ολυμπιακός Μαραθώνιος τον Απρίλιο στο πλαίσιο της Ολυμπιακής ημέρας και ένας τον Οκτώβριο. Στις 19 Οκτωβρίου 1974 έγιναν δεκτές για πρώτη φορά στον αγώνα γυναίκες δρομείς. Ταχύτερη Ελληνίδα, η πρωτοπόρος Ζωζώ Χριστοδούλου (Φιλοθέη) με χρόνο 5:01:20.

Από τον Οκτώβριο του 1983, άρχισε η ισχύουσα αρίθμηση των οργανώσεων όταν εισήχθη ο Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών, στην μνήμη του Βαλκανιονίκη, αγωνιστή της ειρήνης και ιατρού, Γρηγόρη Λαμπράκη.

Μύθος η γεγονός

Ένα από τα σπουδαιότερα αγωνίσματα των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων είναι ο Μαραθώνιος δρόμος (42.195μ.) που εισάγεται στο ολυμπιακό πρόγραμα το 1896 ύστερα από την εισήγηση και αθλοθέτηση του καθηγητή Michel Breal της Σορβόνης, φίλου του Πιέρ ντε Κουμπερτέν σε ανάμνηση του ηρωικού κατορθώματος του άγγελου-αγγελιοφόρου που έφερε το μήνυμα της νίκης (490 π.Χ) στους Αθηναίους. Υπενθυμίζουμε ότι το ταχυδρομικό σύστημα στην Αρχαία Ελλάδα δεν ήταν οργανωμένο και το οδικό δίκτυο προβληματικό, ορισμένοι δε δρόμοι περνούσαν μέσα από εχθρικά εδάφη. Για το λόγο αυτό, ειδικά εκπαιδευμένοι άγγελοι ή ημεροδρόμοι ή δρομοκήρυκες είχαν ορισθεί από την πολιτεία να μεταφέρουν γραπτώς ή προφορικώς μηνύματα που αφορούσαν τον πόλεμο ή την ειρήνη. Έτσι διέτρεχαν αποστάσεις σε δύσβατους δρόμους και σε σχεδόν απίστευτο χρόνο.

Όπως μας πληροφορεί ο Φιλόστρατος, οι δρομοκήρυκες/ημεροδρόμοι ήταν επαγγελματίες δρομείς και απαντώνται σ΄όλη την Ελλάδα κυρίως ως αγγελιοφόροι πολεμικών ειδήσεων. Ήταν μάλιστα πρωταρχική ανάγκη κάθε στρατεύματος να έχει και ένα ημεροδρόμο για την επικοινωνία με τον έξω κόσμο.

Κατά τον Στράβωνα οι ημεροδρόμοι αποκαλούνται και “γραμματοφόροι” γιατί μετέφεραν κυρίως επιστολές. Ανάλογο ρόλο προς τους ημεροδρόμους είχαν και οι “ημεροσκόποι”, οι οποίοι είχαν ταχθεί να κατασκοπεύουν απο υψηλές θέσεις μια συγκεκριμένη τοποθεσία και όταν διαπίστωναν ύποπτες κινήσεις του εχθρού, έτρεχαν προς την πολιτεία και ανάγγελαν στους στρατηγούς ή τους άρχοντες τις χρήσιμες πληροφορίες. Είναι δεδομένο ότι οι ημεροδρόμοι-δρομοκήρυκες έτρεχαν οπλισμένοι στο χρόνο και στο χώρο της Ελληνικής ιστορίας. Ήδη από τον 7ον π.Χ. αιώνα παρουσιάζεται το φαινόμενο αυτό.

Συγκεκριμένα κατά την 28η Ολυμπιάδα ή αλλιώς το 668π.Χ. παραβιάζεται η Ολυμπιακή εκεχειρία από τις εχθροπραξίες των Ηλειών και Δυμαίων. Μετά την ήττα των Δυμαίων (πόλη της Αχαίας), ένας Ηλείος οπλισμένος ημεροδρόμος έφυγε από το πεδίο της μάχης και τρέχοντος 80 χιλιόμετρα περίπου έφερε το μήνυμα της νίκης μέσα στο στάδιο της Ολυμπίας την ημέρα των “άθλων”(=βραβείων).

Το φαινόμενο των οπλισμένων αγγελιοφόρων μετά από μάχες επανεμφανίζεται και κατά τον πρώτο ιερό πόλεμο των Δελφών (596-586π.Χ.) καθώς επίσης στο Άργος και την Κόρινθο.

Αξιοθαύμαστο είναι το επίτευγμα του ημεροδρόμου Ευχίδα, ο οποίος μετά τη μάχη των Πλαταιών (479π.Χ.) και επειδή είχαν έσβησαν το ιερό πυρ στις Πλαταιές, γιατί είχε μιανθεί από τους Βαρβάρους, έτρεξε, κατόπιν εντολής των αρχόντων, προς το μαντείο των Δελφών, εξάγνισε το σώμα του και απολυμάνθηκε με ράντισμα νερού, φόρεσε δάφνινο στεφάνι, άναψε τη δάδα του από τη φωτιά του βωμού του Απόλλωνα (καθαρό πυρ) και επέστρεψε αυθημερόν στην πατρίδα του και “παραδούς το πυρ εξέπνευσε” διανύοντας απόσταση 1.000 σταδίων ή 200 χλμ περίπου. Κατά την 113η Ολυμπιάδα ή αλλιώς το 328 π.Χ., ο αθλητής Αργεύς από το ʼργος κατέκτησε Ολυμπιακή νίκη στο δόλιχο. Αμέσως μετά τη στέψη του έτρεξε προς την πατρίδα του διανύοντας 100χλμ (Ολυμπία-ʼργος) αναγγέλοντος τη νίκη του “αυθημερόν”.

Τι λέει η ιστορία για τον ημεροδρόμο

Ο Ηρόδοτος γεννήθηκε το 485π.Χ., 5 χρόνια μετά τη μάχη του Μαραθώνα. Τις πληροφορίες για τα Περσικά τις παίρνει από ιερείς μαντείων και ιδιαίτερα των Δελφών, από οδηγούς, διερμηνείς, και Έλληνες εγκατεστημένους σε διάφορα μέρη με τους οποίους είχε γνωριστεί. Περί το 454-445π.Χ. τιμάται από τη βουλή των Αθηναίων για το ιστορικό του έργο.

Σκοπός της ιστορίας του ήταν να μη σβήσουν από τη μνήμη των ανθρώπων “τα μεγάλα και θαυμαστά” έργα ώστε να μην μείνουν “ακλέα”(=άδοξα) τα σπουδαία κατορθώματα των ηρώων. Η ιστορική σκέψη του Ηροδότου έχει μια ποιητική ιδιοσυγκρασία που συνδιάζεται με μια ερευνητική διάθεση στην οποία τον ωθεί η ακόρεστη περιέργειά του. Τον διακρίνει αβίαστη αντικειμενικότητα, τον μαγέυει η λεπτομέρεια, η αμεροληψία και επιδιώκει το ακριβοδίκαιο και το αληθές. Έχει συναίσθηση του χρέους να περιγράψει με τη μεγαλύτερη σωστή προσέγγιση στην πραγματικότητα τα γεγονότα.

Είναι άξιο προσοχής ότι ενώ περιγράφει με λεπτομέρεια και αντικειμενικότητα τα όσα διαδραματίστηκαν στη μάχη του Μαραθώνα, δεν αναφέρει το περιστατικό του αγγελιοφόρου της νίκης, ενώ σε μεταγενέστερους συγγραφείς είναι διάχυτη η πληροφορία ότι συνέβη πράγματι το γεγονός.

Φαίνεται ότι διαχρονικά οι μελετητές της ιστορίας του Ηροδότου θεώρησαν ως παράλειψη το περιστατικό του αγγελιοφόρου και θέλησαν να διαιωνίσουν ιστορικά το όνομα και το γεγονός του αγγέλου. Χαρακτηριστικά, εκατόν πενήντα (150) χρόνια μετά την μάχη του Μαραθώνα ο ιστορικός Ηρακλείδης από τον Πόντο ιστορεί ότι ο δρομοκήρυκας που έτρεξε από το Μαραθώνα προς την Αθήνα ήταν ο Θέρσιππος, καταγόμενος από τον αρχαίο δήμο των Ερωέων, αν και ο ίδιος είναι επιφυλακτικός γιατί οι σύγχρονοι ή οι προγενέστεροί του θέλουν όχι το Θέρσιππο αλλά τον Ευκλή, ο οποίος τρέχοντας “συν τοις όπλοις θερμόν από της μάχης και ταις θύραις εμπέσοντα των πρώτων τοσούτον μόνον ειπείν, χαιρείτε και χαίρομεν, είτ΄αυθύς εκπνεύσαι”.

Ο ίδιος προβληματισμός ανακύπτει και κατά το 2ο μ.Χ. αιώνα (700 χρόνια μετά τη μάχη), όταν ο Λουκιανός αναφέρει το περιστατικό συγκεκριμένα με ήρωα τον Φιλιππίδη(=φίλος των ίππων). Την ιστορική πληροφορία του Ηροδότου ως πρός τον αγγελιοφόρο προς τη Σπάρτη, την αντιγράφει και ο “περιηγητής” Παυσανίας, αλλά ονομάζει τον ημεροδρόμο Φιλιππίδη, όπως και ο Λουκιανός, και όχι Φειδιπίδη όπως τον αποκαλεί ο Ηρόδοτος.

Τι λέει η λαογραφία για τον αγγελιοφόρο

Μέσα από τη λαϊκή παράδοση, ο προφορικός λόγος διέσωσε το γεγονός, αν και ορισμένοι θέλουν να είναι δημιούργημα των χρόνων της Τουρκοκρατίας και μάλιστα λέγεται ότι έτρεξαν δύο αγγελιοφόροι να φέρουν την είδηση στην Αθήνα. Ο ένας έτρεξε καβαλάρης αλλά δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό του, ο άλλος πεζός και αρματωμένος. Ο καβαλάρης πήγε από το Χαλάνδρι, ο πεζός από τη Σταμάτα. Καθώς τον είδαν οι γυναίκες έτρεξαν κοντά του: “Σταμάτα, του φώναξαν, σταμάτα …Τέλος φθάνει στο Ψυχικό… Το πρώτο χωριό το ονόμασαν Σταμάτα (=γιατί σταμάτησε ο αγγελιοφόρος) το δεύτερο Ψυχικό γιατί πήγε να ξεψυχήσει ο πτεροπόδαρος…

Eύλογα είναι τα ερωτήματα και οι αμφιβολίες που προβάλλουμε στο γεγονός του αγγελιοφόρου, γιατί μας χωρίζει μια τεράστια χρονική απόσταση (2500 χρόνια) αλλά και μια διαφορετική αντίληψη ιδεολογίας και κρίνουμε τα γεγονότα, σήμερα, ανάλογα με το τι είναι πρακτικό και ωφέλιμο.

Γιατί δεν το αναφέρει ο Ηρόδοτος;

Φαίνεται ότι στις αφηγήσεις του ο Ηρόδοτος παράβλεψε το γεγονός γιατί το θεώρησε ασήμαντο ή γιατί οι σύγχρονοι του ή και ο ίδιος δεν του απέδωσαν την ενδεικτική σημασία την οποία εμείς σήμερα του αποδίδουμε. Πιστέυουμε ότι η ιστορική αυτή παράλειψη δεν προσβάλλει την αξιοπιστία του συγγραφέα, αλλά αντίθετα τη δυναμώνει γιατί το περιστατικό δεν είναι μοναδικό και ανεπανάληπτο μέσα στο χώρο και στο χρόνο της ελληνικής ιστορίας. Στην ιστορική συνείδηση του Ηροδότου ή και των σύγχρονών του η απόσταση αυτή των 34 χιλιόμετρων (Μαραθώνας-Αθήνα) ήταν μηδαμινή μπρος στο κατόρθωμα του ημεροδρόμου Φειδιππίδη επισήμου αγγελιοφόρου του στρατεύματος των Ελλήνων ο οποίος έτρεξε την απόσταση Αθήνα-Σπαρτη, 1140 στάδια (230χλμ) σε δύο ημέρες, ενώ την ίδια απόσταση μετά τη μάχη έτρεξαν δύο χιλιάδες οπλίτες Σπαρτιάτες σε τρεις ημέρες. Τέτοια δρομικά κατορθώματα θαυμαστά και συγχρόνως αμφιλεγόμενα για την εποχή μας ήταν φαινόμενα ασήμαντα και συνηθισμένα κατά την αρχαιότητα.

Γιατί πεθαίνει κατά τον τερματισμό ένας δοκιμασμένος αγγελιοφόρος;

Το φαινόμενο ότι εδώ πεθαίνει ο άγγελος της νίκης κατά τον τερματισμό δεν είναι μοναδικό, το συναντάμε και στις Πλαταιές. Η ερευνητική διαδικασία θα πρέπει να στραφεί κάτω από ποιες σωματικές, ψυχικές, εδαφικές και κλιματολογικές συνθήκες έτρεξε αυτός ο δρομέας. Εάν λάβουμε υπόψη ότι η μάχη τελείωσε μεσημέρι και μήνα Σεπτέμβρη, τρέχοντας οπλισμένος σε συνεχή μυική ένταση μέσα από δύσβατους δρόμους όπου πάση θυσία και με παρατεταμένη αγωνία έπρεπε να μεταφερθεί το μεγαλύτερο μήνυμα της ζωής του όσο το δυνατό σε συντομότερο χρόνο, τότε οι φορτίσεις που δέχεται το αναπνευστικό σύστημα δικαιολογούν το θάνατο του αγγελιοφόρου.

Γιατί έτρεξε με τα όπλα του;

Από τις αναφορές των συγγραφέων βεβαιωνόμαστε ότι ήταν νομικά και ηθικά υποχρεωμένος ο αγγελιοφόρος να τρέχει οπλισμένος μετά τη μάχη, για να φέρει το μήνυμα, γιατί διαφορετικά, αναφορικά με την εγκυρότητα του μηνύματος, οι άρχοντες της πολιτείας, όταν τον αντίκρυζαν, θα το εξελάμβαναν ως “ριψασπίδα” ή “Τρεσάντα” ατιμασμένο δηλ. άτομο, που θα είχε πετάξει τα όπλα του και θα είχε εγκαταλείψει.

Είχε αγγελιοφόρο το στράτευμα των Ελλήνων;

Δεν υπήρχε στράτευμα Ελληνικό ή και βαρβαρικό κατά τις εξορμήσεις του που να μην συνοδεύεται από ένα δρομοκήρυκα-αγγελιοφόρο με σκοπό την επικοινώνια με τον έξω κόσμο.

Γιατί δεν χρησιμοποίησε ίππο κατά τη δοκιμασία του;

Εύλογη η απορία στην οποία η αδέκαστη θέση της ιστορίας αντιπαραθέτει την ιστορική αλήθεια. Πρώτον οι Αθηναίοι στο Μαραθώνα σκόπιμα δεν είχαν ιππικό και δεύτερο και σπουδαιότερο γιατί κατά τον Φιλόστρατο ήταν απαγορευμένο στους ημεροδρόμους να χρησιμοποιούν ίππους, ώστε διερχόμενοι να μην γίνονται αισθητοί από τον εχθρό. Η αναφορά της ύπαρξης του αγγελιοφόρου είναι διάχυτη σε όλες τις διαχρονικές ιστορικές μαρτυρίες των συγγραφέων, καθώς επίσης και τη λαογραφία, όπου συγκλίνουν και εστιάζουν το γεγονός στο χώρο της πραγματικότητας. Ειδικότερα ο Λουκιανός αναφέρεται στον ήρωα Φιλιππίδη και το κατορθωμά του, ενώ ο Παυσανίας συμφωνεί ως προς το όνομα του αγγελιοφόρου αλλά δεν αναφέρει το κύριο περιστατικό. Από τις ιστορικές αναφορές που παραθέσαμε καταλήγουμε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι το μήνυμα της Ελληνικής νίκης μεταφέρεται στην Αθήνα από τον ημεροδρόμο, εφόσον γνωρίζουμε ότι ήταν αναγκαίος ο αγγελιοφόρος στη λειτουργία του στρατέυματος, και συγκλίνουμε στο ότι πρέπει να είναι ο Φειδιππίδης αφού μόνο αύτος αναφέρεται ως επίσημος δρομοκήρυκας των Ελλήνων.

Οδηγίες και ιατρικές συμβουλές για τη διαδρομή

Για να απολαύσετε τη μοναδική εμπειρία της συμμετοχής σε κάποιον από τους αγώνες δρόμου του Αυθεντικού Μαραθωνίου και να μη θέσετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο πρέπει να είστε σε καλή φυσική κατάσταση και υγιείς κατά την ημέρα του αγώνα.

Μην τρέξετε αν δε είστε καλά

Μην τρέξετε εάν δεν αισθάνεστε καλά, ακόμη και αν το επιθυμείτε πολύ και προετοιμαστήκατε καταλλήλως γι’ αυτό. Τα περισσότερα ιατρικά περιστατικά συμβαίνουν σε αθλητές οι οποίοι, παρόλο που δεν αισθάνονται καλά, συμμετέχουν κανονικά, διότι δεν θέλουν να χάσουν το συγκεκριμένο αθλητικό γεγονός. Αν νιώθετε ότι έχετε πυρετό, εάν κάνετε εμετούς, εάν έχετε διάρροια ή πόνους στο στήθος, παρακαλούμε μην λάβετε μέρος σε αγώνα δρόμου και ιδιαίτερα στον Μαραθώνιο. Μη διακινδυνεύετε την υγεία σας.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Εάν ένα μήνα πριν το Μαραθώνιο δεν μπορείτε να τρέξετε άνετα τουλάχιστον τη μισή απόσταση (21.100 μέτρα), τότε, κατά πάσα πιθανότητα, στη διάρκεια του Μαραθωνίου δεν θα αισθάνεστε ασφαλείς ούτε θα απολαύσετε τη συμμετοχή σας. Παρακαλούμε να μην τρέξετε σε αυτή την περίπτωση. Μπορείτε να συμμετάσχετε στους Αγώνες Δρόμου 5 και 10χλμ. και να τερματίσετε στο Παναθηναϊκό Στάδιο.

Αποφύγετε την έντονη προπόνηση και ξεκουραστείτε από νωρίς. Ετοιμάστε από το προηγούμενο βράδυ, τα απαραίτητα αντικείμενα για τη συμμετοχή σας. Το δείπνο σας να είναι ελαφρύ και, αναλογικά, πλούσιο σε υδατάνθρακες (π.χ. ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, δημητριακά, πατάτες). Να μη ξεχάσετε την ενυδάτωσή σας, ιδιαίτερα εάν για την ημέρα του αγώνα προβλέπεται υψηλή για την εποχή θερμοκρασία. Αποφύγετε τα οινοπνευματώδη.

• Ντυθείτε με τα κατάλληλα ρούχα, ανάλογα με τον καιρό. Φορέστε παπούτσια με τα οποία έχετε ξανατρέξει και γνωρίζετε ότι δεν θα σας δημιουργήσουν φουσκάλες, όπως και ρούχα και κάλτσες που έχουν χρησιμοποιηθεί και πλυθεί τουλάχιστον μία φορά και δεν εμποδίζουν την ομαλή κίνησή σας με οποιοδήποτε τρόπο (τριβές, ρούχα στενά, φαρδιά, βαριά, από ακατάλληλα υλικά).

• Προγευματίστε μερικές ώρες πριν την ώρα εκκίνησης, πολύ ελαφρά, αποφεύγοντας τα λίπη.

• Ξεκινήστε έγκαιρα για την αφετηρία και αποφύγετε οτιδήποτε θα μπορούσε να σας δημιουργήσει άγχος.

• Ξεκινήστε τον αγώνα σας καλά ενυδατωμένοι. Έως μισή ώρα πριν τον αγώνα μπορείτε να καταναλώσετε 250ml νερό, ειδικά εάν η μέρα προβλέπεται ζεστή.

• Αναθεωρήστε έγκαιρα και από την αρχή το πλάνο σας για τον αγώνα επιβραδύνοντας το ρυθμό σας όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενείς ή αποκλίνουν από τις συνήθεις για την εποχή (ζέστη, υγρασία και προπάντων συνδυασμός τους). Ο ρυθμός, η ένταση με την οποία επιλέγετε να τρέξετε είναι το κρισιμότερο ζήτημα που αφορά τη διαχείριση των δυνάμεών σας.

Στον αγώνα 

Όσο περισσότερο πιέζεστε να ολοκληρώσετε τον αγώνα, τόσο αυξάνεται η σημασία της τακτικής ενυδάτωσης και της κατάλληλης τροφοδοσίας. Να πίνετε τακτικά, αλλά να μην το παρακάνετε.

Η κατανάλωση λιγότερων υγρών απ’ ό,τι πρέπει μπορεί να προκαλέσει προβλήματα, αφού είναι απαραίτητο να αναπληρώνονται τα υγρά που χάνονται από το σώμα με τον ιδρώτα. Η υπερβολική κατανάλωση υγρών από την άλλη, μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα επικίνδυνη και να οδηγήσει σε υπονατριαιμία και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και σε θάνατο. Να πίνετε υγρά τακτικά και όταν νιώθετε ότι το χρειάζεστε, ωστόσο όχι σε μεγάλες ποσότητες και μονορούφι πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον αγώνα.

Οι ανάγκες του κάθε αθλητή σε υγρά διαφέρουν ανάλογα με το πόσο ιδρώνει, τη σωματική του διάπλαση, την ταχύτητα που τρέχει και, κυρίως, τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν την ημέρα του αγώνα.

Οι ταχύτεροι αθλητές (κάτω από 3.30 ώρες) μπορεί σε μία ζεστή ημέρα να χρειαστούν ένα λίτρο υγρών ανά μία ώρα. Οι πιο αργοί αθλητές μπορεί να χρειαστούν λιγότερο. Σε μία δροσερή μέρα δεν χρειάζονται, συνήθως, παραπάνω από 500 ml ανά ώρα.

Να προτιμάτε τα σκευάσματα που έχετε ήδη δοκιμάσει. Να προτιμάτε τα ρευστά και παχύρευστα σκευάσματα που αφομοιώνονται ευκολότερα από τον οργανισμό. Ωστόσο, δεν αντενδείκνυται η τροφοδοσία με ξηρά τροφή κατά τη διάρκεια πολύωρης επιβάρυνσης, ειδικά για τους πιο αργούς δρομείς, εάν το μέτρο αυτό έχει ήδη δοκιμαστεί. Εμπιστευθείτε την τροφοδοσία των σταθμών της Οργανωτικής Επιτροπής, αν και μπορείτε να μεταφέρετε οι ίδιοι την τροφοδοσία της επιλογής σας.

Υπάρχουν αρκετοί σταθμοί υποστήριξης όπου παρέχεται νερό. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητο να πίνετε νερό σε κάθε σταθμό, φροντίστε όμως να καταπίνετε μεγάλες γουλιές τακτικά. Εάν χρειάζεστε ισοτονικά ποτά αντί για νερό, αυτά θα παρέχονται σε προκαθορισμένους σταθμούς (βλέπε σχετικό πίνακα).

Τρέξτε ελαφρά, ιδιαίτερα εάν το επίπεδο της προετοιμασίας σας για τον αγώνα στον οποίο συμμετέχετε δεν είναι ικανοποιητικό. Ακολουθήστε αυτή τη συμβουλή και το πιο πιθανό είναι να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις του αγώνα χωρίς να χρειαστείτε ιατρική βοήθεια. Ιατροί και εθελοντές που παρέχουν Πρώτες Βοήθειες θα βρίσκονται στη διαδρομή και θα καλύψουν υγειονομικά ολόκληρες τις αγωνιστικές διαδρομές και όχι μόνο τα σημεία όπου υπάρχουν σταθμοί τροφοδοσίας. Εάν εγκαταλείψετε, κατευθυνθείτε στον πιο κοντινό σταθμό όπου παρέχεται ιατρική βοήθεια.

Δώστε προσοχή σε αυτές τις συμβουλές και ακολουθήστε τις σαν οδηγό πριν και κατά τη διάρκεια του Μαραθωνίου.

Τερματισμος

Όταν τερματίσετε, μη σταθείτε ακίνητοι. Συνεχίστε να περπατάτε, ειδικά εάν αισθάνεστε ζάλη και πιείτε αρκετά υγρά, ώστε να αναπληρώσετε όσα έχετε χάσει κατά τη διάρκεια του αγώνα (ιδιαίτερα όσοι τερματίζουν τον Μαραθώνιο Δρόμο).

Κατευθυνθείτε στο χώρο παραλαβής των προσωπικών σας αντικειμένων όσο γίνεται πιο γρήγορα, πάρτε το σακίδιό σας και φορέστε στεγνά και ζεστά ρούχα. Η χρήση της ισοθερμικής κουβέρτας είναι προσωρινό μέτρο, δεν είναι επαρκής για να αποτρέψετε το κρυολόγημα ή την υποθερμία. Στη συνέχεια, φροντίστε να πίνετε κάτι, αλλά αργά, καθώς και να φάτε, πάντα με τον ίδιο ρυθμό. Μετά τον τερματισμό μην πιείτε μεγάλες ποσότητες νερού. Μπορείτε να ενυδατώνεστε σταδιακά και τακτικά μέσα στις επόμενες 24-48 ώρες. Φάτε λίγη αλμυρή τροφή και φροντίστε να πίνετε υγρά ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Κατ’ αυτό τον τρόπο, θα αποφύγετε την υπονατριαιμία, καθώς θα αναπληρώσετε το νερό, το αλάτι και το γλυκογόνο τα οποία χάσατε κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Μερικοί αθλητές αισθάνονται ότι θα λιποθυμήσουν ακόμα και μιάμιση ώρα μετά τον αγώνα, επειδή δεν πίνουν αρκετά υγρά ή δεν τρώνε καλά. Αλλά και πάλι μην πίνετε υπερβολικά. Εάν για οποιοδήποτε λόγο αισθανθείτε ατονία, ζάλη, αδυναμία να κινηθείτε, απευθυνθείτε αμέσως στο παρευρισκόμενο ιατρικό προσωπικό.

Μέσα στις επόμενες ώρες μετά τον τερματισμό σας, αν δεν σας εμποδίζει έντονα κάποιος τραυματισμός, φροντίστε να κινηθείτε για λίγει ώρα βαδίζοντας. Αυτό θα σας βοηθήσει να αναρρώσετε από τη μεγάλη προσπάθειά σας συντομότερα.

Αν και δεν απομακρύνει την αιτιολογία της κόπωσης, ένα πολύ ελαφρύ massage με ήπιες μαλάξεις από κάποιον ειδικό θα μπορούσε να προσφέρει αίσθηση ανακούφισης και να επιταχύνει την πορεία της αποκατάστασης.

Διαβάστε ακόμη: