Τα 10 κορυφαία ναυτιλιακά κράτη παρουσιάζει η Veson Nautical εταιρεία που παρέχει λογισμικό και λύσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ειδικά στον τομέα της διαχείρισης στόλου, του σχεδιασμού δρομολογίων και της παρακολούθησης της ναυτιλιακής διαχείρισης.
Η εταιρεία σχολιάζει: «Από την δημοσίευση των 10 κορυφαίων ναυτιλιακών εθνών το 2024, έχουμε ανανεώσει τις τελευταίες κατατάξεις παγκοσμίως, παρουσιάζοντας τις συνολικές αξίες των στόλων—τόσο εκείνων που είναι στο νερό όσο και σε παραγγελία ναυπήγησης—κατά χώρα συμφερόντων» και προσθέτει: «Από την Κίνα που προσπέρασε την Ιαπωνία και κατέχει την πρωτοκαθεδρία με έναν εντυπωσιακό στόλο αξίας 255 δισ. δολαρίων, μέχρι την αξιόλογη είσοδο της Ελβετίας με στόλο αξίας 68 δισ. δολαρίων , η έκθεση επισημαίνει σημαντικές μεταμορφώσεις στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων και τη δυναμική της ιδιοκτησίας κατά το περασμένο έτος».
Το δίδυμο Κίνας-Ιαπωνίας ακολουθεί η Ελλάδα ενώ την πεντάδα συμπληρώνουν οι ΗΠΑ και η Σιγκαπούρη. Στη 10άδα βρίσκουμε κατά σειρά κατάταξης τη Νότια Κορέα, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Νορβηγία, την Ελβετία και την Γερμανία
Κίνα
Η Κίνα διατηρεί την πρωτοκαθεδρία όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, ενώ έχει επίσης αναδειχθεί στην πρώτη θέση για την πιο πολύτιμη στόλο, ξεπερνώντας την Ιαπωνία και φτάνοντας τα 255 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. Το γεγονός ότι η Κίνα κατέχει τον πιο πολύτιμο στόλο bulk carriers και κοντέινερ, αξίας 68,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 63,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων αντίστοιχα, έχει συμβάλει στην ηγετική της θέση, ειδικά καθώς οι αξίες και των δύο τομέων έχουν ενισχυθεί την τελευταία χρονιά.
Αυτό οφείλεται στη βελτίωση των βασικών παραμέτρων της αγοράς, η οποία προήλθε από την κρίση στη Ερυθρά Θάλασσα, με την αύξηση της ζήτησης για τον αριθμό των τόνων-μίλι για τους περισσότερους τομείς, καθώς τα πλοία επαναδρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν τις εχθροπραξίες.
Για παράδειγμα, οι αξίες για τα Capesize πλοία των 20 ετών και 180.000 DWT αυξήθηκαν κατά περίπου 26,98% την τελευταία χρονιά, από 13,86 εκατομμύρια δολάρια σε 17,6 εκατομμύρια δολάρια. Οι αξίες για τα Handy Container πλοία των 20 ετών και 1.750 TEU εκτοξεύτηκαν επίσης κατά 171,86%, από 5,97 εκατομμύρια δολάρια σε 16,23 εκατομμύρια δολάρια.
Η Κίνα κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο αριθμό τάνκερ με στόλο 1.764 πλοίων και συνολική αξία στόλου 47,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ιαπωνία
Η Ιαπωνία κατέχει τη δεύτερη θέση φέτος, αν και η συνολική αξία του στόλου αυξήθηκε από 206,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 σε 231,3 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2025, αύξηση περίπου 12% σε ετήσια βάση.
Έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των bulk carriers, με σχεδόν 60 πλοία να προστίθενται στον στόλο, και η σταθεροποίηση των αξιών στον τομέα αυτό έχει συμβάλει εν μέρει στην αύξηση της συνολικής αξίας του στόλου. Για να θέσουμε τα πράγματα σε προοπτική, οι αξίες των bulk carriers ήταν κοντά σε επίπεδα 15ετούς υψηλού καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, με τα παλαιότερα, 20ετή Capesizes να φτάνουν τα 20,32 εκατομμύρια δολάρια τον Οκτώβριο του 2024.
Από τις χώρες με τους μεγαλύτερους στόλους, η Ιαπωνία κατέχει τους μεγαλύτερους στόλους, τόσο σε αξία όσο και σε μέγεθος, στον τομέα των LNG, LPG πλοίων, Reefers και Vehicle Carriers, οι οποίοι έχουν αξία 40,9 δισεκατομμύρια δολάρια, 15,1 δισεκατομμύρια δολάρια, 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια και 24,8 δισεκατομμύρια δολάρια αντίστοιχα.
Ελλάδα
Η Ελλάδα διατηρεί την τρίτη θέση, τόσο σε συνολική αξία όσο και σε αριθμό πλοίων στον στόλο της. Αν και η Κίνα κατέχει περισσότερα τάνκερ, η αξία του ελληνικού στόλου τάνκερ είναι κατά πολύ υψηλότερη, στα 71,3 δισεκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας την Κίνα κατά 23,3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα τελευταία χρόνια, διάφορες γεωπολιτικές συνθήκες, όπως η σύγκρουση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και οι συνεχιζόμενες κυρώσεις κατά της Ρωσίας, έχουν οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για τον αριθμό των τόνων-μίλι. Αυτή η αύξηση έχει ενισχύσει τα έσοδα και κατά συνέπεια τις αξίες των τάνκερ, οι οποίες παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Για παράδειγμα, οι αξίες των LR1s των 10 ετών και 75.000 DWT έφτασαν σε επίπεδο 15ετούς υψηλού στο τέλος του 2024, αυξάνοντας από 38,27 εκατομμύρια δολάρια σε 43,85 εκατομμύρια δολάρια, αυξάνοντας 14,58% σε ετήσια βάση.
Η Ελλάδα παραμένει επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης στόλου LNG, με 143 πλοία και αξία στόλου 32,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η αξία αυτού του στόλου έχει αυξηθεί κατά λίγο περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο δολάρια από πέρυσι, καθώς οι αξίες για αυτόν τον τομέα παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα τα τελευταία χρόνια λόγω της αύξησης της ζήτησης.
ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ διατηρούν την τέταρτη θέση με συνολική αξία στόλου 116,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένη κατά πάνω από 16,5 δισεκατομμύρια δολάρια από την προηγούμενη αναφορά μας.
Ο τομέας των κρουαζιερόπλοιων παραμένει το ισχυρότερο ναυτιλιακό περιουσιακό στοιχείο της χώρας, εκπροσωπώντας 58,6 δισεκατομμύρια δολάρια, ενισχύοντας τη θέση των ΗΠΑ ως τον μεγαλύτερο ιδιοκτήτη κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο. Αυτό αναμενόταν, καθώς οι δύο κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρων, Carnival και Royal Caribbean, έχουν τις έδρες τους στις ΗΠΑ. Από την τελευταία αναφορά, ο στόλος έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 10 δισεκατομμύρια δολάρια, διατηρώντας την κυριαρχία των ΗΠΑ στον τομέα της κρουαζιέρας.
Οι ΗΠΑ είναι επίσης ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης στόλου RoRo, με αξία 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, με στόλο 40 πλοίων, οι ΗΠΑ βρίσκονται πίσω από την Ιαπωνία και την Τουρκία, οι οποίες κατέχουν 88 και 50 πλοία αντίστοιχα.
Σιγκαπούρη
Για άλλη μια χρονιά, η Σιγκαπούρη διατηρεί την πέμπτη θέση με αξία στόλου περίπου 107,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένη κατά πάνω από 21 δισεκατομμύρια δολάρια από πέρυσι. Βρίσκεται επίσης στην τέταρτη θέση σε αριθμό πλοίων.
Οι στόλοι LPG και OSV της Σιγκαπούρης είναι οι δεύτεροι πιο πολύτιμοι παγκοσμίως, με αξία 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 4,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων αντίστοιχα. Η ισχυρή αγορά LPG συνέχισε να ενισχύει τις αξίες για αυτόν τον τομέα, σημειώνοντας μια σημαντική αύξηση περίπου 50,5% από την τελευταία αναφορά.
Νότια Κορέα
Η Νότια Κορέα διατηρεί την έκτη θέση φέτος, με αξία στόλου 69,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένη κατά σχεδόν 2 δισεκατομμύρια δολάρια από πέρυσι.
Ωστόσο, η χώρα παραμένει εκτός της πρώτης δεκάδας όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, έχοντας ξεπεραστεί πέρυσι από νεοεισερχόμενες χώρες, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η επένδυση της Νότιας Κορέας στον τομέα LNG συνεχίζει να αποδίδει καρπούς, με τις αξίες για αυτόν τον τομέα να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, καταλαμβάνοντας την τέταρτη θέση με αξία 17,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Νότια Κορέα διατηρεί επίσης σημαντικό ρόλο ως παγκόσμιος εξαγωγέας αυτοκινήτων. Συνεχίζοντας από τα προηγούμενα χρόνια, υπήρξε σημαντική επένδυση στον τομέα των νέων κατασκευών. Η Glovis, για παράδειγμα, έκανε παραγγελία για έξι LCTC πλοία που θα κατασκευαστούν στο Guangzhou CSSC και θα παραδοθούν μέχρι το 2028, με συμβόλαιο αξίας 125 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα.
Ηνωμένο Βασίλειο
Αν και δεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, για δεύτερη συνεχή χρονιά το Ηνωμένο Βασίλειο ανέβηκε μία θέση στην κατάταξη αξίας στόλου, φτάνοντας στην έβδομη θέση.
Περίπου το 25% της αξίας του βρετανικού στόλου προέρχεται από τον τομέα των κρουαζιερών, ο οποίος είναι ο πιο πολύτιμος τομέας για το Ηνωμένο Βασίλειο. Ακολουθεί ο τομέας των κοντέινερ με περίπου 17%, σημειώνοντας αύξηση περίπου 2% από πέρυσι λόγω των βελτιωμένων παραμέτρων της αγοράς και των αξιών. Λόγω των συνεχών ισχυρών κερδών στον τομέα των τάνκερ, η αξία του βρετανικού στόλου τάνκερ αυξήθηκε κατά 32% από την τελευταία αναφορά, ανεβαίνοντας από 7,2 δισεκατομμύρια δολάρια τον Ιανουάριο του 2024 σε 9,5 δισεκατομμύρια δολάρια τον Ιανουάριο του 2025.
Ως αποτέλεσμα των πρόσφατων επενδύσεων στον τομέα LPG, η αξία αυτού του στόλου παρέμεινε σταθερή γύρω από τα 5,3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Νορβηγία
Η Νορβηγία υποχώρησε μία θέση από το Ηνωμένο Βασίλειο και τώρα κατατάσσεται όγδοη, με συνολική αξία στόλου 68,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένη σχεδόν 10 δισεκατομμύρια δολάρια από την τελευταία αναφορά.
Αυτό οφείλεται κυρίως σε επενδύσεις στους τομείς του φυσικού αερίου. Η αξία του στόλου LNG της Νορβηγίας αντιστοιχεί σε περίπου 20% της συνολικής αξίας του στόλου, φτάνοντας τα 13,6 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο στόλος LPG έχει μερίδιο περίπου 4,5%, φτάνοντας τα 3,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα τάνκερ καταλαμβάνουν επίσης ένα σημαντικό ποσοστό του νορβηγικού στόλου, περίπου 16%, με αξία 10,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Νορβηγία είναι επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης στόλου οχηματαγωγών, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το 15,8% της συνολικής αξίας του στόλου, φτάνοντας τα 10,8 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένο κατά πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια από πέρυσι.
Ελβετία
Η Ελβετία επανήλθε στην πρώτη δεκάδα φέτος με αξία στόλου 68 δισεκατομμυρίων δολαρίων, κυρίως λόγω της σταθεροποίησης των αξιών στον τομέα των κοντέινερ εξαιτίας της βελτιωμένης διάθεσης της αγοράς, καθώς και της συνεχούς επένδυσης από τη MSC.
Το 2024, η Ελβετική MSC συνέχισε τη στρατηγική της, προσθέτοντας 63 μεταχειρισμένα πλοία στον στόλο της, κυρίως στον τομέα των κοντέινερ, καθώς και 64 νέες παραγγελίες, περιλαμβάνοντας πλοία ULCV και Νέα Panamax, τα οποία αναμένεται να κατασκευαστούν σε κινεζικά ναυπηγεία και να παραδοθούν από το 2026 έως το 2029.
Γερμανία
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η Γερμανία υπήρξε η χώρα που παρουσίασε πτώση στην κατάταξη της παγκόσμιας ναυτιλίας, πέφτοντας από την 9η στη 10η θέση φέτος. Παραδοσιακά, σημαντικό ποσοστό του γερμανικού στόλου αποτελούν τα πλοία κοντέινερ, καθώς η χώρα κατέχει τη δεύτερη θέση σε αριθμό πλοίων.
Ωστόσο, σε όρους χρηματικής αξίας, ο γερμανικός στόλος κατατάσσεται πέμπτος με αξία 27,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μια σημαντική αύξηση από την τελευταία αναφορά, όταν ο στόλος της Γερμανίας ήταν αξίας 17,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σημειώνοντας αύξηση περίπου 55,6%.
Σημείωση: Τα δεδομένα ισχύουν τον Ιανουάριο του 2025. Οι συνολικές αξίες των στόλων στις πρώτες 10 χώρες και περιοχές περιλαμβάνουν τα εξής τύπους πλοίων: Bulk Carrier, Tanker, Container, Small Dry, LNG, LPG, OSV, OCV, MODU, Vehicle Carrier, Roro, Reefer, Renewable, Cruise.
Η Veson Nautical είναι μια εταιρεία που παρέχει λογισμικό και λύσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ειδικά στον τομέα της διαχείρισης στόλου, του σχεδιασμού δρομολογίων και της παρακολούθησης της ναυτιλιακής διαχείρισης. Στόχος της είναι να βοηθήσει τις εταιρείες ναυτιλίας να βελτιώσουν τις λειτουργίες τους μέσω της τεχνολογίας, προσφέροντας εργαλεία για την αποτελεσματική διαχείριση των ναυτιλιακών δεδομένων και διαδικασιών. Η πλατφόρμα της Veson Nautical επιτρέπει στους χρήστες να παρακολουθούν και να αναλύουν τις αποδόσεις των στόλων τους, να βελτιστοποιούν τις ναυτιλιακές διαδρομές, να παρακολουθούν τα οικονομικά δεδομένα και να διαχειρίζονται τις λειτουργίες του στόλου σε πραγματικό χρόνο.
Είναι γνωστή για τη χρήση σύγχρονων εργαλείων λογισμικού και για την εξειδίκευσή της στην παροχή λύσεων στους τομείς της ναυτιλιακής εκμετάλλευσης, του ναυτιλιακού εμπορίου και της διαχείρισης κινδύνων.