Με στόχο η ηλεκτρική διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου να έχει ολοκληρωθεί πριν από το άνοιγμα της τουριστικής σεζόν του 2023, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ανεξάρτητης Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) Μάνος Μανουσάκης από κοινού με τους αναδόχους τού έργου, θεμελίωσαν σήμερα τον Υποσταθμό Υψηλής Τάσης στον Μονόλιθο Σαντορίνης.

Πρόκειται για ένα από τα μεγάλα ενεργειακά έργα που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ στο πλαίσιο του επενδυτικού του προγράμματος ύψους 5 δισ. ευρώ έως το 2030. Μέσω της συγκεκριμένης διασύνδεσης θα τροφοδοτηθεί, ακτινικά σε πρώτη φάση, το σημαντικότερο μέρος (60%) του φορτίου των προς διασύνδεση νησιών.

«Με την ηλεκτρική διασύνδεση που ξεκινά στην ώρα της και θα ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο 2023, θα ενσωματώσουμε και τη Σαντορίνη, έναν από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο, στο Σύστημα Υψηλής Τάσης, εξασφαλίζοντας ποιοτική ηλεκτροδότηση από την ηπειρωτική χώρα, με πολλαπλά οφέλη για την τοπική οικονομία και το περιβάλλον. Με το έργο αυτό ο Διαχειριστής εισέρχεται στην τέταρτη και τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων», σημείωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, κ. Μανουσάκης και προσέθεσε: «Μέχρι το 2024 θα έχουμε διασυνδέσει επίσης τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, κλείνοντας έναν κύκλο επενδύσεων που ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ, προκειμένου να θωρακίσουμε ενεργειακά περισσότερα από 20 Κυκλαδονήσια. Η τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων είναι ένα έργο μείζονος σημασίας για τους εθνικούς ενεργειακούς και περιβαλλοντικούς στόχους, καθώς με τη λειτουργία του, υπολογίζουμε ότι θα μειώσει τις ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 150 χιλιάδες τόνους και θα δημιουργήσει περιθώριο έως 730 MW για την ανάπτυξη νέων ΑΠΕ».

Στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε στη Σαντορίνη, υπογραμμίστηκαν τα οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη που θα έχουν τα έργα τής διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό Σύστημα και έγινε αναφορά στο ότι συμβάλλουν στον περιορισμό (και μακροπρόθεσμα στην εξάλειψη) των αέριων ρύπων και των συνεπαγόμενων δαπανών οι οποίες σχετίζονται με ρύπους, ενώ εξασφαλίζουν την αξιόπιστη και σταθερή λειτουργία των ηλεκτρικών δικτύων των νησιών με σημαντικά οφέλη για τον τουρισμό και τη γενική οικονομική δραστηριότητα.

Με τα έργα αυτά γίνεται σημαντική εξοικονόμηση των δαπανών για το καύσιμο, καθώς στα μη διασυνδεδεμένα νησιά χρησιμοποιούνται υγρά καύσιμα, ελαφρύ (diesel) ή/και βαρύ πετρέλαιο (μαζούτ), με συνέπεια πολύ υψηλό κόστος παραγωγής συγκρινόμενο με το αντίστοιχο στο ηπειρωτικό Σύστημα και με τιμές οι οποίες ακολουθούν άμεσα την εξέλιξη των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Το γεγονός αυτό έχει άμεση αντανάκλαση στο κόστος Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές της χώρας. Παράλληλα συμβάλλουν στη μείωση της εξάρτησης της χώρας από το πετρέλαιο.

Συγχρόνως, επιτρέπουν την αποφυγή επενδύσεων μεγάλου κόστους για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των τοπικών Σταθμών παραγωγής και περιορίζουν δραστικά την όχληση και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλούνται από τη συνεχή λειτουργία τους ενώ γίνεται καλύτερη εκμετάλλευση του υψηλού δυναμικού ΑΠΕ των νησιών, κυρίως του πολύ υψηλού αιολικού δυναμικού.

Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Cenergy Holdings και Hellenic Cables Αλέξης Αλεξίου, «η έναρξη των εργασιών διασύνδεσης Σαντορίνης-Νάξου σηματοδοτεί το πρώτο βήμα για τη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού και την περιβαλλοντική αναβάθμιση του νησιού της Σαντορίνης οδηγώντας το σε μία οικονομία χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα». Τόνισε δε ότι μέσω των καλωδιακών τους λύσεων συμβάλλουν «καθοριστικά στην ποιοτική, αδιάλειπτη και φιλική προς το περιβάλλον παροχή ενέργειας και στην αναβάθμιση της ζωής των κατοίκων και των τουριστών του νησιού αυτού που αποτελεί και έναν από τους πιο σημαντικούς ταξιδιωτικούς προορισμούς παγκοσμίως».

«Η σημερινή ημέρα είναι ένα ακόμα γενναίο βήμα για την πετρελαϊκή απεξάρτηση των Κυκλάδων, και εμείς στην Damco Energy είμαστε περήφανοι που αποτελούμε μέρος της ενεργειακής μετάβασης των νησιών μας με όρους ασφάλειας και αυτονομίας. Κατασκευάζουμε σε συνεργασία με τον κινεζικό όμιλο Xian Electric τον Υποσταθμό Υψηλής Τάσης για τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ, έργο σύνθετο και απαιτητικό, ο οποίος θα περιλαμβάνει και ένα συγκρότημα αντιστάθμισης άεργου ενέργειας προηγμένης τεχνολογίας. Το έργο αυτό προσφέρει σημαντικά οφέλη για τους ίδιους τους καταναλωτές, την κοινωνία και το περιβάλλον, αφού η διασύνδεσή του με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα καταστήσει τη Σαντορίνη ένα νησί με σταθερή και φιλικότερη προς το περιβάλλον ηλεκτροδότηση», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Damco EnergyΧρήστος Δ. Κοπελούζος.

Από την πλευρά του ο διοικητής της ειδικής υπηρεσίας συντονισμού τού Ταμείου Ανάκαμψης, Νίκος Μαντζούφας είπε ότι «είναι ένα από τα πρώτα έργα του Ταμείου που χρηματοδοτείται και έχει στόχο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Η θεμελίωση του υποσταθμού Υψηλής Τάσης και η διασύνδεση της Σαντορίνης με τη Νάξο είναι ένα πολύ σημαντικό έργο. Συνολικά στη διασύνδεση των Κυκλάδων το Ταμείο ανάκαμψης θα συνεισφέρει 160 εκατομμύρια», τόνισε.

Ο δήμαρχος Θήρας Αντώνης Σιγάλας, μίλησε για τη σημασία που έχει το έργο για να βγει οριστικά το νησί από την ενεργειακή απομόνωση του νησιού και θα αναβαθμίσει ουσιαστικά το τουριστικό προϊόν του. Υπενθύμισε τη δύσκολη κατάσταση που υπέστησαν οι επαγγελματίες και οι κάτοικοι του νησιού με το black out που σημειώθηκε το 2013 και τόνισε με το εν λόγω έργο η λειτουργία του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας θα είναι σταθερή ενώ σημείωσε ότι ο υποσταθμός Υψηλής Τάσης θα είναι έτσι κατασκευασμένος με σεβασμό στην μοναδικότητα του κυκλαδίτικου τοπίου και την τοπική αρχιτεκτονική.

 

Έργο υψηλών τεχνικών απαιτήσεων

Η μορφολογία του βυθού και το ηφαιστειογενές ανάγλυφο της Σαντορίνης καθιστούν την ηλεκτρική διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου ένα ιδιαίτερα σύνθετο τεχνικό έργο, για το οποίο θα αξιοποιηθούν καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις. Ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής Τεχνολογίας, Ανάπτυξης Συστήματος και Στρατηγικής του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης, παρουσίασε τα εντυπωσιακά τεχνικά χαρακτηριστικά και τις κατασκευαστικές προκλήσεις που παρουσιάζει το έργο, το οποίο, όπως είπε, θα καλύψει το 60% του συνολικού φορτίου της Δ’ Φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Το καλώδιο που θα χρησιμοποιηθεί, θα είναι μήκους 82,5 χλμ., Υψηλής Τάσης 150 kV με ενσωμάτωση οπτικών ινών. Πρόκειται να ποντιστεί σε μέγιστο βάθος 435 μ. και θα θαφτεί για την προστασία του σε όλο το υποθαλάσσιο τμήμα της διασύνδεσης.

Σε ό,τι αφορά το χερσαίο τμήμα του έργου, ο Υποσταθμός Υψηλής Τάσης που θα κατασκευαστεί θα είναι προηγμένης τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS) για την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής και οπτικής όχλησης. Πέραν του Υποσταθμού, θα εγκατασταθεί επίσης εξελιγμένο σύστημα δυναμικής αντιστάθμισης άεργου ισχύος (Static VAR Compensator – SVC) με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση της ευστάθειας και τη διατήρηση των τάσεων του Συστήματος σε όλες τις συνθήκες λειτουργίας.

Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης -NextGeneration EU, ύψους 164,5 εκατ. ευρώ, ως μέρος της Δ’ Φάσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Η Δ’ Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων που θα ολοκληρωθεί το 2024, περιλαμβάνει υποβρύχια καλώδια 150kV συνολικού μήκους 355 χλμ. και υπόγεια καλώδια 150 kV συνολικού μήκους 20,36 χλμ., συνδέοντας τον Υποσταθμό (Υ/Σ) Λαυρίου, στον Υ/Σ Νάξου μέσω Σερίφου, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σαντορίνης, καθώς και τους νέους υποσταθμούς 150kV των νήσων Σερίφου, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σαντορίνης.