Πού εξαφανίστηκε όλο αυτό το νερό; Σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύεται στο Science, η απάντηση είναι απλή: δεν εξαφανίστηκε, απλώς κρύβεται παγιδευμένο σε επιφανειακά ορυκτά.

Ερευνητές της NASA και του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech) εκτιμούν ότι πριν από 4 δισ. χρόνια ο Άρης διέθετε αρκετό νερό για να καλυφθεί ολόκληρος σε βάθος 100 έως 1.500 μέτρων –μια ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο ήμισυ του Ατλαντικού Ωκεανού.

Η κρατούσα θεωρία θέλει το νερό του Άρη να εξατμίστηκε και να χάθηκε γρήγορα στο διάστημα λόγω της χαμηλής βαρύτητας και της έλλειψης προστατευτικού μαγνητικού πεδίου.

Πλανήτης Άρης χωρίς νερό,λένε νεότερες εκτιμήσεις της NASA - Militaire.gr

Η νέα μελέτη δεν αμφισβητεί ότι αυτό συνέβη, εκτιμά όμως ότι η διαρροή στο Διάστημα είναι μόνο ένα μέρος της εξίσωσης.

«Η διαρροή στο Διάστημα δεν εξηγεί πλήρως τα δεδομένα για το πόσο νερό υπήρχε κάποτε στον Άρη» λέει η Έβα Σέλερ, υποψήφια διδάκτορας του Caltech και πρώτη συγγραφέας της δημοσίευσης.

Ισότοπα υδρογόνου

Χρησιμοποιώντας μια ποικιλία δεδομένων από αποστολές στον Άρη και αναλύσεις αρειανών μετεωριτών, η ερευνητική ομάδα εξέτασε τις μεταβολές στην ποσότητα υδρατμών, πάγου και υγρού νερού στην ιστορία του Άρη, καθώς και τη χημική σύσταση του φλοιού και της ατμόσφαιρας όπως είναι σήμερα.

Έμφαση δόθηκε στην αναλογία διαφορετικών ισοτόπων του υδρογόνου, βασικού συστατικού του νερού.

Τα άτομα υδρογόνου δεν είναι όλα ίδια. Τα περισσότερα φέρουν μόνο ένα πρωτόνιο στον πυρήνα τους, ωστόσο ένα μικρό μέρος, γύρω στο 0,02% φέρει στον πυρήνα ένα πρωτόνιο και ένα νετρόνιο. Το ισότοπο αυτό ονομάζεται δευτέριο.

Ο πλανήτης Αρης στο παρελθόν είχε τεράστιο ωκεανό

Λόγω της μικρής πυκνότητάς του, το υδρογόνο διαρρέει πιο εύκολα στο Διάστημα συγκριτικά με το βαρύτερο δευτέριο. Και αυτό σημαίνει ότι η συνεχιζόμενη διαρροή θα άφηνε το ίχνος της στην αναλογία δευτέριου προς υδρογόνο, η οποία θα έπρεπε συνεχώς να μεγαλώνει.

Η αναλογία των ισοτόπων στον σημερινό Άρη δεν μπορεί να εξηγηθεί αποκλειστικά με βάση τη θεωρία της διαρροής, διαπιστώνει η μελέτη. Μπορεί όμως να εξηγηθεί αν συνυπολογιστεί και ένας δεύτερος μηχανισμός, η παγίδευση του νερού σε επιφανειακά πετρώματα.

Ένυδρα ορυκτά

Πολλά πετρώματα απορροφούν νερό όταν βρέχονται και το ενσωματώνουν στην δομή τους. Στη Γη, τα ένυδρα πετρώματα συνεχώς βυθίζονται στον μανδύα και αργότερα επανέρχονται στην επιφάνεια λόγω της μετακίνησης των τεκτονικών πλακών, οπότε απελευθερώνουν ξανά στην ατμόσφαιρα το νερό που είχαν κατακρατήσει.

Ο Άρης όμως δεν διαθέτει τεκτονικές πλάκες, κάτι που σημαίνει ότι το νερό των ένυδρων ορυκτών μένει παγιδευμένο για πάντα.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.