Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μίλησε για την πανεπιστημιακή αστυνομία, το όριο φοίτησης, ενώ άφησε αιχμές για την στάση της αντιπολίτευσης.

Ο πρωθυπουργός μεταξύ άλλων ανάφερε:

-Το νομοσχέδιο για την Παιδεία απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των ΑΕΙ.

– Οι ρυθμίσεις στέκονται με θάρρος απέναντι στην παραβατικότητα στα πανεπιστήμια 

– Θα άοπλοι αλλά εκπαιδευμένοι αστυνομικοί 

– Θεσπίζεται ελάχιστο όριο εισαγωγής σε κάθε σχολή, θα το ορίζει το κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα.

-Σήμερα στην Ελλάδα 8 στους 10 νέους εισάγονται στα πανεπιστήμια. Την ίδια στιγμή από τα ελληνικά πανεπιστήμια αποφοιτούν ολοένα και λιγότεροι.

-Τρεις στους δέκα είτε γίνονται αιώνιοι φοιτητές είτε αλλάζουν κατεύθυνση.

-Το 36% των ελληνικών επιχειρήσεων μας λέει ότι ζητά αλλά δεν βρίσκει τα στελέχη που θέλει

-Μόνο το Καποδιστριακό συγκαταλέγεται ανάμεσα στο κορυφαία πανεπιστήμια στον κόσμο. -Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν τι θέλουν να σπουδάσουν και να κατευθύνονται αναλόγως. Και οι συνθήκες να ευνοούν την έρευνα και τον ακαδημαϊκό διάλογο.

-Τον Αύγουστο του 2019 έλεγα ότι η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες. Στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία που δεν επιτρέπει στους λίγους να καθορίζουν την καθημερινότητα των πολλών.

-Η θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών βρίσκει το ουσιαστικό της ισοδύναμο.

-Αναμετρώνται δύο αντίθετες αντιλήψεις για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Εμείς θέλουμε να δώσουμε πίσω το δημόσιο πανεπιστήμιο στους φυσικούς του κατόχους. Στους φοιτητές και τους καθηγητές. Οχι νησίδα αδράνειας των κανόνων της πολιτείας και επιβολής της βούλησης αυταρχικών μειοψηφιών.

Εσείς θέλετε το Πανεπιστήμιο χώρο ανάδειξης κομματικών επετηρίδων. Βαφτίζετε ακτιβισμό την παραβατικότητα.

-Η πρώτη δέσμη αλλαγών αφορά την πρόσβαση και η δεύτερη με την πραγματική προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και περιβάλλοντος.

-Δεν είναι δυνατόν να έχουμε φοιτητές με γνώσεις που βαθμολογούνται με 1 και 2. Αυτό θα σταματήσει. Με ελάχιστο όριο το 8,5 δίνουμε ένα όριο ποιότητας. Αποτελούσε κεντρική προεκλογική μας δέσμευση και το κάνουμε σήμερα πράξη.

-Δεν είναι λογικό να εισάγεται κάποιος σε ένα πανεπιστήμιο επειδή απλά το συμπλήρωσε τελευταία επιλογή στο μηχανογραφικό.

Όποιος εισάγεται στο πανεπιστήμιο πρέπει και κάποια στιγμή να το τελειώνει. Αλλιώς το πανεπιστήμιο γίνεται ένας προθάλαμος ανεργίας.

-Η δεύτερη τομή του νομοσχεδίου δρομολογεί την επαναφορά της ομαλότητας και της ελευθερίας στους χώρους της τριτοβάθμιας. Αντιμετωπίζουμε τα φαινόμενα βίας και ανομίας στα πανεπιστήμια.

-Η μονάδα ασφάλειας θα εποπτεύει τη φύλαξη και θα πλαισιώνεται από ένα ειδικό σώμα της ΕΛΑΣ χωρίς όπλα με ειδική εκπαίδευση. Γιατί αν και τώρα η ΕΛΑΣ μπορεί να επεμβαίνει, η δράση μέσα στα πανεπιστήμια παραμένει ευαίσθητη. Αυτό το σώμα θα συνεργάζεται με τον Πρύτανη και ενα ειδικό συμβουλευτικό σώμα.

-Προβλέπεται επίσης η ελεγχόμενη είσοδος στα ανώτατα ιδρύματα. Οι αίθουσες των φοιτητών δεν θα είναι πλέον γιάφκες περιθωριακών. Οι σχολές κλείνουν την πόρτα στη βία και ανοίγουν την πόρτα στην ελευθερία.

-Διαφωνούνε λένε οι πρυτάνεις και ο κόσμος των πανεπιστημίων. Δεν ισχύει. Είχαμε αποφάσεις συγκλήτων, δηλώσεις ακαδημαϊκών και φοιτητών. Ολοι συμφωνούν για την βάση εισαγωγής. Και όσοι διαφωνούν με το ειδικό σώμα για την ασφάλεια, δεν έχουν να προτείνουν κάτι άλλο.

-Παντού στον κόσμο η είσοδος σε αίθουσες και εργαστήρια είναι ελεγχόμενη και παντού λειτουργούν υπηρεσίες ασφάλειας. Πουθενά στον κόσμο όμως δεν έχουμε απειλές, ναρκωτικά, βιασμούς. Ψέμα τρίτο η δήθεν απειλή για τα προσωπικά δεδομένα από τις κάμερες. Οι κάμερες θα είναι εκτός κτιρίων. Και το εγκρίνουν οι ανεξάρτητες αρχές.

-Σε καμία περίπτωση δεν ισχυρίζομαι ότι αυτές οι αλλαγές μπορούν να λύσουν τα πάντα. Είναι σημαντικό βήμα προς τα μπροστά και μήνυμα ότι η δημοκρατία μας λειτουργεί παντού και για όλους.

-Στις σχολές δεν μπαίνει η Αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία.

-Συντηρητικός είναι σήμερα όποιος συντηρεί όσα δεν αξίζουν να συντηρηθούν. Προοδευτικός είναι αυτός που θέλει να τα αλλάξει και να τα κάνει καλύτερα. Διαλέξτε σε ποια πλευρά είστε. Η αντιπολίτευση επιλέγει κραυγές αλλά και σιωπή ένοχη για τη βία και την ανομία στα πανεπιστήμια.