Εντείνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά ενέργειας αναφορικά με τα πελατολόγια των διαφόρων εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο.
Ήδη η ΔΕΗ έχει οργανώσει «επιχείρηση επαναπατρισμού» μεγάλων αλλά και μικρών πελατών που άλλαξαν στέγη την τελευταία τριετία. Η διοίκηση της ΔΕΗ εκτιμά πως μια πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ θα τη βοηθήσει να επαναπροσελκύσει πελατεία.
Βεβαίως την απόφαση αυτή θα εκμεταλλευτούν όλες οι ανταγωνίστριες εταιρίες στο χώρο με αποτέλεσμα οι πρώτοι μήνες του 2021 να θεωρούνται «περίοδος μεγάλων μετακινήσεων πελατών από πάροχο σε πάροχο».
Σε συνεπείς πελάτες η ΔΕΗ θα προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες με συλλογή πόντων που θα εξαργυρώνονται σε συνεργαζόμενες εμπορικές επιχειρήσεις, κάτι που σήμερα εφαρμόζουν κατά κόρον οι τράπεζες. Επίσης θα παρέχει αντλίες θερμότητας καθώς και υπηρεσίες και κίνητρα σε φωτοβολταϊκά ως πακέτο προσέλκυσης ποικίλλων κατηγοριών πελατών.
Το πρόγραμμα κινήτρων για συνεπείς πελάτες, θα αφορά σε όσους δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές και με κατανάλωση πάνω από 2.000 κιλοβατώρες τον χρόνο. Στο πελατολόγιο αυτό θα γίνονται στοχευμένες προσφορές και θα παρέχεται το πρόγραμμα παράλληλων παροχών με συλλογή πόντων που θα «μεταφράζονται» σε εκπτώσεις για αγορές προϊόντων σε συνεργαζόμενες εμπορικές επιχειρήσεις κυρίως λιανικής.
Η ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΣΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΠΑΡΟΧΟΥ.
Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, είναι παράνομη η υποχρέωση εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος από τους καταναλωτές προς τους παρόχους τους προκειμένου να μετακινηθούν σε άλλον προμηθευτή-πάροχο.».
Το Συμβούλιο της Επικρατείας με την απόφαση 1888/2020 που δημοσιεύτηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2020 έκρινε άκυρη απόφαση του 2016 και όριζε: «Ο Πελάτης δεν δύναται να προβεί σε καταγγελία της Σύμβασης, για άσκηση του δικαιώματος αλλαγής Προμηθευτή, εάν δεν έχει προηγουμένως εξοφλήσει ολοσχερώς τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του που απορρέουν από την αρχική Σύμβαση, ή, εάν δεν έχει πρώτα προβεί σε διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του προς τον Προμηθευτή του».
Σύμφωνα με το ΣτΕ που έκρινε άκυρη την απόφαση του 2016, «η εισαγωγή των περιορισμών αυτών ως πάγιας ρύθμισης, και δη χωρίς διάκριση, αναλόγως του ύψους των ανεξόφλητων οφειλών, σε συνάρτηση με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται ο πελάτης, χαρακτηρίζεται ως δυσανάλογη, εν σχέσει προς τον επιδιωκόμενο σκοπό. Συνεπώς, όπως βασίμως προβάλλεται, οι επίδικες τροποποιήσεις του Κώδικα Προμήθειας παραβιάζουν την αρχή της αναλογικότητας και είναι, για τον λόγο αυτό, μη νόμιμες».
 
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΡΑΕ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥΜετά και την απόφαση αυτή του ΣτΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ενόψει της εφαρμογής της νέας οδηγίας της Ε.Ε. για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση προτάσεις της για την τροποποίηση του σχετικού πλαισίου με τις οποίες ουσιαστικά αποφεύγει τους γενικούς και οριζόντιους περιορισμούς στις μετακινήσεις πελατών εταιριών ρεύματος με απλήρωτους λογαριασμούς.
Η Αρχή καλεί τους συμμετέχοντες στη διαβούλευση να τοποθετηθούν επί των προτάσεων της:
1. Δυσκολότερες οι διακοπές παροχής σε πελάτες που «μετανάστευσαν».
Η απόφαση του ΣτΕ χωρίς να αμφισβητεί τη δυνατότητα στους παλιούς προμηθευτές ρεύματος να ενεργοποιούν εντολές αποκοπής πελατών τους που έχουν φύγει αφήνοντας τους ληξιπρόθεσμες οφειλές, ορίζει ότι η σχετική δυνατότητα ως γενική και μόνιμη πρόβλεψη προσκρούει στην αρχή της αναλογικότητας.
Συνεπώς, η ΡΑΕ προτείνει η εν λόγω δυνατότητα του παλαιού προμηθευτή να επιτρέπεται στις περιπτώσεις που είχε προηγουμένως προβεί σε έγγραφη καταγγελία της σύμβασης και σωρευτικά υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές σημαντικού ύψους.
2. Αποζημίωση του προηγούμενου προμηθευτή-παρόχου από πελάτη που αλλάζει εταιρία.
Η ΡΑΕ, επικαλούμενη το γερμανικό μοντέλο, προτείνει επίσης την πρόβλεψη υποχρέωσης αποζημίωσης του πελάτη για σημειούμενες καθυστερήσεις ως προς την ικανοποίηση του αιτήματός του αλλαγής προμηθευτή, με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν οφειλές.
3. Επαναξιολόγηση επιλογής προμηθευτών.
Η ΡΑΕ, ενόψει των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά (βλ. την εφαρμογή των νέων αγορών του Target Model, τη συσσώρευση των ληξιπρόθεσμων οφειλών κλπ.), θεωρεί αναγκαία την επαναξιολόγηση του νέου πλαισίου αλλαγής προμηθευτή, μετά από ένα εύλογο διάστημα ενός έτους από την έναρξη εφαρμογής.
4. Πότε θα θεωρείται ασυνεπής ο πελάτης.
Η ΡΑΕ προτείνει να καθορισθεί ένα ελάχιστο επίπεδο ληξιπρόθεσμων οφειλών καθώς και υπερημερίας (π.χ. άνω των 20-25 ημέρες), διακριτό ανά κατηγορία πελατών, το οποίο θα συνεπάγεται την «επισήμανση οφειλής Πελάτη» (debt flag) από τον Διαχειριστή. Η εν λόγω επισήμανση θα κοινοποιείται προς τον νέο προμηθευτή, ο οποίος θα έχει το δικαίωμα απόρριψης του αιτήματος αλλαγής ή αποδοχής του πελάτη με αναπροσαρμογή του ύψους της εγγύησης ή αποδοχής του πελάτη χωρίς αναπροσαρμογή εγγύησης στη βάση της δικής του εμπορικής πολιτικής.
5. Ανώτατο ποσό οφειλής –παρακράτηση εγγύησης.
Η ΡΑΕ επικαλείται την περίπτωση του Ηνωμένου Βασιλείου που επιτρέπει την αλλαγή προμηθευτή, ακόμα και στην περίπτωση πελάτη που διαθέτει ληξιπρόθεσμες οφειλές, εφόσον αυτές δεν υπερβαίνουν το καθοριζόμενο όριο (σε ποσό και σε ημέρες). Επίσης καλεί τους συμμετέχοντες στη διαβούλευση να απαντήσουν αν συμφωνούν ώστε το ποσό αυτό να συνδέεται με το ποσό της καταβληθείσας εγγύησης.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τις 30 Δεκεμβρίου.
 
ΤΑ «ΠΑΚΕΤΑ» ΠΟΥ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ Η ΔΕΗ
Τα φωτοβολταϊκά και οι αντλίες θερμότητας εντάσσονται στη λογική της παροχής ενεργειακών υπηρεσιών, σύμφωνα με την οποία η ΔΕΗ, συμμετέχει στην επένδυση και ενδεχομένως αναλαμβάνει όλο το κόστος μιάς επένδυσης και αποπληρώνεται εισπράττοντας ένα μέρος της ωφέλειας που προκύπτει για τον καταναλωτή από την εξοικονόμηση ενέργειας. Παράλληλα, οι πρωτοβουλίες αυτές εντάσσονται στη στρατηγική για εξηλεκτρισμό της θέρμανσης, αλλά και για εξοικονόμηση ενέργειας και μετατροπή των καταναλωτών σε καταναλωτές και παραγωγούς («prosumers») αλλά με μακροχρόνιες δεσμεύσεις προς τη ΔΕΗ ώστε να τους «δέσει στενά» με την επιχείρηση.
Το επιχειρησιακό σχέδιο της ΔΕΗ που παρουσίασε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος κ.Γ.Στάσης, προβλέπει επενδύσεις συνολικού ύψους 3,4 δισ. ευρώ ως το 2023, εκ των οποίων το 42% θα κατευθυνθεί στον εκσυγχρονισμό του δικτύου διανομής για εγκατάσταση έξυπνων μετρητών και περιορισμό απωλειών από ρευματοκλοπές, το 34% σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και το 21% σε συμβατική ενέργεια, περιλαμβανομένων των υδροηλεκτρικών.
Προβλέπεται, επίσης, περαιτέρω επιτάχυνση της απολιγνιτοποίησης καθώς το 2021 εκτός από τις μονάδες 3 και 4 της Καρδιάς, θα «σβήσει» και η Μεγαλόπολη 3, η απόσυρση της οποίας προγραμματιζόταν για το τέλος του 2022. Ήδη εφέτος έκλεισαν οι μονάδες 1 και 2 του Αμυνταίου, ενώ ακολουθούν το 2022 οι μονάδες 1-4 του Αγ.Δημητρίου και το 2023 οι Αγ. Δημήτριος -5, η Μελίτη και η Μεγαλόπολη -4. Μετά το 2023 θα παραμείνει σε λειτουργία μόνο η νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα -5, που είναι τώρα υπό κατασκευή και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2022.
Πάντως παραμένει η πρόβλεψη μέσα στην ΔΕΗ πως το συνολικό μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ θα μειωθεί αρκετά από το 64% που είναι σήμερα αλλά η επιχείρηση θα παραμείνει πλήρως ανταγωνιστική στην ελεύθερη αγορά.