Με αφορμή το γεγονός ότι, κατά πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ έκανε αποδεκτές τις παρατηρήσεις των υποψήφιων επενδυτικών σχημάτων για την Εγνατία Οδό, και μάλιστα φέρεται να άλλαξε και κομβικούς όρους του διαγωνισμού, που έχουν να κάνουν με τη δυνατότητα χρηματοδότησης από πιστωτικά ιδρύματα και της κατάθεσης αναθεωρημένων προσφορών, εμείς οφείλουμε να μεταφέρουμε τον προβληματισμό που επικρατεί, τόσο στην εργολαβική αγορά, όσο και στους εργαζόμενους της πολύπαθης Οδού!
Καταρχήν μιλάμε για έναν διαγωνισμό,ο οποίος βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και πανω από 8 χρόνια, και ξαφνικά το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο…“φημίζεται” για την ολιγωρία του θέλει να ολοκληρώσει όλη τη διαδικασία για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου, εν μέσω πανδημίας μάλιστα. Πρός τί άραγε, αυτή η…”πρεμούρα”;Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μία απλή ιδιωτικοποίηση, αλλά για ένα σημαντικό asset του Ελληνικού Δημοσίου, δυνητικής αξίας περίπου 7 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική επένδυση εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 1,5 δισ. ευρώ. Πως λοιπόν, από τις καθυστερήσεις, περάσαμε στις…βιασύνες;
Αλλά, ας δούμε και άλλες ενστάσεις που εκφράζονται για τον εν λόγο διαγωνισμό.
Ποιος νοήμων άνθρωπος μπορεί να πει ότι οι συνθήκες της σταθερά μειωμένης κυκλοφορίας κατά 20-35% και των αντίστοιχα μειωμένων εσόδων διοδίων, αποτελούν κατάλληλη στιγμή για τη διαμόρφωση οικονομικών προσφορών οι οποίες βασίζονται στην πρόβλεψη μελλοντικών εσόδων;
Ποιος εγγυάται ότι η διαμόρφωση των οικονομικών προσφορών εν μέσω lockdown με μεγαλύτερη μείωση της κυκλοφορίας, θα φέρει το υψηλότερο τίμημα για το δημόσιο και άρα εξασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον;
Σε ότι αφορά τις αλλαγές τις τελευταίας στιγμής στους όρους του διαγωνισμού, μήπως, αντί να λειτουργούν για να προκύψει υψηλό τίμημα, τελικά βοηθούν ώστε οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι να τεκμηριώσουν το χαμηλότερο τίμημα προς όφελός τους;
Και τελικά, ποιος θα ευθύνεται αν όλες οι οικονομικές προσφορές του διαγωνισμού διαμορφωθούν τώρα με βάση το δυσμενέστερο σενάριο που σημαίνει το μικρότερο όφελος για το Δημόσιο;
Να το ξεκαθαρίσουμε. Κατά των ιδιωτικοποιήσεων και γενικότερα της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, σαφώς δεν είμαστε. Αλλά τα παραπάνω ερωτήματα είναι εύλογα, και χρήζουν απάντησης, αν όχι απο το ΤΑΙΠΕΔ, τουλάχιστον από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Υ.Γ. Πότε επιτέλους θα δωθεί στη δημοσιότητα, η περιβόητη “απόρρητη” μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ, για τη χωροθέτηση και την τιμολόγηση των διοδίων στην Εγνατία Οδό, όπως τουλάχιστον είχε δεσμευτεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών; Στο θέμα αυτό, θα επανέλθουμε….