Αναμφισβήτητα, η πρόσφατη υγειονομική κρίση έχει αφήσει ανεξίτηλα τα σημάδια της στην ελληνική οικονομία. Διανύοντας ήδη το δεύτερο έτος της πανδημίας, οι αντοχές της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας δοκιμάζονται σκληρά, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Σύμφωνα και με το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΟΕΕ), η ένταση και η διάρκεια της πανδημίας έχει ξεπεράσει αναμφίβολα όλες τις προβλέψεις και δυστυχώς η επιστροφή στην κανονικότητα φαίνεται να καθυστερεί και σίγουρα είναι άμεσα συνδεδεμένη με την πορεία των εμβολιασμών.

Η Πολιτεία έχει μετριάσει το αποτύπωμα των επιπτώσεων και – μέσω των παρεμβάσεών της – έχει ήδη λάβει, αλλά και προτίθεται να λάβει μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων που αγγίζουν τα 38 δισ. ευρώ, περίπου 23% του ΑΕΠ του 2020.Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο αυτό, έχουν ληφθεί μέτρα στήριξης συνολικού ύψους 24 δισ. ευρώ για το 2020 και επιπλέον υπάρχει εκτίμηση για 14 δισ. ευρώ για το 2021, που αναλόγως των υγειονομικών εξελίξεων μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω.

Όμως, η έξαρση της πανδημίας και η μεγάλη χρονική διάρκειά της, θα φέρει αντιμέτωπα πολλά νοικοκυριά και επιχειρήσεις με αδυναμία πληρωμών. Η επανεκκίνηση της οικονομίας αποτελεί βασικό αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου και της κοινωνίας των πολιτών γενικότερα, αλλά ταυτόχρονα κυρίαρχη πρόκληση για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Το φορολογικό εργαλείο αποτελεί αναπόφευκτα βασικό άξονα κάθε πολιτικής επαναφοράς σε τροχιά ομαλότητας και ανάπτυξης.

Βασικός στόχος παραμένει η εκούσια συμμόρφωση υγιών επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων και όχι η πίεση σε φορολογούμενους που αγωνίζονται για την οικονομική τους επιβίωση.

Παρά τα αυξανόμενα προβλήματα, εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, η κουλτούρα πληρωμών που είχε δημιουργηθεί πριν την εμφάνιση της υγειονομικής κρίσης θα πρέπει να διατηρηθεί, ώστε να μην εμφανιστούν φαινόμενα δημοσιονομικού εκτροχιασμού.

Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει η Πολιτεία να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, όχι μόνο με άμεσες επιδοτήσεις αλλά κυρίως με φορολογικές ελαφρύνσεις και χρονικές αποκλιμακώσεις, ιδίως των ήδη δικαιολογημένα καθυστερημένων οφειλών, τόσο για το 2021 όσο και για το 2022.

Με βάση το παραπάνω πλαίσιο, το ΟΕΕ καταθέτει προτάσεις για την ταχύτερη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, και την επόμενη μέρα μετά την πανδημία.

Αναλυτικότερα, προτείνονται τα εξής:

Άμεσα μέτρα 2021-2022

  • Μόνιμη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης.
  • Κλιμακωτή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (μείωση 50% φέτος και κατάργηση από το 2022).
  • Μείωση και το 2022 κατά 3 εκατοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών και μονιμοποίηση της μείωσής τους.
  • Παράταση 6 μηνών των επιχορηγήσεων από το πρόγραμμα «Γέφυρα».
  • Άμεση εφαρμογή του προγράμματος «Γέφυρα 2» για τις επιχειρήσεις, χωρίς καθυστερήσεις και με διάρκεια επιχορήγησης το 1 έτος.
  • Μείωση της προκαταβολής φόρου και για το 2021. 50% για τις επιχειρήσεις που θα παρουσιάσουν πτώση τζίρου έως 30% το 2021, και μείωση 100% για τις επιχειρήσεις με μεγαλύτερες απώλειες εσόδων.
  • Δυνατότητα αναστολών συμβάσεων εργασίας για όλο το 2021 για τους κλάδους που έχουν θιγεί περισσότερο, εστίαση και τουρισμό.
  • Επέκταση του προγράμματος ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ για το 2021 και 2022.
  • Μείωση ΕΝΦΙΑ για το 2021, άμεσα εξαρτημένη με το ποσοστό μείωσης του εισοδήματος φυσικών ή νομικών προσώπων.
  • Νέα επιδότηση τόκων δανείων για ενήμερες επιχειρήσεις, 6 μηνών.
  • Αναβολή του μέτρου για τις υποχρεωτικές ηλεκτρονικές αποδείξεις για τις φορολογικές δηλώσεις του 2021 και 2022.
  • Κατάργηση για ένα έτος των τεκμηρίων διαβίωσης, για τους εργαζόμενους που βρίσκονται σε αναστολή εργασίας και λαμβάνουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού, καθώς και για τους ελεύθερους επαγγελματίες και μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα που θα παρουσιάσουν μειωμένα εισοδήματα κατά 20%, εξαιτίας της πανδημίας.
  • Εφαρμογή, στο σύνολο των επιστρεπτέων προκαταβολών, της μη επιστροφής του 50%, για μείωση τζίρου άνω του 50%.
  • Νέα ρύθμιση οφειλών σε 120 δόσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.
  • Άμεση ρύθμιση των ενήμερων δανείων, αφού η επαναφορά θα έρθει σταδιακά.
  • Περαιτέρω ενίσχυση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων για τόνωση της ρευστότητάς τους μέσω αξιοποίησης κοινοτικών πόρων, αλλά και νέων χρηματοδοτικών εργαλείων από τα πιστωτικά ιδρύματα.
  • Άμεση εφαρμογή του πλαισίου χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων (ν. 4701/2020) για τη χορήγηση δανείων έως 25.000 ευρώ χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις σε πολύ μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους.
  • Άμεση εφαρμογή του καθεστώτος στήριξης των επιχειρήσεων υπό τη μορφή επιδότησης επί των παγίων δαπανών.
  • Να διερευνηθεί η δυνατότητα εξαίρεσης των επιδοτήσεων για την αντιμετώπισης της πανδημίας από τον κανόνα de minimis.
  • Κατάργηση τέλους χαρτοσήμου.

Μεταρρυθμίσεις

Προτείνονται ακόμα μεταρρυθμίσεις, που αποτελούν αντικείμενο μεσο-μακροπρόθεσμης διαβούλευσης και εφαρμογής, όπως:

  • Διεύρυνση της φορολογικής βάσης για την αύξηση είσπραξης άμεσων φόρων, που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προέλθει από την αύξηση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος ή της περιουσίας.
  • Καθιέρωση ενιαίου συστήματος φορολογίας εισοδήματος για φυσικά πρόσωπα, μισθωτούς, αυτοαπασχολούμενους και ατομικές επιχειρήσεις, με φορολόγηση του καθαρού εισοδήματος (έσοδα – έξοδα) για όλους.
  • Οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων να επαναξιολογηθούν και να ισχύουν με βάση την εμπορική, τουριστική, κοινωνική και οικονομική εξέλιξη της κάθε περιοχής.
  • Σταθερό φορολογικό πλαίσιο, με κανόνες για όλους, χωρίς εξαιρέσεις, χωρίς χαριστικές φοροαπαλλαγές, χωρίς αυτοτελή φορολόγηση εισοδημάτων, το οποίο θα ανταποκρίνεται στο αίσθημα δικαίου, που χρειάζεται ο Έλληνας πολίτης.
  • Απλοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, ώστε να είναι απλή και κατανοητή για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, έργο τεράστιο και δυσχερές, εξαιτίας του κατακερματισμένου και πολύστικτου χαρακτήρα της, θα συμπιέσει το κόστος φορολογικής συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις αλλά και για τον απλό πολίτη, θα αυξήσει την παραγωγικότητα του επαγγελματία φοροτεχνικού και θα μειώσει την ακούσια φοροδιαφυγή, που εδράζεται ακριβώς στην πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος.
  • Έκδοση μιας ενιαίας εγκυκλίου για κάθε νόμο ή τουλάχιστον για κάθε φορολογικό αντικείμενο, σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση των νόμων. Η παραπομπή σε πλήθος εγκυκλίων που συνοδεύουν τα νομοσχέδια, οδηγεί σε καθυστερήσεις και διατήρηση της αβεβαιότητας.
  • Εντατικοποίηση του ελεγκτικού μηχανισμού για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό του συστήματος της φορολογικής δικαιοσύνης: Ενίσχυση ποσοτική και ποιοτική του ανθρώπινου δυναμικού, χρήση σύγχρονων τεχνολογιών, απλοποίηση διαδικασιών, εστίαση στην πρόβλεψη και αποτροπή.
  • Το Data Mining, δηλαδή η αναζήτηση και η επεξεργασία φορολογικών και μη πληροφοριών από μεγάλες βάσεις δεδομένων -ακόμα κι από τα social media- είναι μια μέθοδος ανάλυσης με πολλαπλασιαστικά οφέλη. Επίσης, η υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, μόνο οφέλη θα αποφέρει στην πάταξη της φοροδιαφυγής και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων. Βέβαια, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η κατάλληλη κατάρτιση του στελεχιακού δυναμικού.

    Δείτε όλες τις  τελευταίες Ειδήσεις  από την  Ελλάδα  και τον  Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο  Radar.gr.