Εκτός από την ηλεκτροκίνηση οχημάτων που είναι βασική κυβερνητική επιλογή και παράλληλα με αυτήν, κομβικό ρόλο  στο «πράσινο μέλλον»  θα  διαδραματίσουν τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως το φυσικό αέριο και το βιομεθάνιο.

Στο πρόγραμμα «Πιο πράσινες μετακινήσεις» αναφέρθηκε  πρόσφατα η Γενική Γραμματέας Ενέργειας  κα Αλεξάνδρα Σδούκου, στη διαδικτυακή εκδήλωση Blue Corridor.

Σε αυτό το πλαίσιο, ανέλυσε τα βήματα που κάνει η χώρα μας και στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την επιτάχυνση της μετάβασης στις μεταφορές χαμηλών ρύπων.

«Η υποκατάσταση των συμβατικών καυσίμων, δηλαδή πετρελαίου και λιγνίτη, από το πιο καθαρό φυσικό αέριο, αποτελεί ένα ενδιάμεσο βήμα για να κάνει η χώρα μας το άλμα στις πράσινες μετακινήσεις» επισήμανε η κα Σδούκου.

Ειδικότερα, το φυσικό αέριο, κατά την καύση του, είναι φιλικότερο προς το περιβάλλον με περίπου 15% λιγότερες εκπομπές σε σχέση με τους κινητήρες πετρελαίου και 25% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα CO₂ σε σχέση με τους κινητήρες βενζίνης.

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο πως η διείσδυση του φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά αυτοκινήτων και μεταφορών γενικότερα έχει πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης.

Στην Ελλάδα κυκλοφορούν νόμιμα (διότι οι υπηρεσίες λένε πως υπάρχουν και παράνομα με διπλές πινακίδες ή με παλαιές που έχουν αποσυρθεί) σχεδόν 7 εκατομμύρια οχήματα.

Από αυτά τα 6.700.000 είναι συμβατικά με βενζίνη ή ντίζελ, περίπου 250.000 με υγραέριο (LPG) και σχεδόν 11.000 οχήματα  φυσικού αερίου (CNG). Στα  οχήματα CNG που βρίσκονται σε κυκλοφορία, υπάρχουν περίπου 3500 «βαριά οχήματα» του δημοσίου τομέα καθώς και 120 φορτηγά.

Στις νέες κυκλοφορίες τα οχήματα  CNG φτάνουν το 2% του συνόλου  με περίπου  1200-1500 κατ’ έτος  συνεπώς τα περιθώρια ανάπτυξης είναι μεγάλα.

Η κ.Σδούκου υπενθύμισε στην ομιλία της πως  «στην Ευρώπη ήδη η μετακίνηση με φυσικό αέριο αποτελεί αναδυόμενη τάση, την οποία οφείλουμε να στηρίξουμε». Στη χώρα μας, η χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για επιβατικά και ελαφρά οχήματα και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για βαρέα οχήματα, προβλέπεται ήδη από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

ΔΕΠΑ: Κέρδη για την Εμπορίας, ζημιές για την Υποδομών

Πάμφθηνο το φυσικό αέριο στα οχήματα

Κλειδί για την ανάπτυξη του CNG είναι το ισχυρό και εκτεταμένο  δίκτυο ανεφοδιασμού.

Μέχρι το τέλος του 2025 θα ξεδιπλωθεί στη χώρα μας δίκτυο 50 πρατηρίων, εκ των οποίων τα 39 θα ανήκουν στη ΔΕΠΑ Εμπορίας που είναι και πρωτοπόρος στον τομέα αυτό. Τα οχήματα  CNG μέχρι το 2025 θα φθάσουν τα  50.000 ίσως και λίγο περισσότερα.

Δεν χρειάζονται πολυάριθμα πρατήρια CNG διότι μετά τον ανεφοδιασμό με αυτό, ένα όχημα διανύει εκατοντάδες χιλιόμετρα έως ότου χρειαστεί και πάλι να εφοδιαστεί.

Σε συνεργασία τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών, επικαιροποιούν ήδη το θεσμικό  πλαίσιο για την λειτουργία πρατηρίων.

Σήμερα λειτουργούν  1100 πρατήρια καυσίμων που διαθέτουν Υγραέριο και 22 με CNG. Η ΔΕΠΑ  λειτουργεί 7 πρατήρια CNG στην Εγνατία Οδό (Αλεξανδρούπολη –Ηγουμενίτσα), 2 στην Εθνική   Αθηνών – Θεσσαλονίκης, 3 στην Αττική  και από ένα σε  Πάτρα και Καρδίτσα με τις επωνυμίες ΔΕΠΑ- FISIKON, ΕΚΟ FISIKON, BP Fisikon, Promethan και ELIN.

Το  CNG εκπέμπει απείρως χαμηλότερους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε σχέση με βενζίνες και ντίζελ ενώ η επιπλέον μείξη με βιομεθάνιο δίνει ακόμη καλύτερες  αποδόσεις με μείωση  24% των  εκπομπών CO2.

«Στόχος μας είναι η ανάπτυξη της αγοράς βιομεθανίου, τόσο για τη διείσδυσή του  στο δίκτυο του φυσικού αερίου, όσο και για τη χρήση του ως καύσιμο μεταφορών» είπε η κ. Αλ. Σδούκου στο συνέδριο, επισημαίνοντας ότι η χρήση του θα συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου για αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στις μεταφορές στο 14% το 2030.

Με βάση μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το CNG είναι το φθηνότερο ορυκτό καύσιμο ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι φθηνότερο και από ηλεκτροκίνητο όχημα.

Σύμφωνα με  τη μελέτη, με 10 ευρώ  ένα αυτοκίνητο με καύσιμο CNG διανύει τα περισσότερα χιλιόμετρα από οποιοδήποτε άλλο.

Με αυτά τα  10 ευρώ κόστος, διανύθηκαν 106 χιλιόμετρα με βενζίνη,148 χλμ με  Diesel,178 χλμ με υγραέριο και 235 χιλιόμετρα με CNG

Επίσης το  CNG χαρακτηρίζεται η καλύτερη λύση για βαρέα οχήματα και γεωργικό εξοπλισμό για την υποχρέωση ου έχει η χώρα μας για  μείωση των εκπομπών CO2.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr