Λόγω της πανδημίας οι άνθρωποι στρέφονται όλο και περισσότερο στις διαδικτυακές αγορές. Στην Αμερική συγκεκριμένα, τα χρήματα που ξόδεψαν για αγορές μέσω διαδικτύου οι Αμερικανοί τον Απρίλιο, τον Μάιο και τον Ιούνιο, αυξήθηκαν κατά 37% σε σχέση με το 2019. Ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις μειώθηκαν ελαφρά τον Ιούλιο, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, ήταν ακόμη 37% υψηλότερες σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019. Και οι διαδικτυακές πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν ακόμα πιο πολύ, σύμφωνα με το Associated Press.

Διαδικτυακές αγορές και περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Όμως, όλα αυτά τα ψώνια επιβαρύνουν το περιβάλλον, επειδή οι περισσότερες συσκευασίες είναι από πλαστικό μίας χρήσης. Το μεγαλύτερο μέρος του μάλιστα είναι δύσκολο ή αδύνατο να ανακυκλωθεί, όπως λέει ο David Pinsky, ο υπεύθυνος των δράσεων της Greenpeace για πάνω από ενάμιση χρόνο. Αυτή η συσκευασία, όπως το περιτύλιγμα με τις φυσαλίδες και τα πλαστικά μαξιλαράκια, βοηθά στην προστασία των αντικειμένων από ζημιές κατά τη μεταφορά. Aλλά συνήθως χρησιμοποιείται για μία φορά και στη συνέχεια καταλήγει στα σκουπίδια. Και από όλο αυτό το waste πλαστικού που έχει παραχθεί μέχρι σήμερα, μόνο το 9% έχει ανακυκλωθεί. Ενώ το 79% καταλήγει σε χώρους υγειονομικής ταφής ή στο περιβάλλον.

Τι μπορείς να κάνεις εσύ σαν καταναλωτής

Μερικά από αυτά είναι δύσκολο για εσένα ως καταναλωτή να τα αποφύγεις. Η ευθύνη πρέπει να είναι σε μεγάλο βαθμό των λιανοπωλητών. Να προσπαθήσουν η βιομηχανία τους, να παράγει λιγότερες άχρηστες συσκευασίες, με απώτερο στόχο τους να τις αντικαταστήσουν με εναλλακτικές λύσεις, όπως τα γυάλινα δοχεία, λέει ο Pinsky. Πράγματι, οι μεμονωμένες ενέργειες έχουν και μικρότερο αποτέλεσμα. Επί του παρόντος 20 εταιρείες είναι υπεύθυνες για το ένα τρίτο όλων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η διευθέτηση του θέματος, πριν έρθουμε αντιμέτωποι με τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, απαιτεί κυβερνητική πολιτική και δραστική αλλαγή των πρακτικών των εταιρειών.

Όμως, γιατί οι κυβερνητικές αποφάσεις δεν περνάνε από το χέρι σου, κάνε κάθε μέρα μικρές αλλαγές και πιο συνειδητές επιλογές σαν καταναλωτής, ώστε να περάσεις το μήνυμά σου με τις πράξεις σου στα μεγάλα brand. Άλλωστε και εκείνα πάνε με το ρεύμα της κάθε εποχής. Οπότε αν δουν ότι οι πελάτες τους, επιλέγουν άλλα πιο βιώσιμα brand, θα αναγκαστούν να αλλάξουν τακτική. Όπως εξηγεί ο Pinsky, «μεμονωμένες ενέργειες βοηθούν να αποφευχθεί η παραγωγή περισσότερων επιβλαβών πραγμάτων και επικοινωνεί στις τεράστιες εταιρείες ότι αλλάζουν τα ενδιαφέροντα των καταναλωτών και οι τάσεις των αγορών».

Έχοντας αυτό υπόψη, ακολουθούν τρεις τρόποι για να μειώσεις τα απορρίμματα σου όταν πραγματοποιείς αγορές μέσω διαδικτύου.

Ξανασκέψου το!

Πριν βάλεις κάτι στο καλάθι αγορών σου, αναρωτήσου αν το χρειάζεσαι πραγματικά.  Μπορούμε πολύ εύκολα να παγιδευτούμε σε έναν κύκλο υπερβολικού καταναλωτισμού χωρίς να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να σκεφτούμε εάν πραγματικά χρειαζόμαστε κάτι. Και να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου. Εάν πάλι δεν είσαι σίγουρος, δώσε προτεραιότητα σε αντικείμενα που είναι ανθεκτικά, επαναχρησιμοποιούμενα ή ανακυκλώσιμα.

Δώσε βάση στο packaging

Εάν αγοράζεις από ένα διαδικτυακό κατάστημα, υπάρχουν λύσεις για να έχεις όσο το δυνατόν μικρότερη σπατάλη. Εάν είναι δυνατόν, ζήτησε να συσκευάσουν τα ψώνια σου στο ίδιο πακέτο. Αυτό μειώνει τον αριθμό των δεμάτων και το ποσό των συσκευασιών που λαμβάνεις. Καλό είναι, επίσης, να προσπαθείς πάντα να ανακυκλώνεις τις συσκευασίες και να ρωτάς αν μπορείς να επιστρέψεις τη συσκευασία για επαναχρησιμοποίηση.

Μείωσε το delivery

Σε αντίθεση με τα εστιατόρια, πολλά από τα οποία έκλεισαν μόνιμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας ή αναγκάστηκαν να μειώσουν σημαντικά τις ώρες λειτουργίας τους, τα delivery apps έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα. Αλλά τα γεύματα που παραδίδονται στο σπίτι συχνά συνοδεύονται από μεγάλο waste. Όπως χαρτοπετσέτες και πλαστικά μαχαιροπήρουνα τυλιγμένα σε πλαστικό. Ζήτησε από το εστιατόριο να παραλείψει τις χαρτοπετσέτες, τα καρυκεύματα και τα πλαστικά σκεύη στο πεδίο σχολίων, για να αποφευχθεί η σπατάλη. Ενημέρωσε την εφαρμογή παράδοσης φαγητού ή το εστιατόριο ότι αυτό είναι σημαντικό για εσένα. Οι εταιρείες ενδιαφέρονται για το τι σκέφτονται οι πελάτες τους και αν ακούσουν από αρκετά άτομα τέτοια σχόλια, αυτή η ζήτηση θα μπορούσε να τους ωθήσει να υιοθετήσουν πρακτικές λιγότερο επιβλαβείς για το περιβάλλον.

Από την Εύα Βαλαμβάνου