Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, επιχειρεί να κινηθεί σε δυο κατευθύνσεις εν όψει και του σχεδιασμού ενός νέου πακέτου στήριξης που θα ξετυλιχθεί τους επόμενους μήνες, κυρίως στην αρχή της άνοιξης οπότε και θα υπάρχει μια εικόνα για την πορεία των επιδημιολογικών δεδομένων.
Η μία κατεύθυνση έχει να κάνει με την προσπάθεια στήριξης του υφιστάμενου επιχειρηματικού δυναμικού με όρους όμως βιωσιμότητας ώστε κατά το δυνατό να απομειωθεί ο κοινωνικός αντίκτυπος και η άλλη με διαμόρφωση κινήτρων για τη διαμόρφωση μεγαλύτερων μεγεθών (συγκέντρωση, συγχωνεύσεις κτλ) αλλά και την λειτουργική τους μετεξέλιξη . Άλλωστε οι και η γραμμή της ΕΕ είναι για την ανάγκη προώθησης πόρων μόνο σε βιώσιμες επιχειρήσεις και όχι σε εταιρίες «ζόμπι», κάτι που ήδη διαφαίνεται και στις πρώτες επαφές το πλαίσιο της αξιολόγησης.
Έτσι χτες μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του «ΣΚΑΪ» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης λεκανε λόγο για «προσεκτική διαχείριση» του δημόσιου χρήματος και για «εξατομικευμένα μέτρα».
Εξήγησε δε, ότι αυτή η λογική θα ισχύσει και στην επόμενη φάση των μέτρων, τα οποία θα είναι «ακόμα πιο εξατομικευμένα, καθώς οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι».
Επίσης ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας κ. Θεόδωρος Πελαγίδης, χτες, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα σχετικά με το μέλλον των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στο πλαίσιο της κρίσης, εξέφρασε την εκτίμηση ότι πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, έχουν σημαντική δυνατότητα ελιγμών επειδή διαθέτουν οικογενειακό χαρακτήρα και δεν θα είναι έκπληξη εάν τελικά μετά την πανδημία παρουσιάσουν ανθεκτικότητα, μεγαλύτερη από αυτήν που όλοι περιμένουν.
Τα μέτρα
Έτσι στο πακέτο στήριξης, αξίας 7,5 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2021 αναμένεται να ενταχθούν από τον Μάρτιο του 2021 στοχευμένα μέτρα για όσες επιχειρήσεις μπορεί να είναι βιώσιμες και ανταγωνιστικές. Στο «μενού» των μέτρων εξετάζεται να ενταχθούν δράσεις ρευστότητας, φοροπαλλαγές και ελαφρύνσεις στη βάση προϋποθέσεων που θα διαμορφώνονται ανά επιχείρηση και όχι με οριζόντιο τρόπο. Έτσι βέβαια πολλές είναι εκείνες που θα μείνουν «εκτός νυμφώνος» με απρόβλεπτες συνέπειες για απασχόληση και κοινωνική ισορροπία.
Τα μέτρα αυτά, πάντως, σε κάθε περίπτωση, αναμένεται να τεθούν στις συζητήσεις με τους θεσμούς που ήδη έχουν ξεκινήσει σε τεχνικό επίπεδο ώστε το επόμενο διάστημα να μορφοποιηθούν.
· Αναλυτικά στο τραπέζι βρίσκονται σχέδια για παράταση του μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση 13% έως το τέλος του έτους ή τη μείωση του υπάρχοντος συντελεστή από το 13% στο 11%, «κούρεμα» ή και η πλήρης κατάργηση της προκαταβολής φόρου για τις επιχειρήσεις, «πάγωμα» των τεκμηρίων διαβίωσης για ένα έτος ( εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2020), αναθεώρηση του ορίου για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις και η μεσοσταθμική μείωση στον ΕΝΦΙΑ του 2021 κατά 8-10%. Σε σχέση με την αλυσίδα αξίας στην εστίαση – τουρισμό χαρακτηριστική ήταν χτες η αναφορά της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ) για την ανάγκη μείωση των φόρων καθώς π.χ. η Ελλάδα κατατάσσεται στην 1η θέση στην ΕΕ-27 σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα αναφορικά με το ύψος του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) των αλκοολούχων ποτών, ενώ ταυτόχρονα ο ΕΦΚ είναι έως και 4,5 φορές υψηλότερος από το μέσο όρο γειτονικών και τουριστικά ανταγωνιστικών χωρών.
«Στην παρούσα πρωτόγνωρη συγκυρία, μέτρα επιδοματικής προσέγγισης δεν επαρκούν καθώς είναι πρόσκαιρα, ενώ μόνο ζωτικής σημασίας παρεμβάσεις με αναπτυξιακή προοπτική, όπως είναι η μείωση της έμμεσης φορολογίας, κρίνονται ικανές όχι μόνο να ανακουφίσουν ουσιαστικά τις επιχειρήσεις στηρίζοντας τη βιωσιμότητά τους την επόμενη μέρα αλλά και να προκαλέσουν ένα θετικό σοκ στην εγχώρια αγορά ενισχύοντας την υγιή και νόμιμη επιχειρηματικότητα και οδηγώντας στη μετακίνηση ικανού όγκου πωλήσεων από το παράνομο στο νόμιμο εμπόριο» τονίζει η Ένωση, προθέτοντας ότι «μια τέτοια δομική διόρθωση θα μπορούσε να διασφαλίσει τις χιλιάδες θέσεις εργασίας στην τεράστια αλυσίδα διάθεσης του ποτού καθώς και την προβλεψιμότητα και σταθερότητα των σχετικών δημοσίων εσόδων.»
· Παράλληλα στη «φαρέτρα» των μέτρων βρίσκονται και οι ρυθμίσεις οφειλών για τις συσσωρευμένες οφειλές σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία. Να σημειωθεί ότι πολλές από αυτές έχουν παγώσει μέχρι τον και τον Απρίλιο και στη συνέχεια μπορούν να αποπληρωθούν σε 12 άτοκες η 24 έντοκες δόσεις. Μένει να φανεί εάν η κυβέρνηση θα καταφέρει να περάσει από τους θεσμούς ρύθμιση για περισσότερες δόσεις στο πρότυπο των παλιότερων 120 δόσεων.
· Για την επιστρεπτέα προκαταβολή των φάσεων 1-3 εξετάζεται η μετατροπή μέρους των ποσών δανείων σε επιδοτήσεις δηλαδή να «χαριστεί» το 50% του δανείου όπως έγινε στην φάση 4.
· Επίσης ειδικά για τις επιχειρήσεις που έχουν ένα σεβαστό μέγεθος και μπορούν να βρεθούν στα «ραντάρ» των τραπεζών εξετάζεται η ενεργοποίηση εργαλείων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και η αξιοποιήσεων από ΕΤΕπ και το ειδικό ταμείο για τον COVID-19 για χρηματοδότηση δαπανών και επενδύσεων
· Επίσης στο τραπέζι είναι η επιδότηση των τόκων δανείων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και με αυστηρές προϋποθέσεις
· Επιπλέον η διαμόρφωση ενός νέου προγράμματος στο στυλ της «Γέφυρας» με επιδότηση των δόσεων δανείων, τόσο του κεφαλαίου όσο και των τόκων για όσους επλήγησαν. Σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται να έχει διάρκεια 9 μήνες και να προβλέπει επιδοτήσεις τόσο για μη εξυπηρετούμενα δάνεια όσο και για ενήμερα. Ουσιαστικά θα λειτουργεί στα πρότυπα του προγράμματος «Γέφυρα» μόνο που θα αφορά επιχειρηματικά δάνεια, κάτι βέβαια που ήδη οι θεσμοί έχουν «βάλει» στο μικροσκόπιό τους.